• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Tycker den är hemsk, en gammal synd från ett splittrat anrikt företag. Men för att förtydliga så verkar detta vara så som de New York avknoppningen sålde billigt på 80-talet såg ut?

Japp. Kostade $150. Som jag tolkar historien är det denna prisdumpning av NY-branschen som tvingade Paris och London (som hade samma ägare) att komma med Must de Cartier modellerna. Dessa kostade $500. Värd att notera att snart blev Cartier New York uppköpt av samma ägare så de tre filialerna enades igen under samma styre.

Senast ändrad:
Ja. Tror dock att det är samma verk, utan de bytte bara plats på datum och veckodag. Men även om det är ett annat verk ser det onödigt lika ut 30 år senare. Det är väl ingen reissue.
Lär väl minst vara en annan modul då kan man tänka sig? De vassare varianterna delade väl verk med GG? Tror även någon boett är märkt med GG, men det kan jag ha drömt. Ute på tunn is nu då jag varken vet vad GG använde för basverk eller hur ens kaliber 055 MC ser ut. Än mindre vad det är för modul. Så ett ytters förvirrat inlägg här men tror inte verk med olika tavellayout har samma beteckning?

Edit, ser att jag var otydlig med index i mitt inlägg ovan.

Lär väl minst vara en annan modul då kan man tänka sig? De vassare varianterna delade väl verk med GG? Tror även någon boett är märkt med GG, men det kan jag ha drömt. Ute på tunn is nu då jag varken vet vad GG använde för basverk eller hur ens kaliber 055 MC ser ut. Än mindre vad det är för modul. Så ett ytters förvirrat inlägg här men tror inte verk med olika tavellayout har samma beteckning?

Edit, ser att jag var otydlig med index i mitt inlägg ovan.

Och jag märkte inte att det var månad kl.6 på den nya medan den gamla hade andra tidszon. Alla dessa gamla Pasha klockor hade samma basverk, ETA039, med olika moduler. George Cramer skriver att det var Genta som stod för modulen för EKen och att det var samma modul i både kvarts och mekaniska klockor.

En evighetskalender med kvartsverk hade GG stämpel på insidan av backlocket, så nej, du har inte drömt detta. Men vad betyder detta? Att Genta tillverkade boetten och modulen? Jäkla djungel...

cb0272_67b54e3451a045398a137e1dc6227b03~mv2.png

Och jag märkte inte att det var månad kl.6 på den nya medan den gamla hade andra tidszon. Alla dessa gamla Pasha klockor hade samma basverk, ETA039, med olika moduler. George Cramer skriver att det var Genta som stod för modulen för EKen och att det var samma modul i både kvarts och mekaniska klockor.

En evighetskalender med kvartsverk hade GG stämpel på insidan av backlocket, så nej, du har inte drömt detta. Men vad betyder detta? Att Genta tillverkade boetten och modulen? Jäkla djungel...

cb0272_67b54e3451a045398a137e1dc6227b03~mv2.png
GG tillverkade eller lät tillverka till några andra mindre företag iaf. Iom att GG designade klockan är jag inte jätteförvånad att de samarbetade. Speciellt inte då de plockade in urverk från GG.

Med exotisk varianter tänkte jag typ på detta:

1_org_master.jpg

GG tillverkade eller lät tillverka till några andra mindre företag iaf. Iom att GG designade klockan är jag inte jätteförvånad att de samarbetade. Speciellt inte då de plockade in urverk från GG.

Med exotisk varianter tänkte jag typ på detta:

1_org_master.jpg

När du säger att GG designade klockan menar du Pasha överlag eller evighetskalendern?

Undrar hur jag ska tolka detta. Kanske dags att DMa Jack Foster.

40F592AB-DB29-4865-B88C-2A27E04D6C0B.jpeg
Ja, det där är sjukt förvirrande. Tror jag såg att någon inte trodde den var så gammal. Men är den gammal och finns håller jag med om att Genta var väldigt feg och knappt ska ha cred. Har kommenterat detta ex tidigare.

Klart är iaf att GG har varit med och tagit fram den nya. Iaf det som folk säger och detaljer pekar på det.

Ja, det där är sjukt förvirrande. Tror jag såg att någon inte trodde den var så gammal. Men är den gammal och finns håller jag med om att Genta var väldigt feg och knappt ska ha cred. Har kommenterat detta ex tidigare.

