• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Hittade en intressant artikel angående Cartier Santos historik och koppling till "pilot watches". Hade ingen aning om detta, mycket intressant läsning.
Nedan en bild på min relativt nya Santos, är extremt nöjd med den. Positivt överraskad :)
https://monochrome-watches.com/history-of-the-pilot-watch-part-i-cartier-santos-1904/

upload_2017-9-11_13-15-14.png

Bilagor

• upload_2017-9-11_13-16-34.png
    upload_2017-9-11_13-16-34.png
    508.8 KB · Visningar: 19
Vart är smidigast som man ska serva en Cartier om man bor i Jönköping? Var inne på Engströms i jkpg men det tar ej imot en.

En fundering, har sett flera äldre förgyllda tanks till försäljning (på auktioner,chrono24 etc) där de har ganska slitna hörn och boettens material syns igenom.
Går det att förgylla dessa igen? Isf gör man det hos en guldsmed eller urmakare?

En fundering, har sett flera äldre förgyllda tanks till försäljning (på auktioner,chrono24 etc) där de har ganska slitna hörn och boettens material syns igenom.
Går det att förgylla dessa igen? Isf gör man det hos en guldsmed eller urmakare?
har en morbror som för länge sedan jobbade som förgyllare, en tynande yrkesgrupp, mest gravstenstext man fortfarande förgyller. Du får leta bland skickliga guldsmeder antar jag, inte många urmakare som kan konsten att förgylla.

har en morbror som för länge sedan jobbade som förgyllare, en tynande yrkesgrupp, mest gravstenstext man fortfarande förgyller. Du får leta bland skickliga guldsmeder antar jag, inte många urmakare som kan konsten att förgylla.

Ok,tack! Får kolla med guldsmeden då ifall man någonsin behöver få arbetet utfört.:)

Skrev nog, baserat på att jag pratade med min morbror som jobbat som förgyllare. Han sa att det är väldigt svårt att förgylla små metallföremål då du måste först få bort all gamal förgyllning och sen enligt honom är det svårt att få en bra yta överallt med att pensla bladguld. Finns säker mer avancerade förgyllningsmedtoder men inget han kände till var man kunde göra. Nu var det 30 år sedan han var aktiv i yrket. Den andra aspekten är ju en smaksak gillar man renoverade klockor som kommer se nya ut, vilket jag personligen inte gör. Men finns det bra exempel på omförgyllda klockor som du känner till, så skulle det var intressant att veta hur de gjort och hur resultatet blev.

Skrev nog, baserat på att jag pratade med min morbror som jobbat som förgyllare. Han sa att det är väldigt svårt att förgylla små metallföremål då du måste först få bort all gamal förgyllning och sen enligt honom är det svårt att få en bra yta överallt med att pensla bladguld. Finns säker mer avancerade förgyllningsmedtoder men inget han kände till var man kunde göra. Nu var det 30 år sedan han var aktiv i yrket. Den andra aspekten är ju en smaksak gillar man renoverade klockor som kommer se nya ut, vilket jag personligen inte gör. Men finns det bra exempel på omförgyllda klockor som du känner till, så skulle det var intressant att veta hur de gjort och hur resultatet blev.
Man pläterar och inget problem att få ytan ren.

Bumpar tråden med lite frågor :)
Skulle ni säga att en 24mm Cartier Santos är en damklocka? Den är trotts allt 34mm från lugg till lugg och enligt Uretvintage är detta en herrklocka men inte enligt en annan sida :)
Sen så undrar jag om någon vet vad det kostar att sätta dit en safir på kronan som man saknar helt?

Tack på förhand
DB15

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp