• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Är inte själva grejen med cintree / americaine att den ska vara böjd för att följa armen? Därför kan den bara större än en vanlig tank.
Visst är det så. Tyvärr har många modeller tappat elegansen och proportionerna på senare tid. Hoppas de hittar tillbaka.
Hade absolut funkat som manuell ska jag lägga till. På något sätt är jag inte så förtjust i batteridrivna klockor.

Och automat för att jag gillar funktionen.
Ok, då förstår jag. Hade dock klart prioriterat boettformen före verket. Batteridrivna klockor utan sekundvisare är rätt trevliga. Sitter ändå inga intressanta verk i de flesta enklare Cartiers och då kan det kvitta för min del om det är ett massproducerat batteri- eller fjäder-drivet verk.

Ok, då förstår jag. Hade dock klart prioriterat boettformen före verket. Batteridrivna klockor utan sekundvisare är rätt trevliga. Sitter ändå inga intressanta verk i de flesta enklare Cartiers och då kan det kvitta för min del om det är ett massproducerat batteri- eller fjäder-drivet verk.

Det är säkert inga Haute Horlogerie verk i de, men finishen är rätt så bra för ETA

_9032126 copy.JPG
_8312106.JPG
photo 2-2.JPG
_C132846.JPG

Visst är det så. Tyvärr har många modeller tappat elegansen och proportionerna på senare tid. Hoppas de hittar tillbaka.

Köper dit resonemang.

Inget fel på dem, men det är massproducerade eta-verk. Knappast pga verken man köper klockan menar jag.

Jo, visst är det så. Men jag är inte där än - rent känslomässigt är skillnaden mellan Cartier ETA verk och Cartier Piguet eller in-house verk mindre än mellan Cartier ETA och Cartier kvarts. Nu snackar vi bara Cartier - deras finish på samtliga urverk är rätt så hög, tycker jag.

Samtliga Cartier automatverk som inte är manufaktur är antingen ETA 2892-A2 eller ETA 2000, som är den mindre varianten av samma verk, med lite ändringar.
Som @Aurum säger, inget fel på dem alls, de tuggar på pålitligt väldigt länge men är inte direkt Haute Horologie.
Deras egna MC 1904 verk är dock väldigt trevligt! Sitter i Calibre Diver, Drive 40mm m.fl.

Tycker de borde styra upp en Tank Solo med ett avskalat JLC Reverso-verk (samma concern, borde ju funka!) med guilloché tavla, de klassiska blånerade visarna, safirglas med packning (typ alla Cartier med fyrkantigt glas idag har limmat glas.) och i stål.

Vore riktigt trevligt om det gjordes!

Samtliga Cartier automatverk som inte är manufaktur är antingen ETA 2892-A2 eller ETA 2000, som är den mindre varianten av samma verk, med lite ändringar.
Som @Aurum säger, inget fel på dem alls, de tuggar på pålitligt väldigt länge men är inte direkt Haute Horologie.
Deras egna MC 1904 verk är dock väldigt trevligt! Sitter i Calibre Diver, Drive 40mm m.fl.

Tycker de borde styra upp en Tank Solo med ett avskalat JLC Reverso-verk (samma concern, borde ju funka!) med guilloché tavla, de klassiska blånerade visarna, safirglas med packning (typ alla Cartier med fyrkantigt glas idag har limmat glas.) och i stål.

Borde absolut funka. Det sitter ju ett JLC i Ballon Bleu-chronon om jag inte är felunderrättad så ytterligare ett samarbete borde gå att fixa till.

Limmat glas har nästan alla Reverso också, va?
Finns det några svårigheter från det tekniska perspektivet i att övergå till en packning?

Den nya Tanken har 8971 MC verk (mc = Manufacture Cartier). Har du en bild på det? Jah har misslyckats med att hitta en.

Borde absolut funka. Det sitter ju ett JLC i Ballon Bleu-chronon om jag inte är felunderrättad så ytterligare ett samarbete borde gå att fixa till.

På en av dem, Cartier 8101MC, som tillverkas i JLC-fabriken exklusivt åt Cartier enligt deras specifikationer.
Sedan finns 1904-CH2 MC som är en påbyggnad på 1904-MC.

Samtliga Reverso har limmat glas numera, likaså de absolut flesta Cartier Tank. Det är en pålitlig lösning om det görs rätt, jag är bara ett större fan av packningar på grund av själva reparationstekniken. Så för konsument så spelar det ingen roll alls.

Limmat glas har nästan alla Reverso också, va?
Finns det några svårigheter från det tekniska perspektivet i att övergå till en packning?

Den nya Tanken har 8971 MC verk (mc = Manufacture Cartier). Har du en bild på det? Jah har misslyckats med att hitta en.

Nja, det är svårt att den sitter på plats när glaset pressas in, framförallt om glaset inte är helt platt.
Roadster till exempel har ett icke-runt glas, men har packning under glasringen.

Ballon Bleu har även där limmade glad pga att de inte är helt symmetriska.

8971 MC är ett dam-verk utan sekund eller datum, kanske någon siffra fel? ;)

På en av dem, Cartier 8101MC, som tillverkas i JLC-fabriken exklusivt åt Cartier enligt deras specifikationer.
Sedan finns 1904-CH2 MC som är en påbyggnad på 1904-MC.

Samtliga Reverso har limmat glas numera, likaså de absolut flesta Cartier Tank. Det är en pålitlig lösning om det görs rätt, jag är bara ett större fan av packningar på grund av själva reparationstekniken. Så för konsument så spelar det ingen roll alls.
Aha, vet du om jag kan se det på boettmarkeringar eller behöver jag gräva fram boxen och böcker när jag kommer hem?

På boetten är jag tveksam till om det finns markeringar. Har du referensnumret kan jag säga direkt! :)
W6920052 TROR jag det är, jag har tokgooglat och det är en djungel men har fått viss ledning i att boetten är märkt 3109 och i samband med den siffran dyker angivet referensnummer upp. Förmodar att det är den som tillverkas helt av Cartier.

För drygt en månad sen fick jag låna en Rotary "faketank" för att känna på hur det är att glida rund med en fyrkantig klocka. ÄLSKAR DET! Så nu är jag på jakt efter en Tank Solo quartz (beggad). Antagligen large.. men jag har inte testat än. Finns det nåt jag bör hålla utkik för när det gäller en quartzare, eller är det bara skicket överlag?

Tillbaka
Topp