• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Nytt in. Bra sportstål.
E8F34CB2-4E81-4AD2-BCFD-42CA039089E1.jpeg
Krispig!❄️

Jag tycker det är så hög kvalitet på silverarbetet på min att jag har svårt att tro att det är fejk? men har ingen ytterligare info eller ref. eller så tyvärr... Jag gissar att det var nån instegsmodell Parisbutiken fixade på egen hand i mitten av 70-talet? Fast det är väl inte stentavla på den där? ...tror jag fick typ samma svar när jag kollade med nån expert på Cartierforum för länge sen?
Tack för detta, har du någon bild på din?

Efter några månader med denna 2413 Tank så några reflektioner:

Ja den känns busy ibland med datum och sekundvisare. Solitt guld hade varit att föredra o likaså något tunt automatiskt urverk samt en lite spetsigare krona. Men om man kan bortse från det och bara ta den för vad den är (en punkig jävla tank som gör som den vill) så finns det mycket att älska.

Den sitter perfekt på 18-18.5cm - något jag aldrig fått till med andra tankmodeller jag testat. Den fungerar fint på något lite dressigare event och ff, genom att den inte känns lika dressing som tex en Louis, om man bara vill klä upp något casual. Quartzverket har sina fördelar det med o det är bara att plocka upp den ur lådan och knäppa igen med det vackra claspet - något jag verkligen uppskattar att denna modell har. Datum har ju sin funktion ibland o sekundvisaren hade man väl kunnat plocka men jag känner samtidigt att man bara ska låta den vara precis som den är.

Oerhört nöjd med denna anarkistiska Cartier beater och tycker helt klart den är värd varenda relativt prisvärda krona.
AB0C6E56-F138-40D8-BA35-8B78114C7CE8.jpeg

41CC8A89-6A3F-4C4E-B617-549600CFB3F5.jpeg

7F7F7BB2-8A2E-4C0C-8CE9-DA4B5D1D092C.jpeg

(sorry lång post men jag är kär)

Efter några månader med denna 2413 Tank så några reflektioner:

Ja den känns busy ibland med datum och sekundvisare. Solitt guld hade varit att föredra o likaså något tunt automatiskt urverk samt en lite spetsigare krona. Men om man kan bortse från det och bara ta den för vad den är (en punkig jävla tank som gör som den vill) så finns det mycket att älska.

Den sitter perfekt på 18-18.5cm - något jag aldrig fått till med andra tankmodeller jag testat. Den fungerar fint på något lite dressigare event och ff, genom att den inte känns lika dressing som tex en Louis, om man bara vill klä upp något casual. Quartzverket har sina fördelar det med o det är bara att plocka upp den ur lådan och knäppa igen med det vackra claspet - något jag verkligen uppskattar att denna modell har. Datum har ju sin funktion ibland o sekundvisaren hade man väl kunnat plocka men jag känner samtidigt att man bara ska låta den vara precis som den är.

Oerhört nöjd med denna anarkistiska Cartier beater och tycker helt klart den är värd varenda relativt prisvärda krona.
AB0C6E56-F138-40D8-BA35-8B78114C7CE8.jpeg

41CC8A89-6A3F-4C4E-B617-549600CFB3F5.jpeg

7F7F7BB2-8A2E-4C0C-8CE9-DA4B5D1D092C.jpeg

(sorry lång post men jag är kär)
Lång post vet jag inte. Den var informativ och det är precis sådana poster som får mig att uppskatta detta forum. Tack för att du tog dig tid att skriva den! :)

Har det blivit någon klarhet i 2 vs 30 dagar nu när du fått klockan? Antar att du inte haft den liggande i en mörk låda i 2 dagar sen du fick de iofs, men butiken/Cartier kanske talade om hur det hänger ihop? (Likadant om det är batteribyte efter 16 år som gäller eller ngt annat?)
Har påbörjat test av solar-reserven på Solarbeat. Den åkte in i garderoben utan kontakt med ljus i fredags prick kl 18. Kikade imorse vid 8 och den hade inte stannat efter +60 timmar. Återkommer med utförligare info när den stannat och då också hur snabbt den börjar gå när den kommer i kontakt med ljus.

Har påbörjat test av solar-reserven på Solarbeat. Den åkte in i garderoben utan kontakt med ljus i fredags prick kl 18. Kikade imorse vid 8 och den hade inte stannat efter +60 timmar. Återkommer med utförligare info när den stannat och då också hur snabbt den börjar gå när den kommer i kontakt med ljus.
Härligt! Allt i vetenskapens namn, med risk för 30 dagar utan klockan på armen då! 😁

Är det någon som har den nya Tank must xl? Hade varit trevligt med lite tankar kring den av någon som själv har den.
Själv tycker jag den har den snyggaste tavlan av de nya mustarna men är lite fundersam kring - surprise surprise - storleken.

Är det någon som har den nya Tank must xl? Hade varit trevligt med lite tankar kring den av någon som själv har den.
Själv tycker jag den har den snyggaste tavlan av de nya mustarna men är lite fundersam kring - surprise surprise - storleken.
Det är nog många som är av samma åsikt. Hade storlek L haft guilloche tavlan hade den varit fulländad. Men XL är som Titanic på handleden…

• Like
Reactions: Ncs
Det är nog många som är av samma åsikt. Hade storlek L haft guilloche tavlan hade den varit fulländad. Men XL är som Titanic på handleden…
Ja, det hade varit en riktigt schysst kombo. I mina ögon är inte en Tank en stor modell, den gör sig helt klart bättre i mindre storlekar. Finns Must bara i tre olika storlekar, small, large och XL? Ingen medium?

En nyfiken fråga, hur håller Santos XL värdet om man köper en ny från AD? Vad går de att sälja för mellan tummen och pekfingret?

Vit urtavla, stål samt XL storleken.

En nyfiken fråga, hur håller Santos XL värdet om man köper en ny från AD? Vad går de att sälja för mellan tummen och pekfingret?

Vit urtavla, stål samt XL storleken.
Om det är WSSA0018 du menar så lite svårt att säga. Finns inte så många begagnade ute vad jag kan se (säljs som nya de flesta på c24 tex) men skulle kunna tänka mig att de är lite svårsålda o man nog behöver gå ner en bit i pris + kanske sälja över Atlanten. Annars kan man ju använda den som dasslock om de skiter sig 🚽

Tillbaka
Topp