• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Bumpar tråden med lite frågor :)
Skulle ni säga att en 24mm Cartier Tank är en damklocka? Den är trotts allt 34mm från lugg till lugg och enligt Uretvintage är detta en herrklocka men inte enligt en annan sida :)
Sen så undrar jag om någon vet vad det kostar att sätta dit en safir på kronan som man saknar helt?

Tack på förhand
DB15
Det är inte Santosen på Uretvintage du menar? Isf: en damklocka.
När det gäller Tankar så existerar inga normala normer kring klockstorlekar. Tankar ska vara små och pyttesmå. Santos tycker jag däremot är mer
som ett "armband" och gör nog sig bäst i herrstorleken 29 mm.

Det är inte Santosen på Uretvintage du menar? Isf: en damklocka.
När det gäller Tankar så existerar inga normala normer kring klockstorlekar. Tankar ska vara små och pyttesmå. Santos tycker jag däremot är mer
som ett "armband" och gör nog sig bäst i herrstorleken 29 mm.
Oj my bad! Jag menade Santosen där så klart :)

Äntligen kan jag posta bilder i denna tråden :)
image.jpg

Denna skulle jag inte ändra oavsett kvalité på omförgyllning. Patinan hör till ;)

Dock börjar jag bli mer och mer sugen på en liten rackare i helguld... Är det Chrono24 som är första
jaktplats eller har ni något bra tips annorstädes?
_DSC0706.JPG
Skulle rekommendera auktion i första hand, men man kan hitta helt ok prissatta på chrono24 också.

Någon som vet var man kan köpa ett tunt och fint mesh till en tank solo large? Likt den på bilden.

IMG_1308.JPG
Aldrig sett ett mesh med rak flush fit. Kanske man kan slipa ett gjort till en rund boett. Bara sett denna variant på äldre mesh-länkar. Eller milanese som vissa kallar de lite elegantare.

Edit, Kom på att det inte är ett vanligt mesh på bilderna men det är rätt likt.

Tack! Vet faktiskt inte hur bra kundservice Cartier har när det gäller arkivuppgifter. Hade tänkt kolla det själv angående de av mina som saknar cert. Så testa du och se vilken information de kan ge på ditt ur.
Hur gick det?

Försöker tyda vilket årtal min skulle vara ifrån, baksidan är helt tom förutom märkning "06/95" på länken. Länken ska vara något nyare än klockan. Klockan bör vara från mitten 90-tal?
Riktigt trevlig modell med automatverk, blånerade visare och små detaljer som cartier i sjuan. Porrigt!

img_20170925_094810-jpg.631582

Hur gick det?

Försöker tyda vilket årtal min skulle vara ifrån, baksidan är helt tom förutom märkning "06/95" på länken. Länken ska vara något nyare än klockan. Klockan bör vara från mitten 90-tal?
Riktigt trevlig modell med automatverk, blånerade visare och små detaljer som cartier i sjuan. Porrigt!

img_20170925_094810-jpg.631582
Trevligt! Vet faktiskt inte, har inte kontaktat Cartier om detta.

Måste var fake? Ingen herrmodell heller.
Spontant kände jag samma, men Uret känns ändå som en pålitligt källa! Efter massa googlande stämmer verkligen inget!
Kan verkligen Uret vara så dåliga att de inte verifierar äkthet?

Det är ju givetvis svårare med Cartier än tex Rolex men ändå.

Kronan och länken tror jag kan vara offer för dåliga bilder.
Tänkte också så, men den länken och den kronan är helt fel!
Ser väldigt fel ut... Inte alls den finish som jag skulle vänta mig av Cartier.
Länken glappar och saknas Cartier-finish. Kronan ser också helt fel ut.
Det är även fel spänne på länken om man jämför med andra bilder på refen, kolla även skruvarna i länken! Set helmysko ut!

Då får man vara med i den här klubben också!
Manuell Must de Cartier med blå tavla och originalspänne! Tyvärr damarmband, vilket inte ens når till första hålet på mina nudelarmar. Dock är det standardvarianten på 23,5x31mm! Tycks ticka på rätt bra än så länge (svårt att veta exakt pga avsaknad av både sekundvisare och index) och guldpläteringen är acceptabel.
Edit: Visade sig att armbandet hade hål rätt långt ut, så kan faktiskt bära den, även fast spännet nästan hamnar på sidan av handleden! Funkar tills jag fixar ett nytt band!
Snapseed.jpg

Bonus med cert, hållare och broschyrer i perfekt skick! Daterat tredje juni 1980, köpt i Los Angeles av A-K (Anna-Karin?) Nilsson.

Senast ändrad:
Kan någon förklara skillnaderna för mig på de olika Santos modellerna?
Galbee, Galbee XL, 100, 100 XL, 29x29, 32x32, kvarts, automatisk etc.

Förvirrad :)

Nu ska vi se om det blir rätt. Sent 70-tal kom Santosen med länk och automatiskt dam-eta. Elegant profil och 29x29 mm och kantiga plana ytor. Senare på 90-talet kom en i samma stil och mått men med quartz och tillrundade former. I samma stil som den senare kom en automatisk i lite kraftigare boett i 32 mm som brukar kallas galbee xl. Santos 100 har inte riktigt samma proportioner och de har bredare glasring. Tror de finns från 32? mm till det största monstret som täcker hela handleden.

Senast ändrad:

Galbee är väl samlingsbenämningen för de tidigare Santosmodellerna medan 100 är för de nyare modellerna. Galbee är 29x29, Galbee xl är 32x32, 100 är väl 32x32 också eller där omkring medan 100 xl är 38x38. Galbee fanns även som kvarts och övriga är automatiska. Det förekommer säkert undantag från detta, så är det alltid, men i stort är detta den enkla beskrivningen av Santos.

Nu ska vi se om det blir rätt. Sent 70-tal kom Santosen med länk och automatiskt dam-eta. Elegant profil och 29x29 mm och kantiga plana ytor. Senare på 90-talet kom en i samma stil och mått men med quartz och tillrundade former. I samma stil som den senare kom en automatisk i lite kraftigare boett i 32 mm som brukar kallas galbee xl. Santos 100 har inte riktigt samma proportioner och de har bredare glasring. Tror de finns från 32? mm till det största monstret som täcker hela handleden.
Bra förklarat! Satt och funderade häromdagen. Då är det en 70-90 tals dam-eta jag vill ha.

Galbee är väl samlingsbenämningen för de tidigare Santosmodellerna medan 100 är för de nyare modellerna. Galbee är 29x29, Galbee xl är 32x32, 100 är väl 32x32 också eller där omkring medan 100 xl är 38x38. Galbee fanns även som kvarts och övriga är automatiska. Det förekommer säkert undantag från detta, så är det alltid, men i stort är detta den enkla beskrivningen av Santos.
Tack och bock!

Tillbaka
Topp