• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Fredgusta

Panerai
Jag är sugen på en tank solo XL (WSTA0029) men har i princip noll erfarenhet av tanks från Cartier. Förstår att det är in instegsmodell men jag är inte så ängslig av mig men nyfiken på andras erfarenhet här.
Vad säger KS - hiss eller diss?
Tänk dig antitesen av Panerai storleksmässigt så har du Cartier. Dock delar de båda ett unikt design-språk vilket är varför jag gillar båda.

Jag tror (precis som Pa eridti Sweden tipsade mig när jag gick från Cartier till Panerai) att det är en vanesak att ha dessa mindre klockorna. En tank "ska" inte vara större än 23×30, enligt puristerna - alltså klassiska LC måtten. Men så har Cartier också inte hållt sig helt inom dessa måtten för LC de senaste åren heller... Så det finns väl inget rätt eller fel om du vill ha en större.

Mina 2 cent är att testa den klassiska tank storleken ett tag om du har möjlighet.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Tänk dig antitesen av Panerai storleksmässigt så har du Cartier. Dock delar de båda ett unikt design-språk vilket är varför jag gillar båda.

Jag tror (precis som Pa eridti Sweden tipsade mig när jag gick från Cartier till Panerai) att det är en vanesak att ha dessa mindre klockorna. En tank "ska" inte vara större än 23×30, enligt puristerna - alltså klassiska LC måtten. Men så har Cartier också inte hållt sig helt inom dessa måtten för LC de senaste åren heller... Så det finns väl inget rätt eller fel om du vill ha en större.

Mina 2 cent är att testa den klassiska tank storleken ett tag om du har möjlighet.

Jag har ju mindre klockor i både DJ och Reverso men du har självklart helt rätt - jag får hoppa på det ”lilla” tåget här också.
 

Psykel

Patek
Fast den var väl i kvarts vill jag minnas att vi landade i vilket jag vill undvika.
Det är såklart upp till dig vad du gillar, men jag personligen tycker att en Cartier Tank ser helt fel ut med sekundvisare och datum. Jag hade valt (kommer välja) large pga det och pga den mer klassiska storleken (inte sååååå mycket större än traditionella storleken). I slutändan tror jag nog att sekund/datum är mer av en dealbreaker för mig, eftersom jag inte hade skaffat large-modellen heller om den haft det.
 

nept

Panerai
Cruisar C24 och tycker den här såg lockande ut. Tankar från panelen?

20226100-b6mmwlcnntivojy1bw5x4lzz-Zoom.jpg
 

johpe

Panerai
2-Faktor
1624523583655.png


Någon som vet vad som är skillnaden på Cartiers urverk 1847 MC och 1847-2 MC?

Tar o svarar mig själv då jag äntligen fått bekräftat från Cartier att "1847-2" är samma urverk som "1847" fast med en variation som no-date eller small second.

Tack till @daveid för email adressen där de var på hugget o svarade på mer eller mindre vändande mail. Dessvärre tog det ändå typ 2v för att få svar då de själva inte hade svaret (de verkade inte ens veta att -2 existerade) utan var tvungna att kolla upp det.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Tar o svarar mig själv då jag äntligen fått bekräftat från Cartier att "1847-2" är samma urverk som "1847" fast med en variation som no-date eller small second.

Tack till @daveid för email adressen där de var på hugget o svarade på mer eller mindre vändande mail. Dessvärre tog det ändå typ 2v för att få svar då de själva inte hade svaret (de verkade inte ens veta att -2 existerade) utan var tvungna att kolla upp det.
Det är @zippan som ska ha äran för mailadressen. Kul att du fick svar snabbt :)
 

Kraal90

Cartier
2-Faktor
Slank in på Jarl Sandin idag, ville för en uppfattning om hur de nya mustarna sitter på min arm. De hade endast small inne, men jag upplevde att den kändes väldigt bra.
Vad tycker panelen?

En del av mig blir sugen på solar-versionen när den kommer. Men en annan del lutar åt att hitta något vintage.

D238588F-42D9-4E2D-980C-D5FF6133C580.jpeg
3FE8EF85-E1C6-4D54-8E5B-9D278072CA01.jpeg
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Slank in på Jarl Sandin idag, ville för en uppfattning om hur de nya mustarna sitter på min arm. De hade endast small inne, men jag upplevde att den kändes väldigt bra.
Vad tycker panelen?

En del av mig blir sugen på solar-versionen när den kommer. Men en annan del lutar åt att hitta något vintage.

D238588F-42D9-4E2D-980C-D5FF6133C580.jpeg
3FE8EF85-E1C6-4D54-8E5B-9D278072CA01.jpeg
Oj har den ett skyddande plasthölje? Hur som helst, spontant tycker jag den ser 100% rätt ut i den storleken på dig!
 

jocklas

Cartier
2-Faktor
Slank in på Jarl Sandin idag, ville för en uppfattning om hur de nya mustarna sitter på min arm. De hade endast small inne, men jag upplevde att den kändes väldigt bra.
Vad tycker panelen?

En del av mig blir sugen på solar-versionen när den kommer. Men en annan del lutar åt att hitta något vintage.

D238588F-42D9-4E2D-980C-D5FF6133C580.jpeg
3FE8EF85-E1C6-4D54-8E5B-9D278072CA01.jpeg
Ser bra ut! Upplevde du också att bandet är väldigt styvt? Jag hade svårt att få en bra känsla av den lilla på grund av det.
 
Topp