• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

My bad - inte nitad. Gillar dock de tydliga skruvarna. Hade länken funnits på mekanisk tank hade jag lätt köpt den. Stått på mållinjen två gånget men gått tomhänt båda gångerna just på grund av urverket.
Menade inte att märka ord utan undrade om jag fick upp fel bilder. Får gå upp rätt bra i pris om man ska ha ett trevligt mekaniskt verk i en tank idag väl? Eta eller motsvarande är ju inte roligare än batteridrivet? Man borde knipa en lite äldre tank med AP-verk om man inte vill ha en Santos Dumont då.

Menade inte att märka ord utan undrade om jag fick upp fel bilder. Får gå upp rätt bra i pris om man ska ha ett trevligt mekaniskt verk i en tank idag väl? Eta eller motsvarande är ju inte roligare än batteridrivet? Man borde knipa en lite äldre tank med AP-verk om man inte vill ha en Santos Dumont då.

Den har som sagt en del synliga skruvhuvuden på sidorna vilket jag tycker ger skön feeling. Som du säger är de moderna mekaniska Cartier rätt så dyra men samtidigt med tråkigare ETA-verk (osäker om alla har ETA). Få försäljare som idag talar gott om moderna Cartier...

Den har som sagt en del synliga skruvhuvuden på sidorna vilket jag tycker ger skön feeling. Som du säger är de moderna mekaniska Cartier rätt så dyra men samtidigt med tråkigare ETA-verk (osäker om alla har ETA). Få försäljare som idag talar gott om moderna Cartier...
Vad är det för ont de nämner? Tror Cartier håller på att fasa ut alla ETA, om de nu inte redan gjort det.

Vad är det för ont de nämner? Tror Cartier håller på att fasa ut alla ETA, om de nu inte redan gjort det.

Mycket snack om trista verkshållare i plast innanför boetten. Sen att få klockor faktiskt lagas (service= nytt verk). Kanske är det sämre marginaler som också gör att personal tycker de är mindre roliga att sälja?

Cartier Tank Solo Large på kompisen. Skön kontrast mot hans övriga klädstil - jobbar på Our Legacy och klär sig därefter.

IMG_0375.JPG

Jag är så himla förtjust i min blygsamma Cartiersamling att jag vill dela den lite med er
IMG_6803.JPG

Jag gillar denna supermycket, verket må vara trist men den ger en speciell känsla av casual elegance
IMG_6804.JPG

Som jag skrivit i tidigare inlägg så är den tunn för att vara automat
IMG_6809.JPG
IMG_6805.JPG

Jag hade för avsikt att slänga på denna struts men erkände mig besegrad av en bänglig länk så jag lajvar lite
IMG_6807.JPG
IMG_6812.JPG

Det är jättesvårt att visa den härliga guillocheringen i tavlan men jag gjorde ett taffligt försök

image.jpg

Jag försöker här visa den UFO-lika formen, även det är svårt
IMG_6810.JPG
IMG_6811.JPG

Struktur struktur struktur
IMG_6814.JPG
IMG_6808.JPG

Ingen struktur i paritet med ovan guillocheringar men lite grann under siffrorna finns spdan. En tunn boett dessutom vilket synes nedan
IMG_6813.JPG

Nedan en liten samlingsbild
IMG_6806.JPG

Jag har en handled på ca 17,5-18 mm. Handledsbilder på alla
image.jpg

29x29
image.jpg

42 mm
image.jpg

42 mm
image.jpg

25x38 mm ca

Detta är klockorna för mån-tis-ons-tor. För övriga dagar gäller andra märken.

Jag hoppas ni kan se bortom bildkvallen, den styrs av ett par rejäla aperolspritz och tenderar som vanligt till att vara en smula sudfiga :)

Jag är så himla förtjust i min blygsamma Cartiersamling att jag vill dela den lite med er
IMG_6803.JPG

Jag gillar denna supermycket, verket må vara trist men den ger en speciell känsla av casual elegance
IMG_6804.JPG

IMG_6809.JPG
IMG_6805.JPG

Jag hade för avsikt att slänga på denna struts men erkände mig besegrad av en bänglig länk så jag lajvar lite
IMG_6807.JPG
IMG_6812.JPG

Det är jättesvårt att visa den härliga guillocheringen i tavlan men jag gjorde ett taffligt försök

image.jpg

IMG_6810.JPG
IMG_6811.JPG

IMG_6814.JPG
IMG_6808.JPG

Ingen struktur i paritet med ovan guillocheringar men lite grann under siffrorna finns spdan. En tunn boett dessutom vilket synes nedan
IMG_6813.JPG

IMG_6806.JPG

image.jpg

29x29
image.jpg

42 mm
image.jpg

42 mm
image.jpg

25x38 mm ca

Jag hoppas ni kan se bortom bildkvallen, den styrs av ett par rejäla aperolspritz och tenderar som vanligt till att vara en smula sudfiga :)
Du gillar Cartier va?;) grym samling, dykaren är grym..

