Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Alltid lika fin bilder @evkiVilken väljer du? 29mm vs 25mm (ja, skjutmåttet säger att Dumonten är 24.7mm bredd)
De kompletterar varandra.Vilken väljer du? 29mm vs 25mm (ja, skjutmåttet säger att Dumonten är 24.7mm bredd)
Som alltid imponerad över skicket på klockorna och kvaliteten på bilderna! Dumonten har väldigt höga bandhorn, hur fungerar det med bandet när den sitter på handleden?Vilken väljer du? 29mm vs 25mm (ja, skjutmåttet säger att Dumonten är 24.7mm bredd)
Som alltid imponerad över skicket på klockorna och kvaliteten på bilderna! Dumonten har väldigt höga bandhorn, hur fungerar det med bandet när den sitter på handleden?
Tyckte mig se den fasningen också. Jag förmodar de satt på vanliga tunna band från fabrik? Flucobandet är ju inte direkt tunt runt bandstiftet. Intressant att se vad du tycker om modellen, själv har jag aldrig riktigt bestämt mig för vad jag tycker om den lilla tjockisen. Förstår charmen med en knubbig boett men tycker den nästan lite overkligt tunna f piguet dumont lockar mer i teorin. Är två klockor som trots att de är så lika måste kännas väldigt annorlunda. 2 mm extra och tunnheten bör göra att f piguet känns rätt mycket större.Tack! Ja, skicket verkar vara rätt så bra för en sjuttiotalist.
Alla klockans kanter har bevels, tom insidan av bandhorn, så jag tror att Cartier tänkte på att bandet ska sitta lite lägre än kanterna. Jag gillar hur ”fyrkantigt” klockan ser ut. Det blir kanske bättre med ett tjockare band - ska prova längre fram.
Vackert!Vilken väljer du? 29mm vs 25mm (ja, skjutmåttet säger att Dumonten är 24.7mm bredd)
12+12 med ändlänkar var det vi tidigare kom fram till tror jag, annars bara att räkna från Evkis bild ovan.Hur många länkbitar har en Santos vid full set? (med gamla låset)
Ah, tack för tydligt svar12+12 med ändlänkar var det vi tidigare kom fram till tror jag, annars bara att räkna från Evkis bild ovan.
Jag skulle säga att det viktigaste är skicket på boett och länk. Skruvarna ska vara blanka på länken och resten av länken ska vara borstad. Quartz är plattare vilket kan vara trevligt. 15-20 är ett rimligt intervall. Toppskick med fullset kanske lite mer.Har gått och blivit småkär i Santos Galbée. Nu vill jag ha en i hel stål. Vad bör man tänka på vid köp av en? Vad är rimlig pris, osv. Tacksam för tips!
Tyckte mig se den fasningen också. Jag förmodar de satt på vanliga tunna band från fabrik? Flucobandet är ju inte direkt tunt runt bandstiftet. Intressant att se vad du tycker om modellen, själv har jag aldrig riktigt bestämt mig för vad jag tycker om den lilla tjockisen. Förstår charmen med en knubbig boett men tycker den nästan lite overkligt tunna f piguet dumont lockar mer i teorin. Är två klockor som trots att de är så lika måste kännas väldigt annorlunda. 2 mm extra och tunnheten bör göra att f piguet känns rätt mycket större.
Är de vanligtvis 10bar täta?Jag skulle säga att det viktigaste är skicket på boett och länk. Skruvarna ska vara blanka på länken och resten av länken ska vara borstad. Quartz är plattare vilket kan vara trevligt. 15-20 är ett rimligt intervall. Toppskick med fullset kanske lite mer.
Man brukar väl mäta i ATM? Tror runt 3 Atm så inget att bada med.Är de vanligtvis 10bar täta?
Ta med kameran till Norrköping så kan vi jämföra dumonterI detta fall känner jag att jag behöver köpa FP Dumonten också (någon som vill byta? Jag har bra grejer ). Inte för att prova och jämföra utan för att jag vill ha den också. I mina ögon är klockorna tillräcklig olika. Tjockisen, som vi kan fortsätta kalla Santos Dumont 78097, är en annorlunda Santos - boetten är relativt tjock, men samtidigt small och lång och detta gör att den upplevs mer som en Tank än som en Santos i vad gäller proportionerna. Den är helt enkelt udda.
En kul sak som talar massor om Cartiers designgenialitet är att den synliga delen av urtavlan är exakt lika bred som bandet, dvs 17.5mm.
1 bar = 1 atm. Men 3 alltså, blir jobbigt pga mina vanor..Man brukar väl mäta i ATM? Tror runt 3 Atm så inget att bada med.
Vilken väljer du? 29mm vs 25mm (ja, skjutmåttet säger att Dumonten är 24.7mm bredd)
Fantastiskt duo
Tillbaka med ny krona(var fel när jag fick den).
i övrigt riktigt skarpt ex
Krona plus hals 1400kr. Inte alltid det gick att byta bara halsen/kronan enligt urmakaren.Vad gick ett sånt byte på?
25mm är bland det närmsta perfektion jag har sett på länge. Toppenklocka!Vilken väljer du? 29mm vs 25mm (ja, skjutmåttet säger att Dumonten är 24.7mm bredd)
+1@maxvall
No offence men ett helt orimligt pris på en DamSantos som dessutom inte alls verkar vara i bra skick. Skulle gissa att den inte är värd 50% av begärt pris...
https://klocksnack.se/threads/cartier-santos-18k.124793/
Hur kom du fram till ditt begärda pris?@ANALOGUE Är hemskt ledsen ifall mitt pris förolämpar någon. Har inte stenkoll på vad den är värd. Tvivlar dock starkt på att den skulle gå för 40k.
Men då vet jag att du inte är intresserad iallafall Finns inte jättemycket likadana objekt här på KS att jämföra med.
+1
Endast en ägare. Dvs Maxvall har ägt den sedan 1993?
På c24 finns det klockor av samma modell som är utan tillbehör samt äldre och i sämre skick för runt 60k. Då är bara frågan vad det är värt med ett fullset i bra skick.Hur kom du fram till ditt begärda pris?
Bättre skick än din:På c24 finns det klockor av samma modell som är utan tillbehör samt äldre och i sämre skick för runt 60k. Då är bara frågan vad det är värt med ett fullset i bra skick.
Edit: Missade att det inte var tidigare kommenterande medlem som jag citerade. Beklagar detta.