• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Roadster.
F3E85449-9A32-411A-A1D8-136F8AB1FF59.jpeg

Tycker detta är en underskattad modell, väldigt trevlig och sportig klocka!

Kul! Black Thought från The Roots, kända från Fallon, talar varmt om sina två Roadsters i denna video från Hodinkee:

"I feel like it's sporty enough for everyday, so it's casual, but I mean, still, it's Cartier..."

Som @evki beskrivit är butiken/personalen väldigt tillmötesgående om man approcherar dem på rätt sätt. Nu vid tredje besöket och trevligt klocksnack loggade personalen in på Richemonts hemsida och beställde det blå äppelbandet (trots att det egentligen inte ”skulle gå”). Mycket uppskattat och service i världsklass.

Då kom den till slut. Nästan 3 månaders väntan, Must Solarbeat.
CBCFDAB6-7244-4F89-A905-1538A08E03C2.jpeg
Grattis! Är själv inne på att köpa denna modell och jag gissar att detta är storlek L, men blir inte riktigt klok... Kan man köpa (lista?) den på Nymans (vet inte om det är något fel på hemsidan men hittar den inte i sortimentet) eller är det Cartiers egna butik som gäller? Finns det Tank Must som inte är Solarboat eller är det ny standard?

Ingen som har en solo small på ett band i vintagestuk? Gillade den inte förut men har blivit småsugen nu när man kan köpa LC i stål.

Grattis! Är själv inne på att köpa denna modell och jag gissar att detta är storlek L, men blir inte riktigt klok... Kan man köpa (lista?) den på Nymans (vet inte om det är något fel på hemsidan men hittar den inte i sortimentet) eller är det Cartiers egna butik som gäller? Finns det Tank Must som inte är Solarboat eller är det ny standard?
Tack! Detta är storlek L. Den finns inte på hemsidan eftersom den inte går att beställa, samma gäller på Cartiers hemsida. Jag frågade lite om just utbudet när jag var nere på Smålandsgatan och fick info att de i onsdags fick hem 2 Solar i storlek L och 4 Solar i storlek S. Det var allt och de hade ingen förväntad leverans av fler just nu (oklart hur länge det innebär). Tank Must i kvarts fanns att hämta i butik och på hemsidan.

De väntade en batch med Must Tank i färg men det var tydligen så många på intresselistan att dessa förmodligen kommer säljas till skutkund utan att marknadsföras på varken hemsida eller i butik.

Tack! Detta är storlek L. Den finns inte på hemsidan eftersom den inte går att beställa, samma gäller på Cartiers hemsida. Jag frågade lite om just utbudet när jag var nere på Smålandsgatan och fick info att de i onsdags fick hem 2 Solar i storlek L och 4 Solar i storlek S. Det var allt och de hade ingen förväntad leverans av fler just nu (oklart hur länge det innebär). Tank Must i kvarts fanns att hämta i butik och på hemsidan.

De väntade en batch med Must Tank i färg men det var tydligen så många på intresselistan att dessa förmodligen kommer säljas till skutkund utan att marknadsföras på varken hemsida eller i butik.
Tack för svar, det förklarar saken. Undrar om det beror på hög efterfrågan eller litet utbud av Solarbeat, för om det finns Tank Must kvarts i L att köpa direkt så är väl inte skillnaden så mycket mer än tekniken och att den ena laddas upp av solenergi och därmed håller batteriet längre? Kanske finns någon uppenbar skillnad jag missar men utseendet är väl detsamma.

Då kom den till slut. Nästan 3 månaders väntan, Must Solarbeat.
CBCFDAB6-7244-4F89-A905-1538A08E03C2.jpeg
Nej, det jag menar är gångreserven. Så när klockan är fullt laddad så kan den ligga mörkt i lådan i ca 30 dagar innan den stannar. Sen går den igång igen när den träffas av ljus (antingen sol eller från lampor). Den vanliga kvarts går hela tiden, i 8 år om inte kronan dras ut.

Vart har du läst 2 dagar? Jag läste mig till 30 dagar (från watchusseek där en medlem fått följande svar från Cartier):

Further on your inquiry about Tank Must Solarbeat power reserve inquiry, we have received an update from Watch department that for solar watch will automatically stop after 1 month in the dark: it will turn into stand-by mode to preserve the batt.

Känns som att Cartier måste ha skickat ut ett riktigt oklart pressmeddelande kring SolarBeat?

Klockan "should run for at least 16 years before its rechargeable battery needs to be replaced", enligt Hodinkee. Samma sak konstateras i Hodinkees video. Det är ett batteri som ska bytas, alltså? Även GQ skriver om batteritid. Revolution skriver att klockan inte har ett batteri utan behöver "service" vart 16:e år. Andra, bland andra Forbes, beskriver det som att urverkets livslängd är 16 år. Detta är även vad som står på Cartiers hemsida.

Angående gångreserven skriver bland andra George Cramer, som tycks vara någon slags Cartierexpert, att "its maximum power reserve (to be in the dark) is only two days".

Har det blivit någon klarhet i 2 vs 30 dagar nu när du fått klockan? Antar att du inte haft den liggande i en mörk låda i 2 dagar sen du fick de iofs, men butiken/Cartier kanske talade om hur det hänger ihop? (Likadant om det är batteribyte efter 16 år som gäller eller ngt annat?)

Har det blivit någon klarhet i 2 vs 30 dagar nu när du fått klockan? Antar att du inte haft den liggande i en mörk låda i 2 dagar sen du fick de iofs, men butiken/Cartier kanske talade om hur det hänger ihop? (Likadant om det är batteribyte efter 16 år som gäller eller ngt annat?
Tänkte faktiskt på vårat resonemang igår när det blev kväll. Jag frågade personalen gällande gångreserven och de ”gissade/uppskattade” den till ungefär 2-3 dygn och att det krävs 10 min av ljus för att den ska laddas upp fullt. Några 30 dagar är det nog inte. Skulle nog säga att jag var mer påläst gällande tekniken så tiden för väll utvisa vad som sker. Ska försöka mig på ett test av gångreserv och uppladdningstid men det kommer ju ta någon vecka, i bästa fall…

Spontanköpt en jubileumscintree?
Haha ja lite så faktiskt... har haft span sen den släpptes i börja av året men trodde inte jag hade chans, ringde en Cartierbutik spontant i tisdags och va bara allmänt trevlig...hör o häpna så blev jag erbjuden en! Blev köp direkt såklart. Om nu bara min Rolex Ad kunde ringa angående den där Pepsin!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp