Mät den med skjutmått.Ja den är runt 5-6mm. Kvartsan från 1990
Just viklåset har nog dock ett patent, men i vems namn det stod kommer jag inte ihåg.Om jag får förtydliga lite kring samarbetet.
Louis Cartier var inte en urmakare men trots det var han pionjär när han designade världens första armbandsur. Nej, hans var inte den första klockan som kunde bäras på handleden utan hans var den första som skapades från grunden för att bäras på handleden. Louis var intresserad av formen och urverket behövde vara tillräckligt tunt och pålitligt Edmond Jaeger var en urmakare av rang och Louis Cartier ingick ett avtal med honom vilket skulle säkra att Cartier fick urverk av högt kvalitet och Jaeger fick en garanterad order under typ 10 år (men kontraktet löpte längre än så). Det var ett exklusivt kontrakt så Jaeger fick lov av Cartier att göra patent i sitt namn på uppfinningar som gjordes för Cartier (och ofta tillsammans med Louis och gänget). Under tiden ingick Jaeger i kontakt med LeCoultre eftersom han behövde deras produktionskapacitet. Jag tror detta förklarar ganska bra varför viklåsen är så lika varandra utan ett upphovsrättsbrott. (kanske förklarar det också varför Cartier har Reverso klockor med samma konstruktion som JLC).