• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Vill så gärna ha en cartier galbee plötsligt - Vad är egentligen ett rimligt pris? Jag är helt lost i djungeln!

Vill så gärna ha en cartier galbee plötsligt - Vad är egentligen ett rimligt pris? Jag är helt lost i djungeln!
Det ligger en ute på köp och sälj nu, min gamla tror jag. Priset är i mina ögon rimligt, även om den referensen har sålts billigare här på KS. Meeen, min uppgfattning är att Cartier ofta flyger under marknadsvärdet här på Klocksnack.

Passar på att fråga igen då. Är det verkligen ingen Tank eller Santos i Norrköping?

Var i London på en långhelg och hann med ett besök på utställningen ”Cartier in Motion” som sätter in de första armbandsuren i sin tekniska och sociala kontekt i Paris i början av förra århubdradet. Curated by Norman Foster, megastjärnearkitekten med ett djupgående intresse för både form och teknik.

Nedan några bilder från utställningen, kvaliten dras ner något av tre faktorer, 1. det risiga ljuset, 2. fotoförbudet... och 3. min bristande förmåga, men vaf-n på ett sån här forum är det väl nån som uppskattar det ändå...

Det var en väldigt bra utställning, iallafall för mig som gillar att sätta armbandsuren i sitt designmässiga och tekniska sammanhang, gärna med lite roliga historier.

IMG_5989.JPG
IMG_5990.JPG

Paris hypermoderna stadsplan (ni ser likheten?)
IMG_5991.JPG

Flygarn Santos-Dumont utanför sin Hangar
https://en.wikipedia.org/wiki/Alberto_Santos-Dumont
IMG_5992.JPG

Stor uppståndelse vid en av Santos-Dumonts ballongflygningar
IMG_5993.JPG
IMG_5994.JPG

En av de koolaste klockorna på utställningen, Santos fr. 1924 med bakelitboett!
IMG_5996.JPG

IMG_6004.JPG
IMG_5998.JPG
IMG_5999.JPG
IMG_6001.JPG

Santos-Dumont bjöd hem folk att käka middag på 3m höga stolar för at de skulle få känna lite flygkänsla...
IMG_6005.JPG
IMG_6006.JPG

En typ 20cm modell av Cartier av JLC:s pytte cal.101 som gåva till Henry Ford
IMG_6007.JPG
IMG_6008.JPG

Cartier själv ute och seglar på Genevesjön!...
IMG_6009.JPG

En bil och en båt Cartier beställt
IMG_6010.JPG

Nån kung var i butiken och det blev folksamling, ...homogent hattmode...
IMG_6011.JPG

Skylten:
IMG_6012.JPG

Londonbutiken:
IMG_6013.JPG

Milanaise, inte oävet
IMG_6014.JPG

Tonneau:
IMG_6015.JPG
IMG_6016.JPG
IMG_6017.JPG
IMG_6018.JPG
IMG_6019.JPG

Argumentet att Shejker inte hade armbandsur bet inte på Valentino...
IMG_6020.JPG
IMG_6021.JPG
IMG_6022.JPG
IMG_6023.JPG

Stiligt!
IMG_6024.JPG
IMG_6026.JPG

Verkstan:
IMG_6027.JPG

Stört koolt bordsur som rullar ner längs rampen på en vecka och tickar på, sen skjuter man upp det igen och laddar det med lägesenergi!
IMG_6028.JPG
IMG_6029.JPG

Bonusmaterial, färgbilder från Paris 1915
http://www.openculture.com/2015/11/beautiful-color-photographs-of-paris-taken-100-years-ago.html
ParisinAnotherEra.jpg
Aeroplane.jpg
Arc-de-Triumph.jpg
Grand-Palais.jpg
Parisian-Coal-vendors.jpg

Senast ändrad:
Var i London på en långhelg och hann med ett besök på utställningen ”Cartier in Motion” som sätter in de första armbandsuren i sin tekniska och sociala kontekt i Paris i början av förra århubdradet. Curated by Norman Foster, megastjärnearkitekten med ett djupgående intresse för både form och teknik.

IMG_6010.JPG

IMG_6011.JPG

Skylten:
IMG_6012.JPG

Londonbutiken:
IMG_6013.JPG

Milanaise,

Grymt!
Gillade den här bilden
IMG_2396.JPG

Nu har jag varit sugen på en Tank i två år :rolleyes:

Lite sent, men, tack f ett mkt trevligt inlägg. Kvalitetsläsning (bilder).

Önskar att Cartier skulle reda upp sin Tank Solo och Tank Americaine serie. Limmade glas och allt för vanligt med kvartsverk. Samma ägare som JLC, så ta ett avskalad Reverso-verk, använd packningar till glasen och saken är klar!
Sjukt snygga är dem i varje fall, framförallt de exemplaren som @Aurum la upp bilder på!

Nedan några bilder från utställningen, kvaliten dras ner något av tre faktorer, 1. det risiga ljuset, 2. fotoförbudet... och 3. min bristande förmåga, men vaf-n på ett sån här forum är det väl nån som uppskattar det ändå...

Det var en väldigt bra utställning, iallafall för mig som gillar att sätta armbandsuren i sitt designmässiga och tekniska sammanhang, gärna med lite roliga historier.

IMG_5989.JPG
IMG_5990.JPG

Paris hypermoderna stadsplan (ni ser likheten?)
IMG_5991.JPG

Flygarn Santos-Dumont utanför sin Hangar
https://en.wikipedia.org/wiki/Alberto_Santos-Dumont
IMG_5992.JPG

Stor uppståndelse vid en av Santos-Dumonts ballongflygningar
IMG_5993.JPG
IMG_5994.JPG

En av de koolaste klockorna på utställningen, Santos fr. 1924 med bakelitboett!
IMG_5996.JPG

IMG_6004.JPG
IMG_5998.JPG
IMG_5999.JPG
IMG_6001.JPG

Santos-Dumont bjöd hem folk att käka middag på 3m höga stolar för at de skulle få känna lite flygkänsla...
IMG_6005.JPG
IMG_6006.JPG

En typ 20cm modell av Cartier av JLC:s pytte cal.101 som gåva till Henry Ford
IMG_6007.JPG
IMG_6008.JPG

Cartier själv ute och seglar på Genevesjön!...
IMG_6009.JPG

IMG_6010.JPG

IMG_6011.JPG

Skylten:
IMG_6012.JPG

Londonbutiken:
IMG_6013.JPG

Milanaise, inte oävet
IMG_6014.JPG

Tonneau:
IMG_6015.JPG
IMG_6016.JPG
IMG_6017.JPG
IMG_6018.JPG
IMG_6019.JPG

Argumentet att Shejker inte hade armbandsur bet inte på Valentino...
IMG_6020.JPG
IMG_6021.JPG
IMG_6022.JPG
IMG_6023.JPG

Stiligt!
IMG_6024.JPG
IMG_6026.JPG

Verkstan:
IMG_6027.JPG

Stört koolt bordsur som rullar ner längs rampen på en vecka och tickar på, sen skjuter man upp det igen och laddar det med lägesenergi!
IMG_6028.JPG
IMG_6029.JPG

Bonusmaterial, färgbilder från Paris 1915
http://www.openculture.com/2015/11/beautiful-color-photographs-of-paris-taken-100-years-ago.html
ParisinAnotherEra.jpg
Aeroplane.jpg
Arc-de-Triumph.jpg
Grand-Palais.jpg
Parisian-Coal-vendors.jpg
Tack!! Grymt inlägg, hade helt missat det!

