• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Idag fick jag hem Molequins kalvläder i Antharacite. Lade en specialbeställning för att få till samma mått som Cartiers orignalband (115/85). Kör det på orignalspänne. Otrolig nöjd, sitter helt perfekt och färgen är riktigt fin.

95B5E58F-DBA1-44A7-805D-B44DB07354B4.jpeg

Jag har en 34mm rund (så klart) vintage rolex OP som passar mig perfekt, kommer 29mm cartier-fyrkant kännas rimligt? Jag har små handleder så jag håller mig gärna under 36mm men kanske är väl liten? Erfarenheter?
Jag har en 29mm Santos Carreé. Tycker den bärs ungefär som en vintage Rolex på 34mm.

Jag har en 34mm rund (så klart) vintage rolex OP som passar mig perfekt, kommer 29mm cartier-fyrkant kännas rimligt? Jag har små handleder så jag håller mig gärna under 36mm men kanske är väl liten? Erfarenheter?
Vintage 34 mm Rolex stämmer bra överens med 29 mm Cartier. Har tidigare lagt upp referensbilder mellan min 34 mm Air-king och 29 mm Carree i tråden. Cartier är dock tunnare vilket ger en annan, i mitt tycke, bättre känsla på handleden.

Deras skrädderi hade stängt den veckan jag lade ordern, men med den veckan inräknad tog det strax över tre veckor. Från att bandet var klart tog det inte mer än två dagar innan det anlände :)
Tre veckor överlag, inte bara inräknade arbetsdagar? I så fall är det riktigt snabbt! Väntat på mitt band från ABP ett tag nu (fick dock en notis om att den bör ligga hemma nu). Vill ha något billigare än ABP. Molequins standard är 5mm för långa för att passa mig perfekt, men får nog bli ett måttsydd sådant om det går så snabbt! :)

Tre veckor överlag, inte bara inräknade arbetsdagar? I så fall är det riktigt snabbt! Väntat på mitt band från ABP ett tag nu (fick dock en notis om att den bör ligga hemma nu). Vill ha något billigare än ABP. Molequins standard är 5mm för långa för att passa mig perfekt, men får nog bli ett måttsydd sådant om det går så snabbt! :)
Tre veckor totalt, lade beställningen 24 maj och fick hem det igår den 16:e. Så det är bara att köra 😉

Jag beställde ett band i "grained calf" till min Tank från ABP för ~5 veckor sen, som äntligen dök upp idag. Ser bra ut och sitter jättebra, men tyvärr med en väldigt synlig miss med en för kort söm, så det får nog åka tillbaka till Paris. :(

Jag beställde ett band i "grained calf" till min Tank från ABP för ~5 veckor sen, som äntligen dök upp idag. Ser bra ut och sitter jättebra, men tyvärr med en väldigt synlig miss med en för kort söm, så det får nog åka tillbaka till Paris. :(
Fick mitt alligatornubuck-band igår. Den är extremt tjock. Valde 2,5mm för att få något likt mina band från Molequin/Delugs, men man ser klart och tydligt att den är rätt bastant. :( Det var lite svårt att sätta på den också. Känns lite tråkigt att man betalade nästan 3000kr för ett band som är "sådär". Hade varit ännu värre om man köpt den för cirka 4000kr, som annars är ordinarie pris.

Fick mitt alligatornubuck-band igår. Den är extremt tjock. Valde 2,5mm för att få något likt mina band från Molequin/Delugs, men man ser klart och tydligt att den är rätt bastant. :( Det var lite svårt att sätta på den också. Känns lite tråkigt att man betalade nästan 3000kr för ett band som är "sådär". Hade varit ännu värre om man köpt den för cirka 4000kr, som annars är ordinarie pris.
Mitt gick på omkring 1800 kr, även vid den nivån kan man ju tycka att sömmar ska vara raka.
Jag valde 2mm (tunnaste?) har jag för mig. Hade varit nöjd förutom sömmen, var precis vad jag var ute efter.
F5CB9EC6-62A2-4D32-A985-83DBBF92C475.jpeg

Hemsk bild, bandet är egentligen kolsvart.

Både dlugs och Molequin har ju delvis begränsad produktion och många moment för hand. Om det är ren perfektion som väntas bör man nog handla från Hirsh eller något annat med mindre hantverksmoment.

Charmen med hantverk är ju just att varje produkt är unik och inte perfekt.
Konstigt imo att köpa något hantverksmässigt och tro att det ska hålla samma perfektion. Om det är handgjorda moment och perfektion får man nog vända sig till te x Hermes men även då betala för det.
🙂

Vill ni ha perfektion kan jag rekommendera Lukat. Hon har gjort två av mina.

Edit. Eller så kan nån köpa ödlan. Färgen var inte min smak.

Både dlugs och Molequin har ju delvis begränsad produktion och många moment för hand. Om det är ren perfektion som väntas bör man nog handla från Hirsh eller något annat med mindre hantverksmoment.

Charmen med hantverk är ju just att varje produkt är unik och inte perfekt.
Konstigt imo att köpa något hantverksmässigt och tro att det ska hålla samma perfektion. Om det är handgjorda moment och perfektion får man nog vända sig till te x Hermes men även då betala för det.
🙂
Jag har haft en lång konversation med dem om hur bandet ska se ut, dess specifikationer etc. Det är knappast ”charmigt” att de då ej följt instruktionerna som de själv ok:at (frågade dem flera gånger om passande tjocklek till Tanken). Förstår att det finns vissa feltoleranser när det kommer till skräddarsydda ting, men ett hopp från 2,5mm till 3mm är alldeles för stort, då det senare är ett eget alternativ man kan välja vid beställning av bandet. Jag har bifogat en bild på klockan med bandet i profil. Tycker ni inte den är lite väl för tjock?

En annan grej (som jag dock absolut håller med om inte är en defekt) jag inte är helt nöjd med är att hålen sitter alldeles för nära varandra. Klockan hade suttit mycket bättre om det var någon extra millimeter emellan hålen.

09ED31DC-0900-4ADC-8D1B-C1C01D3E8167.jpeg

Jag har haft en lång konversation med dem om hur bandet ska se ut, dess specifikationer etc. Det är knappast ”charmigt” att de då ej följt instruktionerna som de själv ok:at (frågade dem flera gånger om passande tjocklek till Tanken). Förstår att det finns vissa feltoleranser när det kommer till skräddarsydda ting, men ett hopp från 2,5mm till 3mm är alldeles för stort, då det senare är ett eget alternativ man kan välja vid beställning av bandet. Jag har bifogat en bild på klockan med bandet i profil. Tycker ni inte den är lite väl för tjock?

En annan grej (som jag dock absolut håller med om inte är en defekt) jag inte är helt nöjd med är att hålen sitter alldeles för nära varandra. Klockan hade suttit mycket bättre om det var någon extra millimeter emellan hålen.

09ED31DC-0900-4ADC-8D1B-C1C01D3E8167.jpeg
Vad var deras svar om de nu avvikit från sina egna specar? Har de erbjudit sig att byta ut det? Full refund? Skall ärligt säga att det är svårt att avgöra tjockleken på bilden. Kan vara beredd att instämma med att det ser ngn millimeter tjockt ut. Men svårt att avgöra som sagt. Var detta från Dlugs eller Molquin?

Tillbaka
Topp