• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

papabear

Panerai
2-Faktor
Gillar min xl, klockren storlek om man är över 1,90
20191121_074834-02.jpeg

20191210_125542-01.jpeg
Riktigt fin! Hur många mm är xl?
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Det här med vinter och foto...
Får nog pris för sämsta foto men fixar bättre imorgon.
IMG_20191217_204952.jpg
IMG_20191217_205448.jpg

Denna har emaljtavla vilket är nice. Länken har 11+11 bitar (plus ends) så fullängd som jag förstår det. Skicket är väl rätt bra tror jag. En del diskbänk med massa hairlines och glasringen är lite härjad, men den känns ganska skarp i boett och länk, med rätt fin borstad yta. Tar gärna er bedömning om den är polerad eller ej men förstår att det blir svårt med dessa kassa bilder... Tror man hade fått en väldigt fin känsla med en finare glasring. Kan man köpa en och vad kostar dem isf?

Har aldrig fattat vad ni menar med skruvad länk... Är det detta ni menar?
IMG_20191217_205103.jpg

(har tagit av två länkbitar för den som räknar)
Kul! Fin!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det här med vinter och foto...
Får nog pris för sämsta foto men fixar bättre imorgon.
IMG_20191217_204952.jpg
IMG_20191217_205448.jpg

Denna har emaljtavla vilket är nice. Länken har 11+11 bitar (plus ends) så fullängd som jag förstår det. Skicket är väl rätt bra tror jag. En del diskbänk med massa hairlines och glasringen är lite härjad, men den känns ganska skarp i boett och länk, med rätt fin borstad yta. Tar gärna er bedömning om den är polerad eller ej men förstår att det blir svårt med dessa kassa bilder... Tror man hade fått en väldigt fin känsla med en finare glasring. Kan man köpa en och vad kostar dem isf?

Har aldrig fattat vad ni menar med skruvad länk... Är det detta ni menar?
IMG_20191217_205103.jpg

(har tagit av två länkbitar för den som räknar)
Jag gissar på polerad, men får vänta in bättre bilder för att ge ett vettigt svar. Glasringen är enkel att planslipa, behövs ingen ny.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Det här med vinter och foto...
Får nog pris för sämsta foto men fixar bättre imorgon.
IMG_20191217_204952.jpg
IMG_20191217_205448.jpg

Denna har emaljtavla vilket är nice. Länken har 11+11 bitar (plus ends) så fullängd som jag förstår det. Skicket är väl rätt bra tror jag. En del diskbänk med massa hairlines och glasringen är lite härjad, men den känns ganska skarp i boett och länk, med rätt fin borstad yta. Tar gärna er bedömning om den är polerad eller ej men förstår att det blir svårt med dessa kassa bilder... Tror man hade fått en väldigt fin känsla med en finare glasring. Kan man köpa en och vad kostar dem isf?

Har aldrig fattat vad ni menar med skruvad länk... Är det detta ni menar?
IMG_20191217_205103.jpg

(har tagit av två länkbitar för den som räknar)
Ser fin ut. Svårt att säga om den är polerad eller inte.
Den har blivit använd åtminstone.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Var gör man lättast det? Cartier, guldsmed eller oberoende uris?

Fast jag tycker inte att det kommer bli bra - de där djupa hack som finns på glasringen kommer du behöva slipa bort helt, annars blir det bara värre. Och gör du det kommer du förlora fasningen både på in- och utsidan och det finns en risk att skruvskallen ska sitta högre än glasringen.
 

city69

Omega
;)
För att lätta upp och göra det mer intressant så lägger jag till en bild på ett ws i detta nu. (OBS. Klockan finnes i köp & sälj inom en snar framtid för 100k+ ;))
Absolut @zippan , men det är skillnad på att ställa en fråga i en tråd och att lägga upp en annons. Men men, uppenbarligen är det bara jag som är vresig.
IMG_3467.jpeg
För att lätta upp och göra det mer intressant så lägger jag till en bild på ett ws i detta nu. (OBS. Klockan finnes i köp & sälj inom en snar framtid för 100k+ ;))
Absolut @zippan , men det är skillnad på att ställa en fråga i en tråd och att lägga upp en annons. Men men, uppenbarligen är det bara jag som är vresig.
IMG_3467.jpeg
Riktigt fin
image.jpg
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Fast jag tycker inte att det kommer bli bra - de där djupa hack som finns på glasringen kommer du behöva slipa bort helt, annars blir det bara värre. Och gör du det kommer du förlora fasningen både på in- och utsidan och det finns en risk att skruvskallen ska sitta högre än glasringen.
Tänkte det också. Sedan är hacken inte alls så djupa som det ser ut. Bilderna är extremt osmickrande. Känner faktiskt knappt dingsen med nageln... Tar nya när det är lite ljus :)

Råkar du veta vad en ny glasring kostar?
 

JB_XII

Rolex
Jag har ett par frågor någon mer erfaren Cartier-kännare kanske kan rådge om.

Jag har framförallt tittat på Santos i helguld med referenser som 8879 och 887901. Finns det någon annan referens i samma prisklass ni skulle rekommendera? Finns det någon version utan centrumsekund och datum? Och på en 17,5cm handled, är det 29x41mm som är måttet jag borde sikta in mig på?

Tack för tips!