Önskar att Cartier skulle reda upp sin Tank Solo och Tank Americaine serie. Limmade glas och allt för vanligt med kvartsverk. Samma ägare som JLC, så ta ett avskalad Reverso-verk, använd packningar till glasen och saken är klar!
Sjukt snygga är dem i varje fall, framförallt de exemplaren som @Aurum la upp bilder på!
Reverso-verk låter tjockt? De F. Piguet de hade är väl bra? Har ett i min Santos Dumont. Eller har de gått över till något annat nu kanske? Hänger inte riktigt med i deras inhouse-race. Lim eller bara press? är ju det bästa sättet att göra det snyggt? Däremot håller jag med om att de bör skärpa sig, deras design passar inte stora klumpiga ur.

Reverso-verk låter tjockt? De F. Piguet de hade är väl bra? Har ett i min Santos Dumont. Eller har de gått över till något annat nu kanske? Hänger inte riktigt med i deras inhouse-race. Lim eller bara press? är ju det bästa sättet att göra det snyggt? Däremot håller jag med om att de bör skärpa sig, deras design passar inte stora klumpiga ur.

Inte egentligen, så länge det inte är duoface, datum eller automat så är den tunn!
Reverso blir ju tjockare pga boettkonstruktionen.
De använder modifierat 2982, ETA 2000 (mindre variant av 2824) och främst Piaget 430P.
Deras egna in-house är faktiskt rätt bra!
Limm är enligt mog bara bökigt. Packningar är en bättre lösning enligt mig!

Inte egentligen, så länge det inte är duoface, datum eller automat så är den tunn!
Reverso blir ju tjockare pga boettkonstruktionen.
De använder modifierat 2982, ETA 2000 (mindre variant av 2824) och främst Piaget 430P.
Deras egna in-house är faktiskt rätt bra!
Limm är enligt mog bara bökigt. Packningar är en bättre lösning enligt mig!
Hur tjocka är de då? F Piguet 21 är 1,75 mm. Det är en mycket snyggare och svårare lösning utan packning? Knivigt med vattentätheten däremot kan jag tänka mig. Min Santos har packning under glasringen.

Senast ändrad:
Hur tjocka är de då? F Piguet 21 är 1,75 mm. Det är en mycket snyggare och svårare lösning utan packning? Knivigt med vattentätheten däremot kan jag tänka mig. Min Santos Dumont har packning under glasringen.

Santos och Panthere har en annan konstruktion där glasringen klämmer ner packningen och glaset genom att den är fastskruvad.
Tank Solo, Louis Cartier och Americaine har en annan metod med limmat glas.
Vet inte exakta måtten på ETA 2000, men Piaget 430P är 2.1 högt iallafall.

Santos och Panthere har en annan konstruktion där glasringen klämmer ner packningen och glaset genom att den är fastskruvad.
Tank Solo, Louis Cartier och Americaine har en annan metod med limmat glas.
Vet inte exakta måtten på ETA 2000, men Piaget 430P är 2.1 högt iallafall.
Frågade om de reversoverken du vill ha. Och jag vet mycket väl att min gamla Americaine och min nuvarande Tank är pressade/limmade. Visuellt en överlägsen lösning på den typen av boetter.

Hej!

Någon som vet varför eller när Cartier började skriva "Cartier" i VII eller X:et?
Är sugen på en Tank Solo i stål och 23x30 mm.

Skärmavbild 2017-08-14 kl. 22.35.45.png

Skärmavbild 2017-08-14 kl. 22.35.14.png

Hej,

Fråga till er, vilken är den mest klassiska Tank referensen? För herre och ej kvarts. Finns ju ganska mycket att välja på och känns som att Tank förändrats lite över tiden. När började de med automatiska verk? Tackar!

