Riktigt fin! Hur många mm är xl?Gillar min xl, klockren storlek om man är över 1,90
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Riktigt fin! Hur många mm är xl?Gillar min xl, klockren storlek om man är över 1,90
32 istället för 29 om jag minns rätt.Riktigt fin! Hur många mm är xl?
Kul! Fin!Det här med vinter och foto...
Får nog pris för sämsta foto men fixar bättre imorgon.
Denna har emaljtavla vilket är nice. Länken har 11+11 bitar (plus ends) så fullängd som jag förstår det. Skicket är väl rätt bra tror jag. En del diskbänk med massa hairlines och glasringen är lite härjad, men den känns ganska skarp i boett och länk, med rätt fin borstad yta. Tar gärna er bedömning om den är polerad eller ej men förstår att det blir svårt med dessa kassa bilder... Tror man hade fått en väldigt fin känsla med en finare glasring. Kan man köpa en och vad kostar dem isf?
Har aldrig fattat vad ni menar med skruvad länk... Är det detta ni menar?
(har tagit av två länkbitar för den som räknar)
Jag gissar på polerad, men får vänta in bättre bilder för att ge ett vettigt svar. Glasringen är enkel att planslipa, behövs ingen ny.Det här med vinter och foto...
Denna har emaljtavla vilket är nice. Länken har 11+11 bitar (plus ends) så fullängd som jag förstår det. Skicket är väl rätt bra tror jag. En del diskbänk med massa hairlines och glasringen är lite härjad, men den känns ganska skarp i boett och länk, med rätt fin borstad yta. Tar gärna er bedömning om den är polerad eller ej men förstår att det blir svårt med dessa kassa bilder... Tror man hade fått en väldigt fin känsla med en finare glasring. Kan man köpa en och vad kostar dem isf?
Ser fin ut. Svårt att säga om den är polerad eller inte.Det här med vinter och foto...
Var gör man lättast det? Cartier, guldsmed eller oberoende uris?Jag gissar på polerad, men får vänta in bättre bilder för att ge ett vettigt svar. Glasringen är enkel att planslipa, behövs ingen ny.
Okej... fortfarande 3,5 mm mindre än en ny modern Santos alltså... fattar inte varför Cartier envisas med större klockor om man vill köpa nytt32 istället för 29 om jag minns rätt.
Jag håller med! Det är ju samma med Rolex där den gamla Suben med mindre case är mycket snyggare än den nya.Okej... fortfarande 3,5 mm mindre än en ny modern Santos alltså... fattar inte varför Cartier envisas med större klockor om man vill köpa nytt
Var gör man lättast det? Cartier, guldsmed eller oberoende uris?
För att lätta upp och göra det mer intressant så lägger jag till en bild på ett ws i detta nu. (OBS. Klockan finnes i köp & sälj inom en snar framtid för 100k+ )
Absolut @zippan , men det är skillnad på att ställa en fråga i en tråd och att lägga upp en annons. Men men, uppenbarligen är det bara jag som är vresig.
Riktigt finFör att lätta upp och göra det mer intressant så lägger jag till en bild på ett ws i detta nu. (OBS. Klockan finnes i köp & sälj inom en snar framtid för 100k+ )
Absolut @zippan , men det är skillnad på att ställa en fråga i en tråd och att lägga upp en annons. Men men, uppenbarligen är det bara jag som är vresig.
Tänkte det också. Sedan är hacken inte alls så djupa som det ser ut. Bilderna är extremt osmickrande. Känner faktiskt knappt dingsen med nageln... Tar nya när det är lite ljusFast jag tycker inte att det kommer bli bra - de där djupa hack som finns på glasringen kommer du behöva slipa bort helt, annars blir det bara värre. Och gör du det kommer du förlora fasningen både på in- och utsidan och det finns en risk att skruvskallen ska sitta högre än glasringen.
Jag har ett par frågor någon mer erfaren Cartier-kännare kanske kan rådge om.
Jag har framförallt tittat på Santos i helguld med referenser som 8879 och 887901. Finns det någon annan referens i samma prisklass ni skulle rekommendera? Finns det någon version utan centrumsekund och datum? Och på en 17,5cm handled, är det 29x41mm som är måttet jag borde sikta in mig på?
Tack för tips!
Här är 29x29 på min 18.5cm handledJag har ett par frågor någon mer erfaren Cartier-kännare kanske kan rådge
Jag har framförallt tittat på Santos i helguld med referenser som 8879 och 887901. Finns det någon annan referens i samma prisklass ni skulle rekommendera? Finns det någon version utan centrumsekund och datum? Och på en 17,5cm handled, är det 29x41mm som är måttet jag borde sikta in mig på?
