• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Ja den är runt 5-6mm. Kvartsan från 1990
Mät den med skjutmått.
Om jag får förtydliga lite kring samarbetet.

Louis Cartier var inte en urmakare men trots det var han pionjär när han designade världens första armbandsur. Nej, hans var inte den första klockan som kunde bäras på handleden utan hans var den första som skapades från grunden för att bäras på handleden. Louis var intresserad av formen och urverket behövde vara tillräckligt tunt och pålitligt Edmond Jaeger var en urmakare av rang och Louis Cartier ingick ett avtal med honom vilket skulle säkra att Cartier fick urverk av högt kvalitet och Jaeger fick en garanterad order under typ 10 år (men kontraktet löpte längre än så). Det var ett exklusivt kontrakt så Jaeger fick lov av Cartier att göra patent i sitt namn på uppfinningar som gjordes för Cartier (och ofta tillsammans med Louis och gänget). Under tiden ingick Jaeger i kontakt med LeCoultre eftersom han behövde deras produktionskapacitet. Jag tror detta förklarar ganska bra varför viklåsen är så lika varandra utan ett upphovsrättsbrott. (kanske förklarar det också varför Cartier har Reverso klockor med samma konstruktion som JLC).
Just viklåset har nog dock ett patent, men i vems namn det stod kommer jag inte ihåg.

Har du postat bild på den? Om inte, fram med en! 😊
Den kommer nu i veckan, kan lägga upp en bild då. Är som sagt ingen ovanlig variant, vad jag kan se så är det denna modell. 5184075D-B2F7-47B1-9A88-5A7EEE41A9B9.png

Min flickvän är sugen på en en Tank Solo Large på stållänk. Det finns massor av Small på Chrono och dylikt för runt 15 men ytterst få i Large (förutom från Japan/USA) och de som finns är i princip samma pris som nya från uret.se.

Är det någon som har tips på bra handlare (AD eller grå spelar mindre roll) som har vettiga priser eller större utbud av vintage-modeller? Hur mycket kan man pusha ner priset på en helt ny sett till listpriset? Flygplatser osv är också intressant.

Tack för hjälpen!

• Like
Reactions: Man
Min flickvän är sugen på en en Tank Solo Large på stållänk. Det finns massor av Small på Chrono och dylikt för runt 15 men ytterst få i Large (förutom från Japan/USA) och de som finns är i princip samma pris som nya från uret.se.

Är det någon som har tips på bra handlare (AD eller grå spelar mindre roll) som har vettiga priser eller större utbud av vintage-modeller? Hur mycket kan man pusha ner priset på en helt ny sett till listpriset? Flygplatser osv är också intressant.

Tack för hjälpen!
Har själv kikat på stål modellerna på uret.se, https://www.uret.se/cartier-tank-so...MIg9jegrme7wIV0QJ7Ch0bewDlEAQYASABEgJzXvD_BwE

LCn har anlänt. Precis som jag tidigare anade så känns Normalen bra mycket tuffare/hårdare pga brancardsen. Klockorna upplevs väldigt olika på handleden vilket innebär att bägge två kommer ha sin givna plats i ”samlingen” och kompletterar varandra bra. Får se till att hitta några bra straps och få till viklåsen på dom nu bara...

En ytterligare reflektion (när man faktiskt sitter här och dreglar och klämmer) är att trots att dessa modeller dragit iväg rejält i pris så är de IMO verkligen värda varenda krona. Jag menar, inom denna kategori, hur slår man detta, vad annars köper man?
D1C68318-CA29-4B0D-8301-6C6F92E86DFA.jpeg
A7B52921-F1AD-4FAE-910D-5910C70F912E.jpeg

C7F74237-FDA6-468E-9DB9-AA3076637068.jpeg

LCn har anlänt. Precis som jag tidigare anade så känns Normalen bra mycket tuffare/hårdare pga brancardsen. Klockorna upplevs väldigt olika på handleden vilket innebär att bägge två kommer ha sin givna plats i ”samlingen” och kompletterar varandra bra. Får se till att hitta några bra straps och få till viklåsen på dom nu bara...

En ytterligare reflektion (när man faktiskt sitter här och dreglar och klämmer) är att trots att dessa modeller dragit iväg rejält i pris så är de IMO verkligen värda varenda krona. Jag menar, inom denna kategori, hur slår man detta, vad annars köper man?