Hej,

Fråga till er, vilken är den mest klassiska Tank referensen? För herre och ej kvarts. Finns ju ganska mycket att välja på och känns som att Tank förändrats lite över tiden. När började de med automatiska verk? Tackar!
Förändrats estetiskt har nog inte tanken gjort nämnvärt men det finns en uppsjö modeller som Americaine, Francaise, Anglaise, MC, Basculante med flera. Så den gamla rektangulära formen har utvecklats och modellserien innehåller en uppsjö modellerunderserier, eller hur en nu ska uttrycka det. Jag skulle nog vilja drista mig till att säga att av de som i dag finns tillgängliga från Cartier så är Tank Louis ultraklassisk men att MC håller den ursprungliga mer kvadratiska formen. Men det är en mycket simpel analys från min sida, det finns andra parametrar att väga in. Automatverk vet jag inte när de började med men de kräver i viss mån (om en inte vill ha den utbuktande bakboetten) en tjockare boett. Nu har jag en Francaise XL vilken är rätt tunn för att vara en automat och jag har även en Basculante mecanique som är tunnare såklart men mer rektangulär och sitter mer ovanpå handleden. Personligen tycker jag inte att tanks ska vara stora och att MC och Anglaise samt Solo XL är på tok för biffiga. Mitt råd är att inte begränsa dig till automat och att absolut inte rädas över kvarts samt att kolla även på utgångna modeller.

Hej,

23x30 mm med manuellt verk. Automatiskt är iaf inget en tank bör vara, blir för tjock.

Senast ändrad:
IMG_7748.JPG
En av dessa två är den klassiska, dvs den övre m svart rem, 23x30 mm. Givetvis mekanisk, tillverkad långt före kvartsträsket. Min är från 60-talet. Letade länge efter en sådan till mig själv samtidigt som jag sökte efter den mindre, dammodellen, 20x28, till damen i hushållet. (Den lilla har ett enklare ETA-verk, i detta fallet daterad t tidigt 70-tal) Märkta "Paris" nederst på tavlorna, samt på boettlocken, så vi vet att de kommer fr Paris-butiken (ej swiss made som de nutida!). Båda 18k (det enda alternativet på Louis Cartier tanken förutom platina), med originalspänne med måttanpassade remmar där det inte går att justera längden. Ett meck men värt det. Blir väldigt personligt, som sig bör!
Personligen anser jag att ett par tanks så som dessa är den ultimata kombinationen om man vill matcha varandra på handleden då och då. Nästan som en förlovnings eller vigselring på ngt sätt.
Förutom denna modell skulle jag endast kunna tänka mig en annan, om man tänker på klassiska mått etc: Den ännu enklare och ovanligare "tank normale", som kom före "Louis cartier"-varianten. Svår att få tag på, tillverkades länge men alltid i små upplagor. Men är inte säker på att normale-modellen gjordes som dam/herr, så inte lika kul om man vill ha ett par "parklockor"!

IMG_7748.JPG
En av dessa två är den klassiska, dvs den övre m svart rem, 23x30 mm. Givetvis mekanisk, tillverkad långt före kvartsträsket. Min är från 60-talet. Letade länge efter en sådan till mig själv samtidigt som jag sökte efter den mindre, dammodellen, 20x28, till damen i hushållet. (Den lilla har ett enklare ETA-verk, i detta fallet daterad t tidigt 70-tal) Märkta "Paris" nederst på tavlorna, samt på boettlocken, så vi vet att de kommer fr Paris-butiken (ej swiss made som de nutida!). Båda 18k (det enda alternativet på Louis Cartier tanken förutom platina), med originalspänne med måttanpassade remmar där det inte går att justera längden. Ett meck men värt det. Blir väldigt personligt, som sig bör!
Personligen anser jag att ett par tanks så som dessa är den ultimata kombinationen om man vill matcha varandra på handleden då och då. Nästan som en förlovnings eller vigselring på ngt sätt.
Förutom denna modell skulle jag endast kunna tänka mig en annan, om man tänker på klassiska mått etc: Den ännu enklare och ovanligare "tank normale", som kom före "Louis cartier"-varianten. Svår att få tag på, tillverkades länge men alltid i små upplagor. Men är inte säker på att normale-modellen gjordes som dam/herr, så inte lika kul om man vill ha ett par "parklockor"!
Fler bilder på din Tank? Verk?

Tillbaka
Topp