Nästan allt är det idag, finns ingen som köper oxiderat silver. Någon slags behandling gör man alltid. Behöver inte vara metall dock.Aha, men det görs ju vanliga smycken i samma sorts silver, allt kan väl inte vara rodium-pläterat också?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Nästan allt är det idag, finns ingen som köper oxiderat silver. Någon slags behandling gör man alltid. Behöver inte vara metall dock.Aha, men det görs ju vanliga smycken i samma sorts silver, allt kan väl inte vara rodium-pläterat också?
Om jag inte missat något så är de med blåa index i vitmetall.
Har sett olika varianter på dom "vita", dels med märkning för vermeil, och som denna med endast argent. Oklart vad som skiljer dock. Men killgissa kan man nog göra på vitguldspläterat vs rodinerat silver?Inte riktigt, de är belagda med något.
Om jag inte missat något så är de med blåa index i vitmetall.
Är detta en vanlig Must med borttagen förgyllning, eller gjordes det modeller som denna?
Cartier, Klockor - Varunummer 1 862 316
must de CARTIER, Tank, Cal 90, Boett nr. 681006 / 2845, unisex, 23,5 x 23 (30,5) mm, silver, quartz, mineralglas, läderband, originalspänne i stål, ca 1990.www.kaplans.se
Finns det gula som saknar guldmärkning? Har ingen koll själv då jag inte gillar dem. Även svårt att bli av med gult guld på boettlocket. Känns som den isf har fått ny beläggning. Jag tror den föddes vit.Jag kan ha fel men det verkar som denna hade guldbeläggning från början. Om man tittar runt glaset är det gult där limmet sitter. Kan var smuts, förstås, men hade kollat noga själv innan eventuell budgivning.
Har aldrig sett en Must de Tank i gul vermeil och blå index, tror det är unikt för dom silvriga. Och denna har som sagt endast märkning för silver på baksidan och inte för vermeil/guldplätering.Jag kan ha fel men det verkar som denna hade guldbeläggning från början. Om man tittar runt glaset är det gult där limmet sitter. Kan var smuts, förstås, men hade kollat noga själv innan eventuell budgivning.
Finns det gula som saknar guldmärkning? Har ingen koll själv då jag inte gillar dem. Även svårt att bli av med gult guld på boettlocket. Känns som den isf har fått ny beläggning. Jag tror den föddes vit.
Har för mig att den låg på 15.7mm men 16 går bra. Köpte dessa två från Hirsh som test band. Satt bra.God kväll!
Är riktigt sugen på en Santos-Dumont (kvarts från 2019) i storlek Small (WSSA0023) och undrar vad det är för bandhornsbredd på den. Någon vänlig själ som kan mäta? Hittat lite olika siffror, kan 16mm stämma på small och 18 på large?
Allt gott!
Bra då tycker vi olika. Poängen var knappast att göra dig nöjd eller inte.Ser inte så bra ut.
För de sitter inte bra, passar inte alls bandhornen. Det är en glipa i sidled, vilket är märkligt om bandet är bredare än avståndet mellan bandhornen? Bandet böjer för mycket direkt vid bandhornen, dvs för stor boett. Sedan är bandet för tunt vid kanterna. Detta gör att bandhornen sticker ut längre än bandet. Väldigt få som skulle göra detta med vilje. Även väldigt få som tycker detta ser bra ut. Därför kommenterar jag, för att hjälpa medlemmen som frågade och fick ett udda svar.Bra då tycker vi olika. Men kul att du är ärlig som vanlig......
Man kan ju undra varför du alltid bemödar dig med att svara alla om det inte går att vara positiv.
Förstår vad du menar. Men istället för oneliners är detta ett mycket mer konstruktivt svar som som du nämner hjälper frågeställaren. Men givetvis, ett mer skräddarsytt band från Dlugs eller Molequin sitter givetvist bättre.För de sitter inte bra, passar inte alls bandhornen. Det är en glipa i sidled, vilket är märkligt om bandet är bredare än avståndet mellan bandhornen? Bandet böjer för mycket direkt vid bandhornen, dvs för stor boett. Sedan är bandet för tunt vid kanterna. Detta gör att bandhornen sticker ut längre än bandhornen. Väldigt få som skulle göra detta med vilje. Även väldigt få som tycker detta ser bra ut. Därför kommenterar jag, för att hjälpa medlemmen som frågade och fick ett udda svar.
Den där är svinbra, 10/10. Vill också ha en månfas-santos..Fullmåne och meteorregn ikväll
Grattis Jono!! Ser riktigt fin ut!!
Fick hem den här godbiten idag, köpt på forumet. Behöver jag säga att jag är mer än nöjd?
Tack så mycket. Den känns riktigt braGrattis Jono!! Ser riktigt fin ut!!
Jag har inga fläckar på mitt. Hade inte brytt mig/reklamerat för det där.Vänder mig till experterna.. Detta originalband till min Santos medium ska ha varit oanvänt och jag har endast testat det hemma. Idag noterade jag denna ”fläck” på bandet och undrar om det ser normalt ut (dvs. om det kan ha kommit så direkt från Cartier) eller om jag bör försöka reklamera? Mest nyfiken, det är inte så att det stör mycket.