• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Tja! Har börjat seriöst leta Tank, och såg att Gripenbro hade en XL automatisk inne som såg väldigt trevlig ut, om än med några år på nacken. Det är dock en XL som jag känner kanske blir i största laget för min sub 16 handled. Vad tror ni här som har mer erfarenhet än jag då det kommer till Cartier? Är det några tidigare Tank modeller som kan vara bättre att rikta in sig på i 20 k klassen (dvs inga ädelmetaller ännu).
Uppskattar all hjälp på denna trevliga resa.
XL är humongous, L på sin höjd!!

Tja! Har börjat seriöst leta Tank, och såg att Gripenbro hade en XL automatisk inne som såg väldigt trevlig ut, om än med några år på nacken. Det är dock en XL som jag känner kanske blir i största laget för min sub 16 handled. Vad tror ni här som har mer erfarenhet än jag då det kommer till Cartier? Är det några tidigare Tank modeller som kan vara bättre att rikta in sig på i 20 k klassen (dvs inga ädelmetaller ännu).
Uppskattar all hjälp på denna trevliga resa.
Tycker inte en Tank ska ha varken sekundvisare eller datum. Hade gått på en mindre Tank Solo, finns i small och large också. Tror en small hade passat dig bäst https://www.cartier.com/en-us/colle...o/wsta0030-tank-solo-watch.html?vignette=Open

Börja med att testa L. Jag har 17 handleder och tyckte L kändes för stort efter ett tag. Men det var mer en smaksak. Jag går mer o mer mot mindre storlekar.
Ja antingen large eller den mindre tror ja kanske kan vara bättre storleksmässigt. Börjar även jag gå mot mindre ur så kanske inte är vettigt att pusha storleken uppåt. Får bli att testa!

Tycker inte en Tank ska ha varken sekundvisare eller datum. Hade gått på en mindre Tank Solo, finns i small och large också. Tror en small hade passat dig bäst https://www.cartier.com/en-us/colle...o/wsta0030-tank-solo-watch.html?vignette=Open

Den är grymt sober. Pratade precis med Cartier i UK som hade den inne men rent växelkursmässigt kanske det inte makar sense att handla med pund. Förstår jag storlekarna rätt och det är den klassiska storleken som tidigare sågs som unisex? (Tänker att en tank bör sitta som en tank ska sitta)

Den är grymt sober. Pratade precis med Cartier i UK som hade den inne men rent växelkursmässigt kanske det inte makar sense att handla med pund. Förstår jag storlekarna rätt och det är den klassiska storleken som tidigare sågs som unisex? (Tänker att en tank bör sitta som en tank ska sitta)
Ja det är typ samma mått. 23x30 är den klassiska storleken. Jag har ungefär samma storlek på handlederna som dig och har en äldre Tank i den storleken.
https://klocksnack.se/threads/den-officiella-cartiertråden.15432/page-143#post-2868443
https://klocksnack.se/threads/den-officiella-cartiertråden.15432/page-120#post-2772904

Ah misstänkte att det kanske var i största laget. Kanske fungerar bättre med skinnarmbandet än länk säger jag lite rationaliserande sådär, men är nog att pusha det storleksmässigt
Här är small som jag testade i vintras. 17cm handled, Jag tycker inte att den ska vara större.
20190304_162413.jpg
20190304_162403.jpg

Här är small som jag testade i vintras. 17cm handled, Jag tycker inte att den ska vara större.
20190304_162413.jpg
20190304_162403.jpg
Större? Tycker den är på gränsen till för stor. Jag tror att många idag har dykarur som norm och sedan när man köper en dressad klocka tycker man den är liten för man jämför med 42mm dykare. En dressklocka ska i min mening inte vara stor, och inte ta så mycket fokus, utan vara lite diskret - i alla fall ge möjlighet att bära den diskret. Men om man är van med närvaron av en stor dykare förstår jag att man tycker en normal dressare känns fjuttig. Dock en vanesak. När man vant sig tycker man ofta att stora dressur ser konstiga och oproportionerliga ut.

Bara mina åsikter såklart

Sitter klockrent tycker jag! Definitivt den storleken som gäller:)

Gällande var som är bäst att köpa från förresten: Är det någon som handlat direkt från cartier.co.uk eller är det Nymans/Jarl Sandin som gäller för nyköp?
Förmodligen från Cartier butiken på Smålandsgatan vid Norrmalmstorg. Var själv där för några veckor sedan och kikade lite på en santos...
*edit, tvåa på bollen

Större? Tycker den är på gränsen till för stor. Jag tror att många idag har dykarur som norm och sedan när man köper en dressad klocka tycker man den är liten för man jämför med 42mm dykare. En dressklocka ska i min mening inte vara stor, och inte ta så mycket fokus, utan vara lite diskret - i alla fall ge möjlighet att bära den diskret. Men om man är van med närvaron av en stor dykare förstår jag att man tycker en normal dressare känns fjuttig. Dock en vanesak. När man vant sig tycker man ofta att stora dressur ser konstiga och oproportionerliga ut.

Bara mina åsikter såklart
Inte större står det ju. :)

Finns ju Cartierbutiken i Stockholm, mycket trevlig personal....och NK också.
Förmodligen från Cartier butiken på Smålandsgatan vid Norrmalmstorg. Var själv där för några veckor sedan och kikade lite på en santos...
*edit, tvåa på bollen

Just ja! Tack för påminnelsen. Glömde ju bort den fysiska butiken mitt i allt... Nu är jag tyvärr inte i Stockholm fören senare i sommar. Men kanske kan vara en bra anledning att öva tålamod:)

Skickade just ett spontanbud på denna ocj vann. På mitt maxbud såklart... Känner mig skeptisk till Thesalesroom. Tycker alltid jag betalat max...
Men den ser fräck ut :D
540x360.jpg
Blir verkligen inte klok på Thesalesroom... Verkar som jag inte vann ändå... Trots att den slutade på mitt max, och jag var högsta budgivare innan auktionen blev live. Måste varit någon som lämnat samma max (för annars hade den ju betalat 740gbp iaf) innan mig, utan att det syntes innan. Sjukt udda... Menmen nu kan jag återgå till mitt riktiga fokus. En vass Carree i helguld. Det ska jag fan ha.

Blir verkligen inte klok på Thesalesroom... Verkar som jag inte vann ändå... Trots att den slutade på mitt max, och jag var högsta budgivare innan auktionen blev live. Måste varit någon som lämnat samma max (för annars hade den ju betalat 740gbp iaf) innan mig, utan att det syntes innan. Sjukt udda... Menmen nu kan jag återgå till mitt riktiga fokus. En vass Carree i helguld. Det ska jag fan ha.
Jag ställer mig redan nu i kö på den kommande vassa carreen i helguld.

Tillbaka
Topp