• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Har haft min Galbee ett tag och har varit väldigt nöjd. Samtidigt så har en lust att testa en Carree vuxit fram. Först tänkte jag mig en helstål precis som min Galbee men sedan bestämde jag mig att våga testa en tt. Idag fick jag den här levererad. Måste säga att första intrycket är wow. Boetten, länken och guldet tar verkligen klockan till en ny nivå. Mycket nöjd, nu måste bara länken kortas.
6BBD8D1A-3F00-4EE0-BE5E-487B5C8B171D.jpeg
Kul! Ser ju riktigt bra ut. Varför är boetten polerad tror du? Upp med fler bilder!
 

evki

Audemars
2-Faktor
Har haft min Galbee ett tag och har varit väldigt nöjd. Samtidigt så har en lust att testa en Carree vuxit fram. Först tänkte jag mig en helstål precis som min Galbee men sedan bestämde jag mig att våga testa en tt. Idag fick jag den här levererad. Måste säga att första intrycket är wow. Boetten, länken och guldet tar verkligen klockan till en ny nivå. Mycket nöjd, nu måste bara länken kortas.
6BBD8D1A-3F00-4EE0-BE5E-487B5C8B171D.jpeg

Grattis! Bra fångat.
Santos ska vara Carreé och Carreé ska vara i tvåton :)

fullsizeoutput_10ff.jpeg
 

WatchIT

Panerai
7581C527-6FF6-429B-8EEC-9344552FA009.jpeg
9922AA5D-60C8-4137-A762-FBDC379FE8C2.jpeg
E6FEEA64-6ABF-4665-889A-E7DC7FBA8081.jpeg
Testade lite på lunchen. Grymt svårt att bestämma sig. Dumont Small var verkligen liten, ser större ut på bilderna än i verkligheten, men gillade den ändå.
Jag var och provade igår. Var helt inriktad på small men tyckte den kändes väldigt liten. Upptäckte till min stora förvåning att jag gillade large bättre. Hur var din upplevelse? Vad tyckte du om bandet? Lite väl enkelt var min känsla.
Edit: tycker tvärtom när jag ser dina bilder Small ser bättre uto_O
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag var och provade igår. Var helt inriktad på small men tyckte den kändes väldigt liten. Upptäckte till min stora förvåning att jag gillade large bättre. Hur var din upplevelse? Vad tyckte du om bandet? Lite väl enkelt var min känsla.
Edit: tycker tvärtom när jag ser dina bilder Small ser bättre uto_O
Bandet enkelt? Höll mycket hög kvalitet, gillar dock inte stoppningen.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tyckte den kändes sträv och tunn om än snygg. Mjuknar väl antagligen med tiden. Har du provat nya Dumont? Vad tycker du om storleken och proportionerna?
Var anilint om jag minns rätt, precis som man vill ha det. Lackade band blir en annan sak. Kvaliteten är mycket hög.

Tycker proportionerna är off, lite som Santos. Bandet är för smalt och tavlan lite stor. Sedan ska inte bandet vara stoppat heller kan jag tycka.
 

WatchIT

Panerai
Var anilint om jag minns rätt, precis som man vill ha det. Lackade band blir en annan sak. Kvaliteten är mycket hög.

Tycker proportionerna är off, lite som Santos. Bandet är för smalt och tavlan lite stor. Sedan ska inte bandet vara stoppat heller kan jag tycka.
Förutom proportionerna så upplevde jag large mer sportig och small mer dressad. Är ”vanliga” Santos också välvda? Låg bra på handleden tycker jag.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Är det bara jag som helt ute och cyklar angående priser nu efter min frånvaro på KS.. Detta är en Louis, eller? Är alltså prisbilden denna nu för tiden, för en dam Louis? (Det uppenbara svaret är såklart ”ja, uppenbarligen”, men..)
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3617/vara/1569877

