• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Utforskar nya Cartierhorisonter. Santos Galbee XL 2823.
En stor och robust klocka utan att vara grotesk. Har aldrig gillat datumfönstren vid halvfem men den stör mindre än förväntat.

_3248277.JPG
_3248272.JPG
Man förstår att referensmönstren skiljer när en Cartier på 32(?)mm benämns som stor och robust. :D

Ja, den bärs större - 32mm vs. 29mm och som @Aurum säger är den lite tjockare.
Bild stulen från nätet.

IMG_0532.jpg

Yes. Själv ser jag ingen personlig vinst med den större storleken men vill man ha större än 29 mm är det ett bra alternativ. Nästan lika som de mindre bortsett från att boettsidan kännshögre/kraftigare. Tror iofs inte jag jämför de jämnåriga automatiska varianterna, de kanske är närmare varandra.

Låter ju faktiskt inte helt tokigt. Rent estetiskt föredrar jag personligen den klassiska 29mm men upplever att den blir aningen nätt på mig och är därför nyfiken på 32an. Får se om tillfälle ges att klämma på en framöver.

Glöm inte att det är en fyrkantig klocka vi pratar om. Här är en 14060 på samma handled.

_C281260.JPG
_3248277.JPG
Ja absolut. Du har en klar poäng där förstås och det finns ju mycket mindre Cartierer än den du visar. Jag som tycker om siffror kanske kan klämma till med att ett bra jämförelsetal med en rund tavlas diameter skulle kunna vara ett medelvärde mellan kvadratiska tavlans bredd (samma som höjd alltså) och diagonalen (hypotenusan). I det här fallet skulle en 32mm kvadratisk då motsvara en cirkulär urtavla på 38,6mm. Känslomässigt alltså.
Nää, säger en annan. Du använda dig av arean. Samma area för en cirkulär (som för kvadratisk med kantlängd 32mm) skulle ge diametern 36,1mm i så fall. Jag låter dig känna efter: motsvarar den i storlek en rund med 36,1mm eller 38,6mm? :) Eller inget av det. Känslomässig matematik och nästan alla har skrollat vidare... :D

Ja absolut. Du har en klar poäng där förstås och det finns ju mycket mindre Cartierer än den du visar. Jag som tycker om siffror kanske kan klämma till med att ett bra jämförelsetal med en rund tavlas diameter skulle kunna vara ett medelvärde mellan kvadratiska tavlans bredd (samma som höjd alltså) och diagonalen (hypotenusan). I det här fallet skulle en 32mm kvadratisk då motsvara en cirkulär urtavla på 38,6mm. Känslomässigt alltså.
Nää, säger en annan. Du använda dig av arean. Samma area för en cirkulär (som för kvadratisk med kantlängd 32mm) skulle ge diametern 36,1mm i så fall. Jag låter dig känna efter: motsvarar den i storlek en rund med 36,1mm eller 38,6mm? :) Eller inget av det. Känslomässig matematik och nästan alla har skrollat vidare... :D

Just en Santos Galbee XL som har en länk på 22mm upplevs som en femsiffrig sub. Min BLNR bärs större av samma anledning - en kraftigare boett.

_3248266.JPG
_C281262.JPG

Utforskar nya Cartierhorisonter. Santos Galbee XL 2823.
En stor och robust klocka utan att vara grotesk. Har aldrig gillat datumfönstren vid halvfem men den stör mindre än förväntat.

_3248277.JPG
_3248272.JPG
Grattis, mycket fin!
Är nybliven ägare till en dito. Mycket nöjd. Men kronan på min behöver en ny spinel, väntar på att Cartierbutiken ska öppna igen...

Nytt in - till synes opolerad. Av alla Santos jag ägt så är denna solklart bäst enligt mig. Kombinationen av de skarpa linjerna och helstål gör att den nästan blir lite toolig.

26D769AD-8200-41D0-87FF-6B2EB7E17A2B.jpeg

C9571DC0-9E8F-4071-8F5C-03B843315516.jpeg
Mycket bra, velade för länge, borde klippt den direkt när annonsen kom ut :)
Hojta till om du ska släppa den i framtiden :)

Santos Galbee XL ref 2823 från 2007.
B57BA5DD-DA86-4C72-9305-90BC65525303.jpeg

Nybliven ägare och riktigt nöjd, gillar den skarpt! Fråga: nu är det ju en automat, men jag upplever att det är väldigt svårt att få grepp om kronan för att dra upp den manuellt, är det bara jag?
Fråga 2: vill gärna ta bort länken för att kunna rengöra den ordentligt, men lyckas inte trycka in sprintarna, de känns väldigt stiffa, har någon något tips?

Santos Galbee XL ref 2823 från 2007.
B57BA5DD-DA86-4C72-9305-90BC65525303.jpeg

Nybliven ägare och riktigt nöjd, gillar den skarpt! Fråga: nu är det ju en automat, men jag upplever att det är väldigt svårt att få grepp om kronan för att dra upp den manuellt, är det bara jag?
Fråga 2: vill gärna ta bort länken för att kunna rengöra den ordentligt, men lyckas inte trycka in sprintarna, de känns väldigt stiffa, har någon något tips?
Tvättstuga hjälper bra

Tillbaka
Topp