• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Dagens tillbakablick/skryt. Jag vann en hård budstrid för 3,5 år sedan. Min fjärde Cartier men den som verkligen fick igång intresset. Köpte egentligen bara för viklåset, trodde den skulle kännas för liten. Man kunde verkligen fynda Cartier förr i Sverige:
auktionsvara_647547_stort.jpg

https://www.pantbanken.se/auktioner/visa-avslutad-auktionsvara/?f_id=527795

Vad tror ni om detta band på vitguld? Jag tycker det är på gränsen till för glansigt men det är rätta måtten för klockan och spännet, gillar färgen.
hirsch-genuine-croco-gold-brown.png

Det bortre på fotot är bandet jag menar, hitre två är crocograin för ynka 399kr som finns i 13/12mm. inte lika exklusivt intryck men mattare yta.
IMG_20200331_164341.jpg

Klockan:
IMG_20200331_103808.jpg

Vad tror ni om detta band på vitguld? Jag tycker det är på gränsen till för glansigt men det är rätta måtten för klockan och spännet, gillar färgen.

Det bortre på fotot är bandet jag menar, hitre två är crocograin för ynka 399kr som finns i 13/12mm. inte lika exklusivt intryck men mattare yta.
IMG_20200331_164341.jpg

Klockan:
IMG_20200331_103808.jpg
Inte alls min typ av band, hade helt klart letat upp ett mattare alligatorband på ebay ist. Inte hittat någon lämpligt där?

Inte alls min typ av band, hade helt klart letat upp ett mattare alligatorband på ebay ist. Inte hittat någon lämpligt där?
Svårt att hitta rätta måtten, oftast 14/12 eller 13/10. Sen är det ofta damstorlekar på banden så blir aningen kort. Ska in och kika på original cartier senare när corona lagt sig lite med, kan vara värt några spänn extra, hirsch croco kostar ändå 1499kr.

Edit. Hittade på ett nu som kanske funkar. Återkommer med foto

Senast ändrad:
Svårt att hitta rätta måtten, oftast 14/12 eller 13/10. Sen är det ofta damstorlekar på banden så blir aningen kort. Ska in och kika på original cartier senare när corona lagt sig lite med, kan vara värt några spänn extra, hirsch croco kostar ändå 1499kr.

Edit. Hittade på ett nu som kanske funkar. Återkommer med foto
Vad är det för mått du ska ha? För dryga 1000kr brukar man kunna hitta högsta kvalitet. Omega brukar ha fina.

IMG_20200331_164341.jpg

Klockan:
IMG_20200331_103808.jpg
Kan det inte vara ljuset som gör att de glänser, ska nog chansa och beställa ett, fast det är väl som vanligt man blir missnöjd när man snålar.

Dagens tillbakablick/skryt. Jag vann en hård budstrid för 3,5 år sedan. Min fjärde Cartier men den som verkligen fick igång intresset. Köpte egentligen bara för viklåset, trodde den skulle kännas för liten. Man kunde verkligen fynda Cartier förr i Sverige:
auktionsvara_647547_stort.jpg

https://www.pantbanken.se/auktioner/visa-avslutad-auktionsvara/?f_id=527795
Trodde den skulle kännas för liten ? Vad tyckte du när du fick den ? Används den ? tycker storleken är riktigt cool.

Trodde den skulle kännas för liten ? Vad tyckte du när du fick den ? Används den ? tycker storleken är riktigt cool.
Ja, 23 brett är ju litet men var van vid det då jag haft Americaine. Den var bandhorn till bandhorn som gjorde mig tveksam. Men redan efter en vecka var jag såld. Klockan ovan har nu min mamma, men har en nästan likadan från 50-talet jag använder mycket. Är nog den Cartiern jag använder näst mest. Lätt topp tio i min samling.

Ok, det är nog lite ovanligt? 14x12 av rätt typ borde funka. Skurna kanter och målade/vaxade kanter är lättast att slipa/trycka ihop snyggt.
Hittade helt ok band i typ 12 olika färger(svårt att avgöra glansen) men då var det på gränsen till att bli för kort runt handlederna. Kanske får bli att slipa ner kanterna på 14mm då.
Screenshot_20200403_154158_com.ebay.mobile.jpg

Ja, 23 brett är ju litet men var van vid det då jag haft Americaine. Den var bandhorn till bandhorn som gjorde mig tveksam. Men redan efter en vecka var jag såld. Klockan ovan har nu min mamma, men har en nästan likadan från 50-talet jag använder mycket. Är nog den Cartiern jag använder näst mest. Lätt topp tio i min samling.

Nästan samma här: den första Tank LC köpte jag för min fru men höll på att låna den hela tiden så till slut köpte jag en annan klocka för henne och tog över Tanken (hon behövde en vattentätt klocka då hon inte är så bra på att hålla klockan borta från rinnande vatten). Sedan eskalerade det bara tills jag hamnade här:

_4038324.JPG

Nästan samma här: den första Tank LC köpte jag för min fru men höll på att låna den hela tiden så till slut köpte jag en annan klocka för henne och tog över Tanken (hon behövde en vattentätt klocka då hon inte är så bra på att hålla klockan borta från rinnande vatten). Sedan eskalerade det bara tills jag hamnade här:

_4038324.JPG
En bra eskalering ändå... :)

Hej,
Är långt ifrån någon expert på Cartier men efter ett par månader på KS lite sugen på en Santos. Satt nu ock kikade på denna. Vad tror ni? För liten (har sparv handleder på 16cm)? Att det är Quartz är inga problem. Hoppa pga skick?
https://www.bukowskis.com/en/lots/1220865-cartier-santos-wristwatch-24-x-23-35-mm
Tack på förhand!
Vanligast här på forumet är 29x29 mm på Santos, den du länkade till är ganska liten i jämförelse.. Bara så du vet :)

Vad kostar det att byta batteri på en gammal Must de Cartier tank och kan man göra det i vilken klockbutik som helst i princip?

Vad kostar det att byta batteri på en gammal Must de Cartier tank och kan man göra det i vilken klockbutik som helst i princip?
Jag hade gjort det på egen hand, för pengarna du sparar köper du en bra mejsel och ett batteri på Kjell och co eller liknande. Den typen av åtgärder verkar vem som helst få utföra i en enklare klockbutik och repa med skruvmejseln gör dom gärna.
cartier-caliber-690-quartz-watch-movement.jpg

Tillbaka
Topp