Klart är iaf att GG har varit med och tagit fram den nya. Iaf det som folk säger och detaljer pekar på det.

Jag har denna klocka med ungefär samma årgång i två böcker om Cartier, Cartier in Motion och Cartier Time Art (av J. Foster). Båda är framtagna i tät samarbete med Cartier dock. Men varför ”skapa” en franken och riskera ryktet? Det är tydligen ett vintage rektangulärt JLC verk som sitter i denna, inget datum och diameter på 41mm.

Jag har denna klocka med ungefär samma årgång i två böcker om Cartier, Cartier in Motion och Cartier Time Art (av J. Foster). Båda är framtagna i tät samarbete med Cartier dock. Men varför ”skapa” en franken och riskera ryktet? Det är tydligen ett vintage rektangulärt JLC verk som sitter i denna, inget datum och diameter på 41mm.
Cartier har ju iofs varit väldigt luddiga om mycket av deras historiebeskrivning? Var nog denna jag läste senast och lade lite vikt vid. Men helt ärligt har jag ingen aning om vad jag ska tro.

Ser iofs att han är inne på ditt spår, tavlan till evighetskalendern... Djungel.

Cartier har ju iofs varit väldigt luddiga om mycket av deras historiebeskrivning? Var nog denna jag läste senast och lade lite vikt vid. Men helt ärligt har jag ingen aning om vad jag ska tro.

Ser iofs att han är inne på ditt spår, tavlan till evighetskalendern... Djungel.

Jag har skrivit till honom och vill också fråga Jack Foster om han hade sett vintagepashan irl eller bara fick uppgifter från Cartier.

Klockan existerar. Och i så fall är jag mer benägen att hålla med Jack Foster än med George Cramer som är lite av en självutnämnd expert i mitt tycke.

3F49FF72-ED70-4836-9E49-92B5081AA5D9.jpeg
Kommunikationen är ändå märklig, från Cartiers hemsida:

PASHA DE CARTIER​

True to its first iteration in 1985, the new Pasha de Cartier is amplified by originality and uniquely powerful, bringing together elements that go beyond classic watchmaking. It’s more than meets the eye.

Men då tänker de kanske att den äldre inte är en Pasha. Hade Pashan från Marrakesh en rund "Pasha"?

Kommunikationen är ändå märklig, från Cartiers hemsida:

PASHA DE CARTIER​

True to its first iteration in 1985, the new Pasha de Cartier is amplified by originality and uniquely powerful, bringing together elements that go beyond classic watchmaking. It’s more than meets the eye.

Men då tänker de kanske att den äldre inte är en Pasha. Hade Pashan från Marrakesh en rund "Pasha"?

Minst sagt märklig kommunikation. Den var tillverkad på hans beställning, ja. Han köpte mycket annat (bland annat en Tank a Guichet) och ville ha en vattentätt klocka han kunde bada med.

Sedan finns det en militär ryss också med samma kronskydd och denna är från 50-talet. 192чс

Men finns ingen bild eller ritning på det uret? Och den var från 1932? Men men, det är ju mer detaljer och storytelling.

Vad menar du med en militär ryss? Bild?

Jaha, du tänker konstruktionen? Fanns på fickur tidigare om jag inte missbedömer tidslinjerna. Även amerikanska flottan hade en canteen-klocka på 40-talet.

Konstruktionen på kronskyddet, ja. I så fal är det väl logiskt att Cartier lånade designen från dykarur som redan hade det. Om Genta hade skapat den första Pashan 1985 skulle Cartier verkligen vågat ”skapa” historien vi ser på Jack Fosters bild?

Konstruktionen på kronskyddet, ja. I så fal är det väl logiskt att Cartier lånade designen från dykarur som redan hade det. Om Genta hade skapat den första Pashan 1985 skulle Cartier verkligen vågat ”skapa” historien vi ser på Jack Fosters bild?
Hade varit mycket märkligt att förfalska något. Det som återstår är väl hur gammal den verkligen är och när/om Pashan från Marrakesh fick sin Pasha. Känns som Genta förädlade/jobbade med en känd design. Kanske därför den artikeln som George refererade till sig skriver att han designade tavlan.

Någon som har erfarenhet av att plätera om en Tank? En riktigt risig rackare som missfärgats rejält genom åren.

Vet att ämnet lyfts tidigare men hittar inget svar i tråden.

Tillbaka
Topp