• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Smäller upp lite bilder på min Cartier Santos i 18 fkn karat från 1990 innan den får en ny ägare imorgon... För referens är min handled 16 cm vid knölen och således smalare närmare mot handen där klockan sitter på någon bild.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Den var fet, men feelingen dog efter "nyköpskänslan". Vet inte varför men magkänslan ville inte mer...

Funderar på att skaffa mig en santos galbee, tyvärr har klockan jag kollar på sprucket glas... Någon här som kan uppskatta ett pris? 700 eller 7000, ni förstår hur jag menar :)

Tror inte Cartier är ett så uppskattat/ vanligt märke i just Sverige, om man jämför med t. ex i USA. Riktigt snygga klockor dock.

EDIT: Speciellt i guld..

Smäller upp lite bilder på min Cartier Santos i 18 fkn karat från 1990 innan den får en ny ägare imorgon... För referens är min handled 16 cm vid knölen och således smalare närmare mot handen där klockan sitter på någon bild.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Den var fet, men feelingen dog efter "nyköpskänslan". Vet inte varför men magkänslan ville inte mer...
Vet ej om det bara är dina bilder som ser proffsiga ut men fan vad synd att du sålde den. Sinnessjukt snygg.

Satt i julas och tittade på Homeland säsong 4.
I avsnittet som heter "About a boy" så har Dennis på sig en Cartier som jag tror är modellen som heter 'Tank Francaise'
Vad tycks? Hiss eller diss? Är det rent av någon som haft en sådan och kan prata lite mer kring den?
Storleken är 36,5 x 28,15mm. Blir det jättestort på en handled med 17-17,5 cm omkrets?
Är väldigt sugen :hungry:

homeland-about-a-boy-mark-moses.jpg

639318_png_scale_425_high.png

Cartier-Tank-Francaise-Replica-Watches.jpg

tankfransk.jpg
Lustigt, jag var fullständigt övertygad om att jag precis postat en bild på denna klocka i tråden men förstod sen att det ju var i den andra tråden om Cartier. Den "officiella" enligt rubrik...
Hoppas det inte gör något att jag lägger upp bilden även här då:
image.jpg

Mitt intryck är att Francaise är mindre vanlig på forumet jämfört med tex Solo och Galbee. Jag var inne på en Solo först, skaffade sedan en Americaine och sedan blev det denna. Solon har jag inte testat men jämfört med Americaine (den stora varianten med automatverk) sitter den här bättre på mig med smala handleder på ca 16.5cm eftersom den bygger mindre i vertikal riktning. Finish på band och boett är gedigen och jag får för mig att det kommer vara minimal flex på länken även efter 15-20 år. Inuti sitter väl ett ETA-verk som kanske inte är så upphetsande men det funkar kanon och gör sitt jobb. Sitter bra och tätt mot handleden och slinker därmed oproblematiskt in under skjortärmen som en Cartier-tank bör.
image.jpg

Någon snäll själ som sitter på en 29mm santos i Göteborg som jag skulle kunna få testa över en kopp kaffe eller öl? Väldigt köpsugen men osäker på storleken :) tack på förhand!!

Någon snäll själ som sitter på en 29mm santos i Göteborg som jag skulle kunna få testa över en kopp kaffe eller öl? Väldigt köpsugen men osäker på storleken :) tack på förhand!!
Det är ju sjukt svårt det här med storlekar på ickerunda klockor.
Testade @Ernestos Solo Large på en GTG och kände att den kanske var i minsta laget på mina 17-17,5cm handled.
https://klocksnack.se/threads/cartier-tank-solo-large.48763/
Men väldigt dressig och mysig annars. Klockan alltså

Det är ju sjukt svårt det här med storlekar på ickerunda klockor.
Testade @Ernestos Solo Large på en GTG och kände att den kanske var i minsta laget på mina 17-17,5cm handled.
https://klocksnack.se/threads/cartier-tank-solo-large.48763/
Men väldigt dressig och mysig annars. Klockan alltså

Ja det är väldigt svårt att uppskatta om man inte har den på armen... Jag har uppskattningsvis 16-16,5 så det är ju verkligen inga bjässar till handleder ;) Är ute efter en dressklocka och tycker att santos är ett bra annorlunda ur som drar till sig lagom med uppmärksamhet :) hade aldrig ens tänkt på att införskaffa mig en kvadratiskt liten klocka innan jag köpte terroristklockan. Går det att jämföra storleken med f91w?

