• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Någon som servat en automatisk Santos med kaliber 77 hos AD? Har den isf stuckit i pris a la vintage Rolex som börjar på ~6k att serva eller var det omkring listat pris på 6,4k?

Vem polerar Cartier bäst?
Skulle inte servat hos AD, är ju ett vanligt dam-eta. När jag kollade senast var svensk AD upp till dubbelt så dyr som Cartier själva. Men om du ska serva skulle jag skickat direkt till Cartier i Holland. De hade en bättre prislista tidigare.

http://www.cartier.co.uk/en-gb/serv...ervice/after-sales-service-watches/-9012.html

Hej,
Funderar på om man ska följa Warhols råd och skaffa en tank i alla fall. Såg att Kaplans har 2 st imorgon (lite nötta men potentiellt skapligt prissatta tror jag) och undrar hur det kommer sig att den ena är angiven till 22mm medan den andra står som 23mm. Är det felskrivet/felmätt eller var det sådan variation? Har inte möjlghet att åka in och titta på klockorna tyvärr.

Länkar:
http://www.kaplans.se/sv/auktioner/3315/vara/1394110
http://www.kaplans.se/sv/auktioner/3315/vara/1394111
Tror inte denna variation fanns, men är inte dammodellen 21 mm? Kan vara läge att läsa på lite och även kanske fråga kaplans. Det som är lite mörkare på boetten kan du nog polera bort lite lätt med tandkräm. Men guldlagret är tunt så man får vara försiktig.

Skulle inte servat hos AD, är ju ett vanligt dam-eta. När jag kollade senast var svensk AD upp till dubbelt så dyr som Cartier själva. Men om du ska serva skulle jag skickat direkt till Cartier i Holland. De hade en bättre prislista tidigare.

http://www.cartier.co.uk/en-gb/serv...ervice/after-sales-service-watches/-9012.html

Tyckte det lät dyrt med 6,4 för dam-ETA...

Och man kan inte polera Santosens länk bra. Cartier själva kan inte.

Tack! Lämnar isf utsidan som den är och ger insidan kärlek om det behövs.

Tyckte det lät dyrt med 6,4 för dam-ETA...

Tack! Lämnar isf utsidan som den är och ger insidan kärlek om det behövs.
Deras gamla prislista byggde på att desto dyrare klocka desto dyrare service. När jag servade min Santos hamnade jag i högsta standard-prisklassen då den var automatisk, med länk och i solitt guld. Har för mig att jag betalade typ 5500 kr. Då ingick även nya visare också tror jag.

Tror inte denna variation fanns, men är inte dammodellen 21 mm? Kan vara läge att läsa på lite och även kanske fråga kaplans. Det som är lite mörkare på boetten kan du nog polera bort lite lätt med tandkräm. Men guldlagret är tunt så man får vara försiktig.
Tror dammodellen är 21x28 och herrmodellen 23x31.

Hej,
Jag går i köptankar på en Cartier och väljer mellan dessa Santos 100XL:

Guld/stål:

Eller i stål:
cartier%20santos%20100%20XL%20for%20sale%20-%20www.watchdealers.co.uk%20-%207218-2-800x800h.jpg

Är stålklockorna mer eftertraktade (som med Rolex)? Något annat jag ska tänka på med dessa? Är det någon speciell referens som är bättre/sämre?

Tack på förhand:)

Senast ändrad:
IMG_1098.PNG
Wow! Tänk om pengar inte var en trång sektor. Denna gick för $280.000 tidigare idag.

Edit: Sjx skrev lite om den härom dagen http://watchesbysjx.com/2017/10/eight-choice-picks-from-phillips-new-york-watch-auction.html
Tycker dom är så sjukt snygga. Tyvärr blev jag besviken när americaine satt på armen. Vet inte varför. Damen tyckte den blev för feminin jämfört med tank solo. Men vet inte om jag håller med men nått var det som inte riktigt klickade :/

Tycker dom är så sjukt snygga. Tyvärr blev jag besviken när americaine satt på armen. Vet inte varför. Damen tyckte den blev för feminin jämfört med tank solo. Men vet inte om jag håller med men nått var det som inte riktigt klickade :/
Håller med damen din, Americaine är mer feminin än Solo. Den nya är för tjock, du bör försöka hitta och testa en manuell. Eller batteridriven.

Håller med damen din, Americaine är mer feminin än Solo. Den nya är för tjock, du bör försöka hitta och testa en manuell. Eller batteridriven.
Aha, då är inte hoppet borta helt då. Vet du om den minsta americaine är mycket tunnare? Fast den är nog alldeles för liten istället.

Hej,

Guld/stål:
Cartier-Santos-100-watch-28.jpg

Eller i stål:
cartier%20santos%20100%20XL%20for%20sale%20-%20www.watchdealers.co.uk%20-%207218-2-800x800h.jpg

Är stålklockorna mer eftertraktade (som med Rolex)? Något annat jag ska tänka på med dessa? Är det någon speciell referens som är bättre/sämre?

Jag hade i nuläget valt carbon varianten istället, då du får Cartiers egna urverk MC1847, de övriga har ETA urverk.
Alternativt vänta tills stål och stål/guld får samma eller kika på Calibre modellerna.

Aha, då är inte hoppet borta helt då. Vet du om den minsta americaine är mycket tunnare? Fast den är nog alldeles för liten istället.
Den är väl också automatisk idag? Då blir det nog bara ännu värre. Den manuella var från finkollektionen, koolast då i platina såklart. Lite stor och bred för min smak men smäckrare.

Hej,

Guld/stål:

Eller i stål:

Jag gillar dem. Rolig ide av Cartier men den är något annat än "vanliga Cartier" som (i de flesta fall) är dress watch. Detta är väl snarare Cartiers variant av en allround/vardagsklocka i still med Datejust, AT och kanske AP RO.

Är inte alls främmande för att skaffa en i framtiden men det finns rätt många klockor i den gruppen, så vi får se om det blir av.

Jag gillar dem. Rolig ide av Cartier men den är något annat än "vanliga Cartier" som (i de flesta fall) är dress watch. Detta är väl snarare Cartiers variant av en allround/vardagsklocka i still med Datejust, AT och kanske AP RO.

Är inte alls främmande för att skaffa en i framtiden men det finns rätt många klockor i den gruppen, så vi får se om det blir av.

Syftar du på den i gummi? Håller med i så fall. Men gummibezeln är ganska känslig och blir lätt lite ruffig.

Den på bilden är en gammal Cintree och är därmed mindre rund på framsidan, har en tunnare profil och är aningen smalare än en modernare Americaine. Att den dessutom fått borstad ovansida under åren samt har platinalänken kvar gör den till en vinnare.
Jag har aldrig provat någon men jag känner på mig att den kommer kännas otroligt maskulin när den väl sitter där på handleden.

Den på bilden är en gammal Cintree och är därmed mindre rund på framsidan, har en tunnare profil och är aningen smalare än en modernare Americaine. Att den dessutom fått borstad ovansida under åren samt har platinalänken kvar gör den till en vinnare.
Jag har aldrig provat någon men jag känner på mig att den kommer kännas otroligt maskulin när den väl sitter där på handleden.
Det tror jag inte, en feminin design.

Tillbaka
Topp