• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Ja
Hej,

Fråga till er, vilken är den mest klassiska Tank referensen? För herre och ej kvarts. Finns ju ganska mycket att välja på och känns som att Tank förändrats lite över tiden. När började de med automatiska verk? Tackar!
Jag skulle kolla på tank solo medium. Perfekt storlek och riktigt bra pris för att ha en boett i 18k (baklock i stål). Vill du ha den mest klassiska ska du kolla på tank louis de cartier som @MKRGG nämnde ovan :) dock får du lägga det dubbla (100k ish). En tank ska vara kvarts ;)

Du vet inte vad du har för verk?
Faktiskt inte då jag inte öppnat den sen jag fick hem den för ett par månader sedan. Den är i så pass bra skick, fin amplitud etc, att det inte är dags för service än, enligt Per Ekelund, "antikurmakaren" här i Malmö, som har servat en del av mina klockor. Men han säger att det troligtvis är en F piguet eller möjligtvis JLC som sitter i. Är själv lite nyfiken såklart men kommer inte att ge mig på att öppna denna i brist på rätt verktyg ;-) Får återkomma om det!
Hittade några bilder till förresten, som togs
IMG_7630.JPG
IMG_7633.JPG
IMG_7634.JPG
när den levererades. (Tillsammans m en annan legendarisk klocka, tissot t12 navigatorn "worldtimer" m 24-timmars verk!)
(Boxen ej original som du ser, det var nog t en nyare must-variant...)

Faktiskt inte då jag inte öppnat den sen jag fick hem den för ett par månader sedan. Den är i så pass bra skick, fin amplitud etc, att det inte är dags för service än, enligt Per Ekelund, "antikurmakaren" här i Malmö, som har servat en del av mina klockor. Men han säger att det troligtvis är en F piguet eller möjligtvis JLC som sitter i. Är själv lite nyfiken såklart men kommer inte att ge mig på att öppna denna i brist på rätt verktyg ;-) Får återkomma om det!
Hittade några bilder till förresten, som togs
IMG_7630.JPG
IMG_7633.JPG
IMG_7634.JPG
när den levererades. (Tillsammans m en annan legendarisk klocka, tissot t12 navigatorn "worldtimer" m 24-timmars verk!)
(Boxen ej original som du ser, det var nog t en nyare must-variant...)
Fin! Ser ut som min eta-försedda 90-talare? Vet inte hur gammal min är tyvärr, får se om man kan ta reda på det genom Cartier själva.

Tack! - Är själv mycket nöjd m denna kombo. Iom att det är en helt annan ton i guldet på den stora (ser nästan ut som vitguld men det är det alltså inte) blir det uppenbart att de inte är inköpta samtidigt, att man har sökt länge för att hitta "rätt", ungefär som när man vet att man träffat den rätta... Blir två keepers så att säga!

Så här menar du? (Tjockleken är 5mm)
Om du kan berätta vad det är för verk i den baserat på denna info sparar det mig lite korrespondenstid med Cartierfolket som jag hade tänkt skriva till & får tacka dig på förhand!
IMG_8010.JPG
Skulle helt klart vilja påstå att det är ett ETA-verk i din, ser ut som min. Lägg märke till skarven mellan boettlocket och övriga boett, det är sjukt tight passning. Var inte helt lätt att öppna och stänga den boetten. Läckert! Sedan kan jag ju iofs säga att jag nyligen googlat runt på dessa och fått dra mina egna slutsatser mha bilder då det finns lite info om dessa. F Piguet (Tank Louis) har inte skruvarna i linje och har mechanique på baksidan. Många av JLC har en vinkel på ovansidan av bandhornen. Framförallt är de andra lite finare versionerna tunnare.

Senast ändrad:
Skulle helt klart vilja påstå att det är ett ETA-verk i din, ser ut som min. Lägg märke till skarven mellan boettlocket och övriga boett, det är sjukt tight passning. Var inte helt lätt att öppna och stänga den boetten. Läckert! Sedan kan jag ju iofs säga att jag nyligen googlat runt på dessa och fått dra mina egna slutsatser mha bilder då det finns lite info om dessa. F Piguet (Tank Louis) har inte skruvarna i linje och har mechanique på baksidan. Många av JLC har en vinkel på ovansidan av bandhornen. Framförallt är de andra lite finare versionerna tunnare.
Stort tack för all denna info - din kunskap om dessa klockor är imponerande! Måste då passa på att fråga om du vet om Cartier har ett arkiv där de dokumenterat serienummer/boett/urverk etc? Tror du att de i såfall lämnar ut denna info om man frågar dom?

Stort tack för all denna info - din kunskap om dessa klockor är imponerande! Måste då passa på att fråga om du vet om Cartier har ett arkiv där de dokumenterat serienummer/boett/urverk etc? Tror du att de i såfall lämnar ut denna info om man frågar dom?
Tack! Vet faktiskt inte hur bra kundservice Cartier har när det gäller arkivuppgifter. Hade tänkt kolla det själv angående de av mina som saknar cert. Så testa du och se vilken information de kan ge på ditt ur.

Jag har fått ett hyfsat erbjudande på en tank från en italiensk handlare på C24 men jag är inte kunnig nog på semivintage så jag ber er om hjälp. Den håller den perfekta storleken om 24x30 ca och har ett kvartsverk. Spännet är i 18k och så även boetten. Inga tillbehör. På fråga har jag fått svaret att glaset är perfekt samt att något behov av service baserat på gången eller av annan orsak inte är nödvändig (nypa salt där). Trusted seller sedan 2016.
IMG_0242.PNG

Vad tror ni om den, synes den värd att köpa?

Jag har fått ett hyfsat erbjudande på en tank från en italiensk handlare på C24 men jag är inte kunnig nog på semivintage så jag ber er om hjälp. Den håller den perfekta storleken om 24x30 ca och har ett kvartsverk. Spännet är i 18k och så även boetten. Inga tillbehör. På fråga har jag fått svaret att glaset är perfekt samt att något behov av service baserat på gången eller av annan orsak inte är nödvändig (nypa salt där). Trusted seller sedan 2016.
IMG_0242.PNG

Vad tror ni om den, synes den värd att köpa?
Vettig klocka att ha som batteridriven, vad vill han ha?

Strax över 20' vilket förefaller mer än rimligt. Den är en 80-talare enligt uppgift så lite slitage är naturligtvis förekommande.
Lite dyrt. Hade en med f piguet verk för 17' på g men orkade inte köpa. Hade inte lagt mer än 15'. Köpte min för 8200 kr, vilket iofs var väldigt billigt. Spretar väldigt prismässigt om man ser till köp nu priser.

Tillbaka
Topp