• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Låter som att vi har jämnstora handleder. Jag har haft både Cartier Santos Galbee och Carree i tvåton och tycker storleken är toppen. Dessa är alltså de klassiska modellerna, och inte XL. Citerar mig själv med lite bildinlägg på Carreen nedan. Lycka till!


Otroligt. Så jävla snygga. Är det 29mm ?
Finns 32mm variant (Galbee XL) som kanske är bra om man gillar lite större ?
 
Senast ändrad:

MissVisare

Breitling
A5C081F4-0003-40A4-B44C-A335E17BD83F.jpeg
Är storleken bra? :)
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Tycker den sitter riktigt bra på din handled, är det ”large” du vill ha är den given. :)

Någon aning om ålder på den? Tänker på mikrologgan med text ”cartier” vid index X, jag har samma på min Santos Galbee och misstänker tidiga modeller kring mitten/slutet på 80 talet men lyckas inte hitta mer info.
 
Någon som vet bästa sättet att vrida upp Santos Galbeen manuellt? Eller man behöver ha klockan på för några dagar? Jag kan inte få ett bra grepp på kronan och vrida upp ordentlig.
 

Alexander Ley

Breitling
Någon som vet bästa sättet att vrida upp Santos Galbeen manuellt? Eller man behöver ha klockan på för några dagar? Jag kan inte få ett bra grepp på kronan och vrida upp ordentlig.
Jag har inga större problem att vrida upp min manuellt. Det kanske är något galet med verket om det inte går att vrida upp med fingrarnas kraft?
 
Jag har inga större problem att vrida upp min manuellt. Det kanske är något galet med verket om det inte går att vrida upp med fingrarnas kraft?
Okej, så har du en quartz då? :) skojar bara... Nej men det är mer ett design problem. Troligtvis har jag lite tjockare och mindre känsliga fingertoppar. Visst det går att vrida men ganska bökig för att kronan är sexkantig med slät yta och boetten har även kronskydd. :banghead: Så har jag lite svårt att få bra grepp och vrida upp, tänkte att använda lite maskeringstejp. Men kanske bäst om jag har klockan på handen oftare. Förresten vet du vad har den för gångreserv? 43 timmar?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Okej, så har du en quartz då? :) skojar bara... Nej men det är mer ett design problem. Troligtvis har jag lite tjockare och mindre känsliga fingertoppar. Visst det går att vrida men ganska bökig för att kronan är sexkantig med slät yta och boetten har även kronskydd. :banghead: Så har jag lite svårt att få bra grepp och vrida upp, tänkte att använda lite maskeringstejp. Men kanske bäst om jag har klockan på handen oftare. Förresten vet du vad har den för gångreserv? 43 timmar?
Varför dra upp den manuellt? Tycker själv det är rätt enkelt men automatverken är ju ändå inte gjorda för att dras upp så tycker du ska skippa det ist.
 
Varför dra upp den manuellt? Tycker själv det är rätt enkelt men automatverken är ju ändå inte gjorda för att dras upp så tycker du ska skippa det ist.
Bara för att innan jag tar på klockan tycker jag om att vrida upp sedan ställa in tiden. Jag vet att det är meningen av automatverket att slippa manuellt uppvridning men man kan aldrig veta hur mycket gångreserv är kvar. Jag har några manuella klockor och det känns lite mer exakt, jag vet alltid när det är fullt uppvriden.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Bara för att innan jag tar på klockan tycker jag om att vrida upp sedan ställa in tiden. Jag vet att det är meningen av automatverket att slippa manuellt uppvridning men man kan aldrig veta hur mycket gångreserv är kvar. Jag har några manuella klockor och det känns lite mer exakt, jag vet alltid när det är fullt uppvriden.
Det är ju inte jobbigare att ställa tiden än att dra upp klockan? En snärt med handleden och klockan är igång. Annars är det ju då service/fett på packningen eller winder som gäller.
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Fina allihopa tycker jag! Storlek på 1an och 3an förresten ?
1an & 3an: Cartier Santos De Cartier.
Medium: 35.1mm bredd
Höjd: står ej på Cartiers hemsida och hittar inte vid snabb sökning
"Tjocklek": 8.83mm "tjock".

Tycker helt klart att proportionerna var bättre i den storleken.
Large tycker jag tappar lite i elegant dressklocka och blir mer sportig - vilket jag inte föredrar :D men också superfin och alltid bra med datum.
 

KXII

Cartier
Tjenare cartierälskare,

Snabb fråga... vet ni vad urtavlan på en Cartier Pasha 35mm har för diameter?
Har hittat info om att tavlorna ligger på 24mm, men också 26mm.... så jag vet inte vad som är rätt :/

Tackar på förhand! :)
 
Senast ändrad:
Topp