Här får jag som sagt inte heller kvalitet, ej heller efter att säljaren bett om mina kunduppgifter och kontrollerat det i CRM-systemet. Mitt intresse att anpassa mitt köpbeteende efter en butiks schemaläggning är låg alldeles oavsett vilken personalsnurr de har. Mitt intresse att ge en butik som inte värderar mig som kund flertalet tusenlappar mer än jag måste för samma massproducerade industriprodukt…den är ännu lägre.Förstår din tanke, men tyvärr så är det inte så som den enskilde säljaren tenderar att se det. Om dem inte är delägare i bolaget dvs.
Framför allt när det är viss omsättning på personalen i vissa butiker. Vill man ha nått för sin relation så bör man konsekvent handla från ägare/butiks chefen som rimligvis kommet finnas kvar genom åren, och som har ett intresse av återkommande kunder. Den nya retail världen är inte som för 10 år sedan när personal var kvar länge hos sin arbetsgivare, nu är de utbytbara och pressade med säljmål och får inte lära sig jobba långsiktigt med kunder då kundbasen inte är lojal på samma sätt som innan näthandeln och jakten på lägsta pris över kvalitet tog över.
Jag har själv varit säljare i butik och basar nu över ett större antal dylika, om den enskilda tjänstepersonen inte ser värdet av att förvalta en existerande kund har jag inga problem att utvärdera den personens prestation och vid behov skriva goda vitsord till eventuella framtida arbetsplatser.