• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Nöjd med tillskottet - Triple Calendar från 40-talet.
Stål, 33mm, teardrop lugs och Jaeger-LeCoultre urverk.

_6196045.JPG
_6196051.JPG
_6196050.JPG
Fin och kul med lite omväxling i tråden.

/B

Nöjd med tillskottet - Triple Calendar från 40-talet.
Stål, 33mm, teardrop lugs och Jaeger-LeCoultre urverk.

_6196045.JPG
_6196051.JPG
_6196050.JPG
En pigg sjuttioåring. Trevligt med ett toppklass JLC urverk som hjälper att datera klockan till 1946-1947

BCC4F774-E9A2-45CD-82A1-A07F5FBB0BBF.jpeg
Här var de tom tvungna att fräsa lite så att balanshjulet skulle passa in...
Klockan fanns också i 36mm storlek samt i ädelmetall.

Ja, den är väldigt välbevarad. Och det löner sig med visare i guld (tim-, minut-, och sekundvisare) - ingen patina efter så många år.

AFBF3C4E-D0D8-4982-817F-875E1097EDAA.jpeg
216169C4-9781-4017-A5F8-5B58A0D99680.jpeg
Fantastisk! Kull att se nåt som inte är Tank eller Santos! JLC tillverkade en del klockor åt Cartier på den tiden, så lär ju vara så med din. Kolla annonsen, klocka nr 21, och jämför med min JLC från 1945:
9905d6f3-6a55-4083-bb68-aaccd417f3e1-jpeg.886208

C49BBAD0-CDD5-46A4-9041-D4C1C0BB49EC.jpeg

Edit: Insåg precis att min källa på det var din post i vintage-tråden! :D

Senast ändrad:
Hejsan, borde kanske lägga in detta i köpes men det är ni som är cheferna på Cartier så jag fiskar/frågar er istället. Hoppas det är ok.
Har velat mellan nya Santos i blått och en Caliber de diver. Valet faller på den senare, har sett att det sålts en med både länk och gummi här några gånger. Den som idag äger den eller en liknande får mer än gärna höra av sig om det finns säljtankar. Annars blir det C24:
Har hittat en blå med kalv/gummi ny, och en svart med länk beggad i bra skick till ungefär samma pris. Vad är vettigast att gå på?
Något annat jag bör ta i beaktning gällande denna modellen, är den första premiumklockan jag införskaffar (rookie)

Nej, inte säga så. Din är fin också.
Tackar, kul att du tycker så :) Tycker att min är fin på sitt sätt. Alltid gillat klockor i bruksskick då jag inte gillar att ta av mig dem eller att behöva vara försiktig. Syftade mera på om man skulle göra en jämförelse mellan dem 2 rent estetiskt :D!

Om någon har en panthere med serie nr som börjar på 8 och är sugen på ett certifikat PM.
Fick en överraskning då jag köpte santosen och trodde att certet var till den men tydligen är det till en panthere.

Bläddrade genom mina foton och stöttade på ett par bilder från midsommar förra året.
Då ropade jag hem en rolig vintage Santos som jag hoppades skulle vara i herrstorlek. Allt tydde ju på det motsatta men de fysiska måtten vara samma som på min Tank LC.. När jag fick klockan visade det sig att vara en damklocka, ingen tvekan. Ändå är det intressant att se hur storleken på urtavlan och boettdesign överlag är avgörnande (och inte bara bredd x längd x tjocklek). Klockan returnerades men bilderna finns kvar.

_6082700.JPG
_6082699.JPG

Måste köpa ett passande band. @bernoulli du länkade till en eBay försäljare med fina italienska band - vet du om de har dessa i 17mm?

En tanke - ska vi kanske be forumets ledning att slå ihop denna tråd med vintage Cartier-tråden? Det är nog samma gäng som läser båda. Vad sägs?

_6216072.JPG
Osäker, @grodslukarenx har nog bättre koll. Sök annars på "camille fournet 17" på ebay, kanske kan finnas något. Köpte ett 18mm själv igår till min kommande fat lug Omega för 60 €.

Tillbaka
Topp