Tack för tips!
Håller inte med, min erfarenhet är att det blir bra. @ANALOGUE , man gör det själv. Vet tyvärr inte vem annars som gör ett bra jobb.Fast jag tycker inte att det kommer bli bra - de där djupa hack som finns på glasringen kommer du behöva slipa bort helt, annars blir det bara värre. Och gör du det kommer du förlora fasningen både på in- och utsidan och det finns en risk att skruvskallen ska sitta högre än glasringen.
Jag tycker alltid de ser mycket större ut på bilder men 29mm är trevligt helt klart.Jag har cirka 17,5 cm handled och jag tycker 29mm bärs väldigt bra. Här är bild för referens
Oj det hade jag inte vågat... Är du sugen på ett litet "jobb"?Håller inte med, min erfarenhet är att det blir bra. @ANALOGUE , man gör det själv. Vet tyvärr inte vem annars som gör ett bra jobb.
Bland det enklaste när väl ringen är av. Våtslippapper på en plan yta, sedan är det bara att köra. Högglansen fick jag dock inte riktigt till förra gången. Kan kanske hjälpa till om du inte hittar någon annan.Oj det hade jag inte vågat... Är du sugen på ett litet "jobb"?
Håller inte med, min erfarenhet är att det blir bra. @ANALOGUE , man gör det själv. Vet tyvärr inte vem annars som gör ett bra jobb.
Tänkte det också. Sedan är hacken inte alls så djupa som det ser ut. Bilderna är extremt osmickrande. Känner faktiskt knappt dingsen med nageln... Tar nya när det är lite ljus
Råkar du veta vad en ny glasring kostar?
Haha, jag tycker det ser lite stort ut. Tack för bilderna.Här är 29x29 på min 18.5cm handled
Tack för bra beskrivning!Om hacken inte är djupa då är det bara att köra. Det är enkelt att våtslipa - gå in på Mekonomen och köp slippapper i kornstorlek 800, 1500 och 2000. Tror inte de har finare, men annars köper du det finaste också. Du börjar med 800 för att ta bort alla hacken. Arbeta gärna i samma riktning. Sedan tar du 1500 och börjar slipa tvärs borstningen som 800 lämnade. När du inte längre kan se borstningen från 800 fortsätter du med 2000, igen tvärs borstningen. Du ändrar inte platsen på pappret där du slipar utan fortsätter på samma ställe för att jämna ut alla korn och åstadkomma "repor" av samma djup. Sedan, för att få högglans behöver du någon poleringspasta och typ en Dremel.
Jag talar från erfarenhet fast med billiga klockor i stål, men guldet är lättare att polera än stål.
Tack för bra beskrivning!
Känns fortfarande mkt läskigt men ska ringa Cartier/Nymans och fråga vad en ring kostar om det skiter sig. Dock säkert dyr...
Ska man lägga slippappret på ett bord och dra glasringen fram och tillbaka, eller fästa glasringen och dra slippappret? Man bör isf ha en kloss som man drar slippappret runt?
Ursäkta om dumma frågor men har aldrig gjort något mer avancerat än att plocka ut verk/tavla och...
Ok, så slippapper på en kloss på ett bord. Sedan håller jag ringen i fingrarna och drar så rakt jag kan. Låter lätt men känns svårtSlippappret på bordet och lägga en kloss på det för att dra glasringen längs den, dock är det inte så viktigt när du ska uppnå högglans sedan. Du kommer aldrig att få en plan yta om du drar med en kloss med slippapper på.
Ok, så slippapper på en kloss på ett bord. Sedan håller jag ringen i fingrarna och drar så rakt jag kan. Låter lätt men känns svårt
Ah, smartSlippapper på ett bord, en kloss på pappret att dra glasringen längs den så att du borstar rakt. Rotera glasringen 90 grader varje gång du byter kornstorlek.
Tycker den ser fin ut. Själv gillar jag den lite mer brukade looken av glasringen! Grattis. Bra veckaJag får verkligen inte till bra bilder... Tycker jag brukar få skapliga men men... Dessa säger väl iaf lite mer än de förra...
Tycker själv boett och länk ser vass ut, men glasringen förstör helheten...
Om du skulle ge dig på detta finns det två "problem" förutom själva poleringen. Skruvarna sitter rätt hårt inpressade i glasringen och notera noga hur glas/packning och en lös metallring ska ligga. Mao ska skruvarna på baksidan skruvas ut, inte de på framsidan, när man öppnar klockan.Ah, smart