Tycker det flugit iväg nått alldeles.. eller är det jag som är ute och flyger?
Nej, så mycket ska de inte kosta. Inte ens ett riktigt spänne/viklås.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Fast i förhållande till vad motsvarande klockor kostar nya ligger begagnade Cartier klockor rätt så bra i pris ändå. Glöm inte att det finns människor som inte håller koll påeBay, pantbankernas auktioner med flera och som utgår ifrån rekommenderade priser hos AD. Om just denna Cartier köptes av en kvinna som bara ville ha en sådan klocka att komplettera sina smycken är det ett kapp. Hon tänkte nog inte att hon kanske skulle sälja den på KS sedan där folk köper bara det som är prisvärt (lätt att sälja).
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fast i förhållande till vad motsvarande klockor kostar nya ligger begagnade Cartier klockor rätt så bra i pris ändå. Glöm inte att det finns människor som inte håller koll påeBay, pantbankernas auktioner med flera och som utgår ifrån rekommenderade priser hos AD. Om just denna Cartier köptes av en kvinna som bara ville ha en sådan klocka att komplettera sina smycken är det ett kapp. Hon tänkte nog inte att hon kanske skulle sälja den på KS sedan där folk köper bara det som är prisvärt (lätt att sälja).
Så är det, att man kunde köpa en LC för under 15' för ett par år sedan är sjukt. Men det finna å andra sidan fler fina guldklockor som är väldigt billiga på andrahandsmarknaden.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Så är det, att man kunde köpa en LC för under 15' för ett par år sedan är sjukt. Men det finna å andra sidan fler fina guldklockor som är väldigt billiga på andrahandsmarknaden.

Det finns dessutom fler fina Cartier guldklockor som är billiga. Antagligen är det en kombination av designen och den starka varumärket som gör att Tank och Santos har dragit iväg.

Ta min triple calendar som är inget mer än en JLC med ”Cartier” på urtavlan - att den ens existerar måste ha berott på faktumet att namnet Cartier var mycket större än JLC eller tom Rolex. Varför annars skulle kunderna köpa en ommärkt klocka som tom var dyrare... Man kan säga att det var okunnighet - köparen visste inte att det var en ommärkt JLC. Men var säger man om Rolex-Cartier isåfall? Då handlade det inte om något ”samlarvärde” utan att en Cartier by Rolex var klart mer prestigefull än bara Rolex, även om det var samma klocka. Eller är jag helt ute och cyklar?
 

johnz

Rolex
Jag var och provade igår. Var helt inriktad på small men tyckte den kändes väldigt liten. Upptäckte till min stora förvåning att jag gillade large bättre. Hur var din upplevelse? Vad tyckte du om bandet? Lite väl enkelt var min känsla.
Edit: tycker tvärtom när jag ser dina bilder Small ser bättre uto_O
Jag var precis som du helt inställd på den lilla tills dess jag provade. Mer dressad i litet format, sportigare i large förstås. Väldigt svårt val. Den var också extremt tunn vilket gjorde sitt till. Tavlan magisk och jag uppskattade bandet även om det inte var i fokus under mina fem, tio minuter med klockan på handleden, då storleksfrågan var i centrum. Möjligen att det kändes som mycket band i förhållande till klockans storlek, den väger dessutom bara nått microgram så bandet kändes mer på handleden än klockan. Large uppfattade jag av någon anledning som mer kvadratisk än small. Jag är ute efter en dressklocka så lutar möjligen åt den lilla ändå. Letar, men inte så intensivt, efter en guldsantos också och då tänker jag att det blir bäst kombo. Svårt.
 

WatchIT

Panerai
Jag var precis som du helt inställd på den lilla tills dess jag provade. Mer dressad i litet format, sportigare i large förstås. Väldigt svårt val. Den var också extremt tunn vilket gjorde sitt till. Tavlan magisk och jag uppskattade bandet även om det inte var i fokus under mina fem, tio minuter med klockan på handleden, då storleksfrågan var i centrum. Möjligen att det kändes som mycket band i förhållande till klockans storlek, den väger dessutom bara nått microgram så bandet kändes mer på handleden än klockan. Large uppfattade jag av någon anledning som mer kvadratisk än small. Jag är ute efter en dressklocka så lutar möjligen åt den lilla ändå. Letar, men inte så intensivt, efter en guldsantos också och då tänker jag att det blir bäst kombo. Svårt.
Stort tack för ditt svar, på pricken mina tankar. Jag håller med om att närvaron av bandet tog över klockan. Mycket bra förklaring. Tjejen hos Nymans tyckte large passade bättre på mig. Tyvärr höll jag med så det blir ett svårt val. Jag tycker ju bättre om mindre klockor nuförtiden.
 
Topp