• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Fick hem Denkes senaste bok

5F137B69-0D4A-4156-8225-EB3EC9FC5116.jpeg

Jag tog mig en tur in till Cartier i Stockholm och provade en Santos.
Då alla tycker att medium är det största man kan ha, så provade jag en sådan.
För att vara helt ärlig så var det gränsfall att den inte var för liten på mig. Det kändes inte ens som att man hade behövt korta länken (kanske en bit) då den satt rätt ok ”out of the box”.
Då frun var med så var det egentligen hon som var inne för provning och inte jag.
En medium satt ok på henne. Ingen direkt dressing look, utan mer ”sportig” då den inte kändes så liten på hennes handled.

Rätt ok ändå på mig, trots sin ”lilla” storlek.

Tror att här har jag ett orört ex av varianten med borstad glasring och grå tavla. Kronan har den vanliga blå stenen. Förmodligen var det endast rödtavlade ref som hade röd sten i kronan. Klockan är full set från 1985 och kommer på den tidiga länken utan skruvar. Bra som referens. Kommer posta fler och bättre bilder nästa vecka.

s-l1600.jpg
s-l1600 (1).jpg

Senast ändrad:
För att vara helt ärlig så var det gränsfall att den inte var för liten på mig. Det kändes inte ens som att man hade behövt korta länken (kanske en bit) då den satt rätt ok ”out of the box”.
Då frun var med så var det egentligen hon som var inne för provning och inte jag.
En medium satt ok på henne. Ingen direkt dressing look, utan mer ”sportig” då den inte kändes så liten på hennes handled.

Konstigt, du ser ju ut att ha ganska små handleder?

Säker på att du ska ha en Cartier Santos?

Tror att här har jag en orörd ex av varianten med borstad glasring och grå tavla. Kronan har den vanliga blå stenen. Förmodligen var det endast rödtavlade ref som hade röd sten i kronan. Klockan är full set från 1985 och kommer på den tidiga länken utan skruvar. Bra som referens. Kommer posta fler och bättre bilder nästa vecka.

s-l1600.jpg
s-l1600 (1).jpg
Bilderna och skicket på klockan är som vanligt kanon. Vad har herrn för kran om man får fråga?

Tror att här har jag en orörd ex av varianten med borstad glasring och grå tavla. Kronan har den vanliga blå stenen. Förmodligen var det endast rödtavlade ref som hade röd sten i kronan. Klockan är full set från 1985 och kommer på den tidiga länken utan skruvar. Bra som referens. Kommer posta fler och bättre bilder nästa vecka.

s-l1600.jpg
s-l1600 (1).jpg
Galet fint med borstad ring på den tavlan, wow.

Nu vet jag inte vad du tidigare använt och är van vid, men mindre klockor kräver IMO sin inkörningsperiod. Min första känsla när jag gick från moderna sportstål från Rolex var att minde ur var som små armband på handleden. Tyckte mig sakna både tyngd och närvaro. Tog du någon bild på Santosen på armen? Skulle vara kul att se.

Nu vet jag inte vad du tidigare använt och är van vid, men mindre klockor kräver IMO sin inkörningsperiod. Min första känsla när jag gick från moderna sportstål från Rolex var att minde ur var som små armband på handleden. Tyckte mig sakna både tyngd och närvaro. Tog du någon bild på Santosen på armen? Skulle vara kul att se.

Nej, jag gjorde ju inte det, vilket jag ångrade när jag kom att tänka på KS.

Nåja, får ta mig en tur till Stockholm en annan gång.

Konstigt, du ser ju ut att ha ganska små handleder?

Säker på att du ska ha en Cartier Santos?

Ja, det är inga skogshuggarhandleder jag har. Eventuellt är det formen på handleden som gör att medium ser liten ut.
Jag tror en large hade passat mig bättre.
Nu var det en klocka åt chefen i huset och inte mig som vi tittade på och på henne satt den vettigt.

Jag sitter inte med något som man kan mäta med, men handleden är nog något smalare än diametern på en snusdosa, bredare än halsen på en nylonsträngad gitarr och något bredare än en 500GB Samsung T5 hårddisk

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Ja, det är inga skogshuggarhandleder jag har. Eventuellt är det formen på handleden som gör att medium ser liten ut.
Nu var det en klocka åt chefen i huset och inte mig som vi tittade på och på henne satt den vettigt.

Jag sitter inte med något som man kan mäta med, men handleden är nog något smalare än diametern på en snusdosa, bredare än halsen på en nylonsträngad gitarr och något bredare än en 500GB Samsung T5 hårddisk

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Övertygad om att en klassisk Santos på 29mm hade suttit perfekt på dig.

s-l1600.jpg
s-l1600 (1).jpg
Man kan ju inte annat än konstatera att du är bäst på att hitta fina Carree, tycker jag håller rätt bra koll men läge sedan jag hittade en så här vass rackare.

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Måste vara ett historiskt inlägg, 5 bilder på handleder och inte en enda klocka.

Jag är långt ifrån lika övertygad
Blir ju också märkligt om det jämförs med någon slags allmän referenspunkt (läs sportrolex). Min Reverso Classique är ju tex superliten medan min Panerai är superstor. Hade inte velat ha den ena mindre eller större trots det. Reverson ska ju vara liten, och Panerai stor.

En cartier santos ska ju inte sitta stort liksom.

Bilderna och skicket på klockan är som vanligt kanon. Vad har herrn för kran om man får fråga?

Tack! Just denna bytte jag till mig från Frankrike.

Galet fint med borstad ring på den tavlan, wow.

Och även tavla verkar vara borstad i samma ritning som resten av klockan.

Man kan ju inte annat än konstatera att du är bäst på att hitta fina Carree, tycker jag håller rätt bra koll men läge sedan jag hittade en så här vass rackare.

Tack! Det hjälper när folk börjar erbjuda dig klockor att köpa/byta.

Blir ju också märkligt om det jämförs med någon slags allmän referenspunkt (läs sportrolex). Min Reverso Classique är ju tex superliten medan min Panerai är superstor. Hade inte velat ha den ena mindre eller större trots det. Reverson ska ju vara liten, och Panerai stor.

En cartier santos ska ju inte sitta stort liksom.

Nu provade jag inte en Large. Men medium satt abolut inte stort. Den kändes nästan på gränsen till för liten. Dock inte för lite, bara på gränsen.

Tillbaka
Topp