Nej. Bandet är faktiskt från Wristbuddys. Deras EpsomÄr det ett ljusbrunt grained calf band från Molequin?

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Nej. Bandet är faktiskt från Wristbuddys. Deras EpsomÄr det ett ljusbrunt grained calf band från Molequin?
Tror inte det kommer bli bättre. Är själv övertygad om att riktigt mörkt blått ostoppat kalv/get osv-band är bäst. Inte massa lack eller stoppning. Bara lätt flört till visarna. Råkar vara det jag har som gammalt band på min 50-talare.Ger tråden lite guld härifrån likaså!
Börjar bli sugen att skaffa nytt band, funderar på mörkbrunt krokodil i antingen matt eller glansigt utförande. Gillar dock kontrasten som guldet får med ett svart band..
![]()
Som nyfrälst klockintresserad och tämligen okunnig beträffande det mesta så älskar jag när den här typen av extremt nördiga/”nischade” detaljer pekas ut. Känns som att det är grogrunden för ett bra forum också - kunskapsnivå utöver det ordinära och nörderi som ibland tangerar en pervers nivå haha. Själv hade jag nog inte reagerat på poleringen/refinishen/kalladetvadduvill i det här fallet om inte det ovan hade poängterats. Fint sätt att lära sig på.Ser du inte att hackmärken är avrundade ner mot kratern? Det är amatörmässigt då man först ska gå med hårda slipdon och endast köra sista högglanspoleringen med mjukt slipdon. Det är exakt samma sak som på en dåligt polerad RO, man respekterar inte ursprungsformen. Att omfattningen kan vara varierande är en annan sak.
Alla kan inte se dessa detaljer, därför är det bra att de som kan polering delar sin kunskap. Framförallt kan felaktiga påståenden inte stå utan mothugg. Då blir forumet dummare.
Skruvarna på länken ser ut att sticka ut en aning? Är det skillnad på guld/stål modellen av Carré?Äntligen mer dagsljus att kunna fota!
![]()
![]()
![]()
Skruvarna på länken ser ut att sticka ut en aning? Är det skillnad på guld/stål modellen av Carré?
Intressant. Den ser ännu mer rå ut i profil när skruvskallarna sticker upp en aning. Aldrig sett tidigare.Tror snarare det beror på generationen eller tillverkaren. Cartier har anlitat olika mindre aktörer. Vill minnas att det förekommer också på stål/tvåton. @Aurum ?
Det är iaf variation på guldmodellerna. Mina sticker upp rätt mycket och den är tidig.Tror snarare det beror på generationen eller tillverkaren. Cartier har anlitat olika mindre aktörer. Vill minnas att det förekommer också på stål/tvåton. @Aurum ?
Inte på min gamla tvåton.Tror snarare det beror på generationen eller tillverkaren. Cartier har anlitat olika mindre aktörer. Vill minnas att det förekommer också på stål/tvåton. @Aurum ?
Just så man är van att se Carré. Men ju mer jag tittar på evkis ex desto mer gillar jag utförandet. En väldigt trevlig detalj.Inte på min gamla tvåton.
![]()
Min gamla i stål stack upp lite mer än min TT.Just så man är van att se Carré. Men ju mer jag tittar på evkis ex desto mer gillar jag utförandet. En väldigt trevlig detalj.
Det är så gamla klockor så det gäller att spana på auktioner, forum och Chrono24. Kanske lägga ut en köpesannons på forumet.Peppen efter en skarp 2960/61 ökar varje gång man är här inne och kollar! Många fina här
Någon känd återförsäljare som ni mer insatta känner till där man kan hålla utkik?
Peppen efter en skarp 2960/61 ökar varje gång man är här inne och kollar! Många fina här
Någon känd återförsäljare som ni mer insatta känner till där man kan hålla utkik?
Kika på Werner watches på chrono24. Han brukar ofta ha vassa ex iaf.
Inte att dissa honom men jag har sett polerade exemplar som han påstod var orörda.