IMG_6803.JPG

IMG_6804.JPG

IMG_6809.JPG
IMG_6805.JPG

IMG_6807.JPG
IMG_6812.JPG

image.jpg

IMG_6810.JPG
IMG_6811.JPG

IMG_6814.JPG
IMG_6808.JPG

IMG_6813.JPG

IMG_6806.JPG

image.jpg

29x29
image.jpg

42 mm
image.jpg

42 mm
image.jpg

25x38 mm ca

Grymt snyggt, tack för att du delade med dig, riktigt fin samling. Jag var grymt nyfiken på Calibre Divern med deras egna inhouse, men tyvärr så är den för stor för mig. Nymans skulle återkomma när de fick in en vanlig Calibre i 38 mm så jag kan pröva den istället :happyhappy:

Skulle någon vilja vara snäll och ge ett litet utlåtande om äkthet på denna? Tycker att färgen på visarna är lite knepig, men jag är helt ny på ämnet... :)
Screenshot_20170514-213016.png
Screenshot_20170514-213114.png
Screenshot_20170514-213143.png
Screenshot_20170514-213038.png

Skulle någon vilja vara snäll och ge ett litet utlåtande om äkthet på denna? Tycker att färgen på visarna är lite knepig, men jag är helt ny på ämnet... :)
Ser inget konstigt, blånerade visare kan se lite olika ut beroende på ljus. Med det sagt sitter jag inte på någon speciellt spetskunskap på denna modell och kopior på Cartier.

Håller med @Aurum
Den har ju, de facto, blånerade visare. Som fotograf försöker man väl gärna få dem att framstå så blå som möjligt.
Har haft ett gäng Tanks (om än inte i exakt denna ref) och hade nog sagt att denna ser bra ut.

Jag är heller inte någon expert men den ser OK ut, det är ganska bra närbilder och ser inga riktiga skavanker, CARTIER texten på den romerska sjuan syns väldigt tydlig och skarpa kanter dessutom. Swiss Made texten verkar vara placerade precis i mitten. Den ser överlag ut som den använts med det tillhörande slitage som brukar tillkomma. Men som sagt är inget PRO på falska Cartier då jag aldrig stött på några förutom när en kollega trodde min Santos var fake...:banghead:

Ser inget konstigt, blånerade visare kan se lite olika ut beroende på ljus. Med det sagt sitter jag inte på någon speciellt spetskunskap på denna modell och kopior på Cartier.
Jag är heller inte någon expert men den ser OK ut, det är ganska bra närbilder och ser inga riktiga skavanker, CARTIER texten på den romerska sjuan syns väldigt tydlig och skarpa kanter dessutom. Swiss Made texten verkar vara placerade precis i mitten. Den ser överlag ut som den använts med det tillhörande slitage som brukar tillkomma. Men som sagt är inget PRO på falska Cartier då jag aldrig stött på några förutom när en kollega trodde min Santos var fake...:banghead:
Håller med @Aurum
Den har ju, de facto, blånerade visare. Som fotograf försöker man väl gärna få dem att framstå så blå som möjligt.
Har haft ett gäng Tanks (om än inte i exakt denna ref) och hade nog sagt att denna ser bra ut.
Detta forumet är ju helt fantastiskt! Jag är glad över alla svar jag fick:) auktionen gick ut inatt men när jag skulle lägga ett maxbud så kom det upp att säljaren inte skickade till Europa... Så tyvärr ingen köp denna gången.
För den som är nyfiken så gick klockan för 9k. Vilket jag iaf tycker verkar vara ett fair price. Men jakten fortsätter och jag hoppas på att jag kommer kunna posta här inom en snar framtid! Tack så sjukt mycket för snabba svar!

Godkväll!
Har någon av er koll på statusen kring Cartier tank solo i gulguld? Har endast sett Nymans ha den på sin hemsida och då i Large utförandet.
En annan fråga angående bandet, är bandet på small klockan lika stort som på large utförandet?
Tack på förhand!

Jag tror inte den har något referensnummer... "Cartier Tank Louis vintage" googlar jag att hitta en sådan.
Klockan är från 80-talet, vad jag vet. Den mäter 23x30 ungefär. Det står följande på baksidan:
Cartier
Paris
MECANIQUE
Tank
18k SWISS MADE
serienummer​

_1031379.JPG

Tillbaka
Topp