• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Tänker köpa en Tank Francaise midsize till min fru. 25x30 mm känns ganska lagom. Tror ni att den kan kännas för stor för en normalstor tjej/kvinna som idag har Datejust Lady som owg? Tilläggas kan att DJn är i minsta laget. En DJ 31 mm hade varit perfekt på henne.

Lite dyrt. Hade en med f piguet verk för 17' på g men orkade inte köpa. Hade inte lagt mer än 15'. Köpte min för 8200 kr, vilket iofs var väldigt billigt. Spretar väldigt prismässigt om man ser till köp nu priser.
Oj, var hittade du den? Jag tänker att bara spännet betingar ett hyfsat pris men som sagt, tanks är inte riktigt mitt expertområde

Tänker köpa en Tank Francaise midsize till min fru. 25x30 mm känns ganska lagom. Tror ni att den kan kännas för stor för en normalstor tjej/kvinna som idag har Datejust Lady som owg? Tilläggas kan att DJn är i minsta laget. En DJ 31 mm hade varit perfekt på henne.
Tänkte fel, såg inte att det var tank francaise...
Det är dock en rätt liten klocka så kommer inte se för stort ut. Inte så elegant som en mindre kanske men de är smäckra så sitt eget lilla vis.

Lite nytt från Tank modellernas 100 års jubileum.

IMG_1967.PNG

Har tyvärr inte koll på alla varianterna men hade inte velat ha tjockare än den batteridrivna jag hade. Speciellt inte på de som är lite mindre.

Tack för svaret! Har varit ute efter en american ett tag men jag känner mig något ambivalent. Vill ha den så tunn som möjlig men samtidigt en automatare!

Americaine i stål! Då kanske jag har råd med en.

Gillar dem också. Kommer i tre storlekar varav de två större har autotverk och sekundvisare.

Från Hodinkee:
The small model contains a quartz movement, while both the medium and large versions of the watch are powered by an automatic movement. You'll notice that the small model only has hour and minute hands, while the other two have center seconds as well (clearly Cartier didn't want a ticking seconds hand on the small model). There is no information yet as to exactly what movement is inside these watches, but it is not an in-house Cartier caliber.

The retail prices are $4,000 for the small, $5,100 for the medium, and $5,750 for the large. For more on the Tank Americaine, visit Cartier online

https://www.hodinkee.com/articles/cartier-tank-americaine-stainless-steel-introducing

Gillar dem också. Kommer i tre storlekar varav de två större har autotverk och sekundvisare.

Från Hodinkee:
The small model contains a quartz movement, while both the medium and large versions of the watch are powered by an automatic movement. You'll notice that the small model only has hour and minute hands, while the other two have center seconds as well (clearly Cartier didn't want a ticking seconds hand on the small model). There is no information yet as to exactly what movement is inside these watches, but it is not an in-house Cartier caliber.

The retail prices are $4,000 for the small, $5,100 for the medium, and $5,750 for the large. For more on the Tank Americaine, visit Cartier online

https://www.hodinkee.com/articles/cartier-tank-americaine-stainless-steel-introducing
Undrar om dom är platta under som dom äldre automaterna. Någon som har koll? Då borde large bäras mycket större än man tror.

Undrar om dom är platta under som dom äldre automaterna. Någon som har koll? Då borde large bäras mycket större än man tror.

Den här verkar ha samma storlek som den större jubileums varianten. Den ser ut att vara i stort sett platt/rak på undersidan. Min Solo Automatic har en liten "bulle" på undersidan, men det skulle nog se väldigt konstigt ut på en Americaine om den där konvex både på under- och översidan.

https://www.jomashop.com/cartier-watch-w2609956.html

Den här verkar ha samma storlek som den större jubileums varianten. Den ser ut att vara i stort sett platt/rak på undersidan. Min Solo Automatic har en liten "bulle" på undersidan, men det skulle nog se väldigt konstigt ut på en Americaine om den där konvex både på under- och översidan.

https://www.jomashop.com/cartier-watch-w2609956.html
Är inte själva grejen med cintree / americaine att den ska vara böjd för att följa armen? Därför kan den bara större än en vanlig tank.

Är inte själva grejen med cintree / americaine att den ska vara böjd för att följa armen? Därför kan den bara större än en vanlig tank.

Vet inte faktiskt. En vanlig tank är ju helt platt (som en kub) så hörnen hamnar högre än om klockan är konvex och därmed svänger ned lite ute i hörnen (dvs som de flesta "vanliga klockor"). Jag har dock aldrig provat en Americaine på handleden, så det är bara gissningar från min sida.

Jag testade den här igår och blev sugen. En riktigt nice kronograf på 40 mm. Någon som har åsikter eller erfarenhet av den?
IMG_3962.JPG

Den här lilla är kanske snyggare på bild än i verkligheten, men den har något, isf i stål.
IMG_3963.JPG

Senast ändrad:
Jag testade den här igår och blev sugen. En riktigt nice kronograf på 40 mm. Någon som har åsikter eller erfarenhet av den?
IMG_3962.JPG

Den här lilla är kanske snyggare på bild än i verkligheten, men den har något isf i stål.
IMG_3963.JPG
Tank Fransosen är ju lite cool. Men finns det inte en längre variant av dessa?
Lånar bild från @MKRGGs annons.

IMG_3766.JPG

Tank Fransosen är ju lite cool. Men finns det inte en längre variant av dessa?
Lånar bild från @MKRGGs annons.

IMG_3766.JPG
Det var den jag gick igång på men det saknades info, bl a om mått så jag sökte vidare. 28 mm x 32 mm är den som finns vad jag kan se, men den upplevs mycket större. Det är själva urtavlan som är liten.

Francaise XL är svincool men ibland behövs lite omändringar i lådan, annars hade jag inte sålt. Jag har dock osunda tankar på en i helguld nån gång framöver. Vad som händer dessförinnan, ja det avgör slumpen.

Tillbaka
Topp