Jag har cirka 17,5 cm handled och jag tycker 29mm bärs väldigt bra. Här är bild för referens :)

9B3F5E12-1DE8-4434-AF04-E37B60934516.jpeg
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Jag har ett par frågor någon mer erfaren Cartier-kännare kanske kan rådge

Jag har framförallt tittat på Santos i helguld med referenser som 8879 och 887901. Finns det någon annan referens i samma prisklass ni skulle rekommendera? Finns det någon version utan centrumsekund och datum? Och på en 17,5cm handled, är det 29x41mm som är måttet jag borde sikta in mig på?

Tack för tips!
Här är 29x29 på min 18.5cm handled
C6D5949F-3E5C-4B10-9F9D-534EB16043B0.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fast jag tycker inte att det kommer bli bra - de där djupa hack som finns på glasringen kommer du behöva slipa bort helt, annars blir det bara värre. Och gör du det kommer du förlora fasningen både på in- och utsidan och det finns en risk att skruvskallen ska sitta högre än glasringen.
Håller inte med, min erfarenhet är att det blir bra. @ANALOGUE , man gör det själv. Vet tyvärr inte vem annars som gör ett bra jobb.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Håller inte med, min erfarenhet är att det blir bra. @ANALOGUE , man gör det själv. Vet tyvärr inte vem annars som gör ett bra jobb.

Tänkte det också. Sedan är hacken inte alls så djupa som det ser ut. Bilderna är extremt osmickrande. Känner faktiskt knappt dingsen med nageln... Tar nya när det är lite ljus :)

Råkar du veta vad en ny glasring kostar?

Om hacken inte är djupa då är det bara att köra. Det är enkelt att våtslipa - gå in på Mekonomen och köp slippapper i kornstorlek 800, 1500 och 2000. Tror inte de har finare, men annars köper du det finaste också. Du börjar med 800 för att ta bort alla hacken. Arbeta gärna i samma riktning. Sedan tar du 1500 och börjar slipa tvärs borstningen som 800 lämnade. När du inte längre kan se borstningen från 800 fortsätter du med 2000, igen tvärs borstningen. Du ändrar inte platsen på pappret där du slipar utan fortsätter på samma ställe för att jämna ut alla korn och åstadkomma "repor" av samma djup. Sedan, för att få högglans behöver du någon poleringspasta och typ en Dremel.

Jag talar från erfarenhet fast med billiga klockor i stål, men guldet är lättare att polera än stål.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Om hacken inte är djupa då är det bara att köra. Det är enkelt att våtslipa - gå in på Mekonomen och köp slippapper i kornstorlek 800, 1500 och 2000. Tror inte de har finare, men annars köper du det finaste också. Du börjar med 800 för att ta bort alla hacken. Arbeta gärna i samma riktning. Sedan tar du 1500 och börjar slipa tvärs borstningen som 800 lämnade. När du inte längre kan se borstningen från 800 fortsätter du med 2000, igen tvärs borstningen. Du ändrar inte platsen på pappret där du slipar utan fortsätter på samma ställe för att jämna ut alla korn och åstadkomma "repor" av samma djup. Sedan, för att få högglans behöver du någon poleringspasta och typ en Dremel.

Jag talar från erfarenhet fast med billiga klockor i stål, men guldet är lättare att polera än stål.
Tack för bra beskrivning!
Känns fortfarande mkt läskigt men ska ringa Cartier/Nymans och fråga vad en ring kostar om det skiter sig. Dock säkert dyr...

Ska man lägga slippappret på ett bord och dra glasringen fram och tillbaka, eller fästa glasringen och dra slippappret? Man bör isf ha en kloss som man drar slippappret runt?

Ursäkta om dumma frågor men har aldrig gjort något mer avancerat än att plocka ut verk/tavla och... :)
 

evki

Audemars
2-Faktor
Tack för bra beskrivning!
Känns fortfarande mkt läskigt men ska ringa Cartier/Nymans och fråga vad en ring kostar om det skiter sig. Dock säkert dyr...

Ska man lägga slippappret på ett bord och dra glasringen fram och tillbaka, eller fästa glasringen och dra slippappret? Man bör isf ha en kloss som man drar slippappret runt?

Ursäkta om dumma frågor men har aldrig gjort något mer avancerat än att plocka ut verk/tavla och... :)

Slippappret på bordet och lägg en kloss på det för att dra glasringen längs den, dock är det inte så viktigt när du ska uppnå högglans sedan. Du kommer aldrig att få en plan yta om du drar med en kloss med slippapper på.
 
Senast ändrad:

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Slippappret på bordet och lägga en kloss på det för att dra glasringen längs den, dock är det inte så viktigt när du ska uppnå högglans sedan. Du kommer aldrig att få en plan yta om du drar med en kloss med slippapper på.
Ok, så slippapper på en kloss på ett bord. Sedan håller jag ringen i fingrarna och drar så rakt jag kan. Låter lätt men känns svårt :)
 

Fellman

Omega
Sitter och funderar och jämnför mellan Santos och Roadster. Har en Panerai och en Omega Speedmaster sedan tidigare och är väl sugen på något mer "shiny" så att säga. Någon som själv gått i liknande tankar som kan bidra med någon synpunkt kring skillnaderna mellan de två Cartierklockorna?
 

evki

Audemars
2-Faktor
Köp en Roadster. Det är bra för mångfalden i tråden - man blir nästan trött på alla Santos som vi har här på KS. Sedan tycker jag att Roadster är en snygg modell och har själv funderat på att köpa en men jag får hinder hela tiden :D
 
Topp