• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

:)
BF23248F-AA86-4346-8761-A9455B7FEDE0.jpeg

Har varit off i några veckor nu men tog fram denna idag för att uppmuntra mig själv
20190922_155307.jpg
Jättemysig tavla. Jag gillar den modellen och med röd krona. Men fråga kring glasringen - ska den verkligen vara borstad och i så fall, är den inte vänd 90 grader fel? Borde gå längsmed och inte på tvären?

Jättemysig tavla. Jag gillar den modellen och med röd krona. Men fråga kring glasringen - ska den verkligen vara borstad och i så fall, är den inte vänd 90 grader fel? Borde gå längsmed och inte på tvären?
Minns jag inte fel ska glasringen på dessa varianter vara borstad, och ja, den ska vridas 90 grader

Tack för svar @Aurum @Bjoerlin76 och @ajvar

Intressant, finns det någon logik i när dessa borstas? För det handlar ju inte om Galbee kontra Sintree, stål eller annat material väl?
Jag måste säga att jag gillar borstningen om den är distinkt och rätt.

Tack för svar @Aurum @Bjoerlin76 och @ajvar

Intressant, finns det någon logik i när dessa borstas? För det handlar ju inte om Galbee kontra Sintree, stål eller annat material väl?
Jag måste säga att jag gillar borstningen om den är distinkt och rätt.
Specialmodeller kan ha borstningen. Den koola tvåtonaren i vitt/gult-guld kunde ju Cartier kolla i sina arkiv att den var borstad från fabrik. Sedan har jag sett många med just de röda tavlorna som har borstad glasring. Kanske var samma för de gråa? Både helstål och TT.

När det ändå pratas Dumont frekvent i tråden: vad är standardmåttet på band till Dumont? 17 mellan bandhornen men hur brett är spännet? Och är det skillnad i bredd på törnlås och viklås?

Tillbaka
Topp