Ja det är väldigt svårt att uppskatta om man inte har den på armen... Jag har uppskattningsvis 16-16,5 så det är ju verkligen inga bjässar till handleder ;) Är ute efter en dressklocka och tycker att santos är ett bra annorlunda ur som drar till sig lagom med uppmärksamhet :) hade aldrig ens tänkt på att införskaffa mig en kvadratiskt liten klocka innan jag köpte terroristklockan. Går det att jämföra storleken med f91w?
Att nämna terroristklockan i samma mening som Cartier är ju lite kul! :)
Om 29 mm är för litet så finns ju Santos XL. Den är enligt http://www.fratellowatches.com/santos-de-cartier-star-leaving-stage/ 32x45mm mot 29x41mm för den vanliga. Bilden nedan är en XL. Hur snygg som helst om du frågar mig!
Edit: Det finns ju Santos 100 och 100 XL också.
GE250768.jpg

Bilagor

• 12142501_621849664619477_586355271_n.jpg
    12142501_621849664619477_586355271_n.jpg
    17.5 KB · Visningar: 36
Senast ändrad:
Att nämna terroristklockan i samma mening som Cartier är ju lite kul! :)
Om 29 mm är för litet så finns ju Santos XL. Den är enligt http://www.fratellowatches.com/santos-de-cartier-star-leaving-stage/ 32x45mm mot 29x41mm för den vanliga. Bilden nedan är en XL. Hur snygg som helst om du frågar mig!
Edit: Det finns ju Santos 100 och 100 XL också.
[

Jo visst, det kanske inte var det smartaste jag har gjort men det är fortfarande små tunna fyrkantiga klockor med lite bredare "länk". Jag har sett XL men tyvärr är den lite över min budget :(

Motsvarar ungefär en rund 34 mm klocka men annorlunda. XL känns stor, större än 36 mm datejust.
Mycket bra beskrivet!
Hittade dessa dåliga bilder som jämför en sub(40mm) med Cartier.

Santos XL
cartiersantosxl.jpg

Santos 100 XL
cartier100xl.jpg

Måste säga att jag gillar 100 XL. Skönt fläskig på något sätt.
Det låg en på köp och sälj alldeles nyss för rätt pengar. :(

Måste säga att jag åkt på en liten fäbless för Cartier...

Det började väl med att jag köpte en dam-tank - lite grann åt min fru, lite grann i spekulation. Men eftersom den var för liten 23mm för den förstnämnda, så blev det i slutänden mest det sistnämnda.
Det gick väl hyggligt, at best, men det var roligt att äga den ett tag.

När jag sedan skulle till att köpa min första "riktiga" klocka så var jag rätt sugen på den XXL som låg länge på K&S. Blev dock en Aqua Terra till slut.

Hur som helst så gillade jag den lilla tanken betydligt mer än min bättre hälft, så det bar sig inte bättre än att jag ropade hem en till för någon dag sedan.
Damp ner i brevlådan idag...
Hade läst annonsen noga, och där framgick samma "23mm" som den tidigare klockan var (på höjden). Döm om min förvåning när denna mätte 30mm.

Så till min egentliga fråga...
Betyder det att den var klassad som herrmodell en gång i tiden?
Nu spelar det ju mindre roll, eftersom att alla (nåja, många i alla fall) Cartier är mer eller mindre feminina. Roligt att veta bara!

Blev hur som helst kluven i mina spekulationsplaner. Kanske behålla och ha som dress-ur?
Men är jag man nog att bära så liten klocka. Oklart.
Tyckte (när den köptes) att AT:ns 39mm var i minsta laget. Vet numera att det närmast är den optimala storleken för mina späda underarmar.

Nåväl. Efter all text förtjänar ni allt en bild av min gamla dassiga Cartier quartzare!
Hiss eller diss?
image.jpeg

Sätter alla mina förhoppningar på att någon kan svara på detta, lite snabbt och lätt...
Vet någon om det är samma verk i denna (24x30mm) som i den mindre (20x27mm)?
Fick förslag på vad det skulle kosta av Antikurmakaren idag, och det var skrotning av verk samt beställning av nytt. I princip helt gratis, m.a.o.! ;)
Nåja. Det var väl inget som jag inte var ganska beredd på, köpte den trots allt under premisserna "fungerar ej".

Sätter alla mina förhoppningar på att någon kan svara på detta, lite snabbt och lätt...
Vet någon om det är samma verk i denna (24x30mm) som i den mindre (20x27mm)?
Fick förslag på vad det skulle kosta av Antikurmakaren idag, och det var skrotning av verk samt beställning av nytt. I princip helt gratis, m.a.o.! ;)
Nåja. Det var väl inget som jag inte var ganska beredd på, köpte den trots allt under premisserna "fungerar ej".
Kan du öppna klockan och se vilket serienummer verket har?

Nej, tyvärr - klockan är fortfarande hos Antikurmakaren.
Okej. Jag vet att Cartier använt olika verk också inom samma storlek. Kaliber 81 och 95 förekommer i den större varianten (som du har), som jag vet om. Fler användes när det begav sig. Dessa har även använts i bl.a. Vermeil. Hur det ligger till med den mindre modellen vet jag faktiskt inte.
Kaliber 81 och 95 går att köpa på Ebay. Kostar runt 1500-2500 kr.

Tack för svar!
Då blir det nog till att plocka hem den igen, kolla vad det är för verk, och därefter försöka byta ut det själv. Även om jag gillar klockan som bara den så blir det lite magstarkt att lägga 9.000kr (7.000kr utbyte av verk + 2.000kr originalläder) på en klocka jag ropade hem för 1.400kr! ;)

Tillbaka
Topp