Härligt!
Håller med om att prisskillnaden från t ex en Solo i Stål eller en Must de Cartier är liten.

Svårt att slå de klassiska Cartiermodellena på fingrarna. Sedan kan man ju alltid köpa en lite vassare variant av respektive men tycker de batteridrivna basvarianterna i helguld räcker. Tycker att Normale och LC är för lika, de kan ersätta varandra till 100%. Men är man nörd kan man så klart intala sig att man behöver båda!

Visst stämmer det att du har/hade ett par JLC Reverso? Bl a en i guld? Har själv varit sugen på Reverso och är det fortfarande, men då skulle det nog bli en i stål.
Du verkar gilla Tanken bättre?

Mycket mycket bra! Fint ex du fått tag i, sedan viklås på det också. Får man fråga var du inhandlade denna?

Visst stämmer det att du har/hade ett par JLC Reverso? Bl a en i guld? Har själv varit sugen på Reverso och är det fortfarande, men då skulle det nog bli en i stål.
Du verkar gilla Tanken bättre?
Stämmer bra. Bägge två är i guld och i storleken 23x38 (den ena ska dock ej behållas), så de är således relativt lika mina Tanks. Är dock så pass förtjust i klockornas formspråk/design såväl som intressanta historik, så är enkelt för mig att fokusera på skillnaderna och utöka inom ”den kategorin”. På senaste tiden har jag varit lite extra förtjust i Normalen men skulle i dagsläget har svårt att välja en favorit.

Idag kom den. Den knasiga "Cartier Vintage Manual-wind Classic" från Pawn Deluxe i Nederländerna.

Jag tvekar inte längre, detta var verkligen ett kap. 23x30 och 5.7mm tjock - Den klassiska Louis boetten. Platteringen på mässingen är i gott skick. Tavlan är lackad. Visarna är en aning blåa i vissa ljus. Kan någon med en vintage cartier jämföra deras moderna mot deras äldre? Tycker helt klart visarna är mycket mörkare på denna.Blir att byta band till den klassiska ödlan nu och så kommer det nya bilder.
IMG_20210308_143704.jpg
IMG_20210308_145957.jpg
IMG_20210308_144915.jpg
IMG_20210308_151225.jpg
IMG_20210308_145921.jpg
IMG_20210308_145911.jpg
IMG_20210308_145852.jpg

Vad är det här för något tro? 20X28 mm med viklås.

D017A537-6737-4A35-B76B-FFE258F05DB0.jpeg
D8E6AE41-1BC4-4100-BD72-2A3B4BF22CA9.jpeg

Ja det är den mindre. Den saknar ju skruvarna i boetten och tavlan är skev? Troligtvis från 1960 eller 70 och New York pga tavlan.

Senast ändrad:
Idag kom den. Den knasiga "Cartier Vintage Manual-wind Classic" från Pawn Deluxe i Nederländerna.

Jag tvekar inte längre, detta var verkligen ett kap. 23x30 och 5.7mm tjock - Den klassiska Louis boetten. Platteringen på mässingen är i gott skick. Tavlan är lackad. Visarna är en aning blåa i vissa ljus. Kan någon med en vintage cartier jämföra deras moderna mot deras äldre? Tycker helt klart visarna är mycket mörkare på denna.Blir att byta band till den klassiska ödlan nu och så kommer det nya bilder.
IMG_20210308_143704.jpg
IMG_20210308_145957.jpg
IMG_20210308_144915.jpg
IMG_20210308_151225.jpg
IMG_20210308_145921.jpg
IMG_20210308_145911.jpg
IMG_20210308_145852.jpg
Tycker den är hemsk, en gammal synd från ett splittrat anrikt företag. Men för att förtydliga så verkar detta vara så som de New York avknoppningen sålde billigt på 80-talet såg ut?

Vad är det här för något tro? 20X28 mm med viklås.

D017A537-6737-4A35-B76B-FFE258F05DB0.jpeg
D8E6AE41-1BC4-4100-BD72-2A3B4BF22CA9.jpeg

Väldigt oklart skulle jag säga. Lite taskig kvalitet på allt utom viklåset. Möjligt detta var någon variant från typ New York tex. Har ingen aning och tycker inte det är så intressant mtp hur den ser ut.

