• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Tack! Det stämmer att den är lite större, de beskrivs som 25,5x25,5 (32,5), vilket jag inte förstår, haha😊

Detta är Quartz, referens 2678, jag har knappt hittat någon information kring dem så jag tror inte de gjordes under så lång tid och inte är speciellt vanliga vilket känns kul. Nedan Large LCn som finns på Cartiers hemsida är väldigt liknande, både storleksmässigt, tavlan och datumet, har för mig att det fanns i roseguld relativt nyligen också:

Skulle du få för dig att vilja byta mot något annat får du hojta. Skulle kunna tänka mig testa en vitgulds Louis.

... och en bild på en halvexotisk LC
B0D51517-CCFE-4AB6-A500-12FD738BAC9C.jpeg
Halvexotisk hur?

Ja, särskilt kanske när denna handlare benämnde klockan som 'Cartier Tank 18K'. Min chansning var då att handlaren hade dålig koll på att den de facto var en Normale.
Spelar på det Aurum och Evki sagt tidigare i tråden att den modellen är ganska incognito bland handlare och att många har dålig koll på just den.
Fast det är ju ändå en Tank? Heter väl Tank Normale, Tank Solo, Tank LC osv? Finns det någon modell som bara heter Tank?

Intressant modell. Den växer allt mer på mig. (Typiskt Cartier att kunna få någonting så udda att ändå bli bra). Hur rejäl känns den på handleden? Visst är det 35mm?
Den är spännande. 38mm!
Ha, du åkte dit! Ska bli kul att höra vad du tycker, om du hyllar den som förre ägaren.
Hehe, lätt hänt. Suget för en dykare i guld blev för stort. Ska bli intressant att utvärdera den.
Grattis!
kul att fler fått upp ögonen för Pasha!
Tack!

Ni som är betydligt kunnigare än mig på detta, är detta ett tecken på att man polerat skruvarna och/eller borstat länken på ett lite halvdant sätt?
Screenshot_20210306-152239_Chrome.jpg

Dvs de typ "halos" av blank metall som ser ut att finans runt skruvskallarna på länken.

Ni som är betydligt kunnigare än mig på detta, är detta ett tecken på att man polerat skruvarna och/eller borstat länken på ett lite halvdant sätt?

Dvs de typ "halos" av blank metall som ser ut att finans runt skruvskallarna på länken.
Man har nog täckt för skruvarna med något men inte varit väldigt precis vid applicering. Sen borstad länken.

Mina skillz på Cartier är inte hundra, men rent poleringsmässigt tycker jag klockan verkar ha fått en ganska usel polering. Glasringen ser inger vidare ut, och finisheringen på länkbitarna är off om man kollar ovansida kontra den del som ”går ner” mot nästa länk.

Min pappa har en gammal tank, från tidigt 80-tal. Jag funderar på att ta över den. Har någon här något särskilt tips? Var kan man serva den och få den i bra skick?

Cartiers viklås är inget nytt påfund, viss likhet med min Jaeger DuoPlan från 30-talet. Fanns ju ett känt sammarbete där.
A9760656-C963-48DD-90B2-99A3DC6EC29B.jpeg
ACD2EFE3-5462-4D17-B0DB-A4BB1DBF9D4A.jpeg
785DD64F-8E34-42A7-91C3-C8302127B401.jpeg

Om jag får förtydliga lite kring samarbetet.

Louis Cartier var inte en urmakare men trots det var han pionjär när han designade världens första armbandsur. Nej, hans var inte den första klockan som kunde bäras på handleden utan hans var den första som skapades från grunden för att bäras på handleden. Louis var intresserad av formen och urverket behövde vara tillräckligt tunt och pålitligt Edmond Jaeger var en urmakare av rang och Louis Cartier ingick ett avtal med honom vilket skulle säkra att Cartier fick urverk av högt kvalitet och Jaeger fick en garanterad order under typ 10 år (men kontraktet löpte längre än så). Det var ett exklusivt kontrakt så Jaeger fick lov av Cartier att göra patent i sitt namn på uppfinningar som gjordes för Cartier (och ofta tillsammans med Louis och gänget). Under tiden ingick Jaeger i kontakt med LeCoultre eftersom han behövde deras produktionskapacitet. Jag tror detta förklarar ganska bra varför viklåsen är så lika varandra utan ett upphovsrättsbrott. (kanske förklarar det också varför Cartier har Reverso klockor med samma konstruktion som JLC).

Kommer repetera vad Aurum och Evki sa till mig tidigare när jag upplevde det som hopplöst svårt att jaga.

Det går fortfarande att fynda med det blir svårare och svårare. Sök brett, då handlarna ofta inte har koll på modellerna. Jag plockade nyligen hem en Tank LC quartz med viklås för runt 30k. Just den varianten finns det många exemplar av där ute, så värre är det exempelvis med Tank Normale som är betydligt mer sällsynt. Dock ligger det ju även en quartz Normale med viklås ute just nu.

Lycka till med jakten!
Har du postat bild på den? Om inte, fram med en! 😊

Tillbaka
Topp