Tack! Ja, tänkte lägga in en annons när jag har inlägg, 8 år in och en bit kvar..Det är så gamla klockor så det gäller att spana på auktioner, forum och Chrono24. Kanske lägga ut en köpesannons på forumet.
Tack ska kika in!Kika på Werner watches på chrono24. Han brukar ofta ha vassa ex iaf.
https://www.voystimeless.com/shop verkar få in Carrees regelbundet, men de strösslar också mycket med "unpolished" som jag är osäker på om det stämmer varje gång. Priserna verkar generellt vara lite lägre än Werner tycker jag.Peppen efter en skarp 2960/61 ökar varje gång man är här inne och kollar! Många fina här
Grymt! Tack så mkthttps://www.voystimeless.com/shop verkar få in Carrees regelbundet, men de strösslar också mycket med "unpolished" som jag är osäker på om det stämmer varje gång. Priserna verkar generellt vara lite lägre än Werner tycker jag.
Hur tjockt/tunt skulle du säga att ditt band är? Funderar på om ett ostoppat kalvband med vikta kanter på måtten 3.0-2.5mm kan bli passande.Tror inte det kommer bli bättre. Är själv övertygad om att riktigt mörkt blått ostoppat kalv/get osv-band är bäst. Inte massa lack eller stoppning. Bara lätt flört till visarna. Råkar vara det jag har som gammalt band på min 50-talare.
Tror det är mellan 2 och 2,5 mm tjockt. Sedan ogillar jag vikta kanter då de blir så runda. Helst vill jag ha skurna utan gummi, bara målade eller vaxade. Gummi ser onaturligt ut och slits ut före bandet.Hur tjockt/tunt skulle du säga att ditt band är? Funderar på om ett ostoppat kalvband med vikta kanter på måtten 3.0-2.5mm kan bli passande.
Målade/buffade kanter kräver naturgarvat läder. Naturgarvat läder inte är optimalt mot huden, då det snabbt snaskar åt sig och blir obekvämt.Tror det är mellan 2 och 2,5 mm tjockt. Sedan ogillar jag. Vikta kanter då de blir så runda. Helst bill jag ha skurna utan gummi, bara målade eller vaxade. Gummi ser onaturligt ut och slits ut före bandet.
Varför krävs naturgarvat? Är icke naturliga färgämnen giftiga? Har skalat av gummi på ett par band och har inte upptäckt någon nackdel? Om du tänker på att de har ett synligt lacklager är väl inte det någon dealbreaker.Målade/buffade kanter kräver naturgarvat läder. Naturgarvat läder inte är optimalt mot huden, då det snabbt snaskar åt sig och blir obekvämt.
Zermatt, som används till lining, är kombinationsgarvat – både natur- och kromgarvat – och dessutom patinerat för att vara vattenavstötande. Samma sak gäller exempelvis getläder som Alran Sully och Relma Crispe. De benämns ofta som veg-tanned + aniline, vilket är korrekt, men de är också kromgarvade och patinerade (dvs har ett färglager ovanpå, tidigare kallat lack). Dessa kräver 'gummi'-kanter.
Akrylfärg, som används till 'gummi'-färg, appliceras bäst i flera tunna lager och smälts bland annat in i lädret. Snabbare fabriker slänger på ett tjockt lager med hög viskositet, och är nöjda med det – men så lossnar det också lika snabbt
Blev snabbt rörigt det här.Varför krävs naturgarvat? Är icke naturliga färgämnen giftiga? Har skalat av gummi på ett par band och har inte upptäckt någon nackdel? Om du tänker på att de har ett synligt lacklager är väl inte det någon dealbreaker.
Är det ingen som använder anilint läder som lining idag? Har det på en del band som man samlat på sig genom åren. De åldras såklart snabbare men bör ju vara lite trevligare mot huden om man ser till fukt?
Om man kan få gummi/akryl-färgen att absorberas in i lädret är det ok. Det är den onaturliga plasten som sticker i ögonen och sedan spricker för att sedan falla av som är så tråkig.