Tycker den är hemsk, en gammal synd från ett splittrat anrikt företag. Men för att förtydliga så verkar detta vara så som de New York avknoppningen sålde billigt på 80-talet såg ut?
Detta är från eran då företaget var uppdelat i de 3 husen. Just denna kommer med störst sannolikhet från Paris pga det kursiva Cartier på tavlan.

Det var 70-talet inte 80-talet. "Must de Cartier"-linjen börjades pga succén av dessa mera tillgängliga tanks. I slutet av 70-talet ville man särskilja Louis-tanks från de mer tillgängliga så man började trycka "Must de Cartier" på tavlan istället för att - högst troligt - inte kannibalisera sina Louis-försäljningar.

Senast ändrad:
Detta är från eran då företaget var uppdelat i de 3 husen. Just denna kommer med störst sannolikhet från Paris pga tavlan.

Det var 70-talet inte 80-talet. "Must de Cartier"-linjen börjades pga succén av dessa mera tillgängliga tanks. I slutet av 70-talet ville man särskilja Louis-tanks från de mer tillgängliga så man började trycka "Must de Cartier" på tavlan istället för att - högst troligt - inte kannibalisera sina Louis-försäljningar.
Boetten har nog aldrig sett ut så från Paris? Sedan vad det är för tavla du har är en annan skild sak. Den ser iaf inte ut som tidigare eller senare varianter. Kvalitet rimmar bättre med din boett. Han som lämnade in sin i den tråd du länkade till fick en Parismärkt tavla, udda. Det är rimligtvis boetten som definierar klockan.

Boetten har nog aldrig sett ut så från Paris? Sedan vad det är för tavla du har är en annan skild sak. Den ser iaf inte ut som tidigare eller senare varianter. Kvalitet rimmar bättre med din boett. Han som lämnade in sin i den tråd du länkade till fick en Parismärkt tavla, udda. Det är rimligtvis boetten som definierar klockan.
Där har du en poäng. Boetterna ser dock annorlunda ut också från tidsperioden så vad man ska gå på boett eller tavla är nog svårt att säga. Är ju en kaotisk vilda-västern perioden av Cartier-klockor med svår spårbarhet - därmed varför de inte stuckit iväg som resten.

Där har du en poäng. Boetterna ser dock annorlunda ut också från tidsperioden så vad man ska gå på boett eller tavla är nog svårt att säga. Är ju en kaotisk vilda-västern perioden av Cartier-klockor med svår spårbarhet - därmed varför de inte stuckit iväg som resten.
Jag har som sagt inte alls koll på dessa, blandar mig bara lite för jag tror inte någon som läst inläggen tidigare blev klok på vad det egentligen var för något du fiskade upp. Tycker att tråden skall innehålla lite matnyttig information i den mån det går.

Denna var intressant! Aldrig sett denna länk tidigare.
Skärmavbild 2021-03-09 kl. 15.15.06.png

Blev faktiskt lite förvånad att en tank inte kostar mer ny. Är det prut på detta pris också? Synd på färgen dock.
1615363728864.png

Blev faktiskt lite förvånad att en tank inte kostar mer ny. Är det prut på detta pris också? Synd på färgen dock.
1615363728864.png
Kostar 112' för mig.

Om man räknar lite baklänges verkar LC med riktigt verk, Calibre 430 MC, kosta drygt 200'.

Surfade runt och hade ingen aning om att de typ sålde den gamla Pashan fortfarande? Ingen evighetskalender vad jag förstår utan bara fullkalender. 400' ...

2076671.png.scale.314.high.pasha-de-cartier-watch-yellow-gold.png

Senast ändrad:
Kostar 112' för mig.

Om man räknar lite baklänges verkar LC med riktigt verk, Calibre 430 MC, kosta drygt 200'.

Surfade runt och hade ingen aning om att de typ sålde den gamla Pashan fortfarande? Ingen evighetskalender vad jag förstår utan bara fullkalender. 400' ...

2076671.png.scale.314.high.pasha-de-cartier-watch-yellow-gold.png

Ja, väldigt märkligt. Känns nästa som att Cartier vill göra sig av med osålda ex. En redesignad tavla, annars exakt samma ur. Här är originalet från 90-talet

cb0272_1a4c0f34402f42fb9b6eb61f47369c65~mv2_d_1846_2552_s_2.jpg

Tillbaka
Topp