• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Vänder mig till experterna.. Detta originalband till min Santos medium ska ha varit oanvänt och jag har endast testat det hemma. Idag noterade jag denna ”fläck” på bandet och undrar om det ser normalt ut (dvs. om det kan ha kommit så direkt från Cartier) eller om jag bör försöka reklamera? Mest nyfiken, det är inte så att det stör mycket.

6F8DF5D8-5B43-4EDE-A8FC-7AA09419ABE5.jpeg
Ett så ljust band kommer väl få fläckar från fett och liknande vid användning?

Fråga om manuellt Cartier-verk!

Jag har en Cartier must de, Tank Caliber 78-1 som dras upp manuellt. Hos mina andra klockor med manuella verk finns det ett stopp då de är uppdragna till max. Men Cartiern kan jag dra i oändlighet. Det enda som händer är att det då och då ”klickar till” i klockan, men den går som den ska och håller tiden. Någon som vet om det ska vara så eller om något är vajsing?

Jag har en Cartier must de, Tank Caliber 78-1 som dras upp manuellt. Hos mina andra klockor med manuella verk finns det ett stopp då de är uppdragna till max. Men Cartiern kan jag dra i oändlighet. Det enda som händer är att det då och då ”klickar till” i klockan, men den går som den ska och håller tiden. Någon som vet om det ska vara så eller om något är vajsing?
Osäker på om det är samma verk, då jag inte har öppnat min. Men har en manuell Must de Tank från 79-80 som dras upp och "stannar" vid max. Har aldrig hört om manuella verk som går att dra upp bortom max, det är snarare nåt för automatverk.

Fjädern och/eller fjäderhuset är säkerligen paj.

Osäker på om det är samma verk, då jag inte har öppnat min. Men har en manuell Must de Tank från 79-80 som dras upp och "stannar" vid max. Har aldrig hört om manuella verk som går att dra upp bortom max, det är snarare nåt för automatverk.
Precis, har samma upplevelse. Då är det nog något som måste åtgärdas. Får bli en vända till urmakaren.

Precis, har samma upplevelse. Då är det nog något som måste åtgärdas. Får bli en vända till urmakaren.
Och tips på bra serviceställe/urmakare för Cartier? Är det Nymans eller Engströms som gäller?

Den är lanserad sen en tid (finns några i tråden, vill jag minnas). Om den faktiskt finns inne hos nån får du nog fråga butikerna om.
Jotack det har jag hängt med på, men har läst för en tid sedan att den inte direkt fanns inne i butiker för beskådning så tänkte mest lyfta frågan ifall någon i tråden som brukar vara förbi deras butik eller ad sett om läget förändrats sedan dess.

Senast ändrad:
Enklast är nog att maila/ringa butiken.
^^
Ja det är säkert det absolut enklaste att ringa och fråga :)
Men eftersom den nu varit lanserad ett tag och ändå lyst med frånvaro på hyllorna enligt tidigare inlägg i denna tråd så tänkte jag att läget kanske förändrats och att det eventuellt vore av intresse för fler än mig.

Otroligt att både du och @Psykel känner för att svara mig utan att besvara huvudfrågan, menmen.
Har förövrigt ringt och hört om någon annan skulle undra, storlek small fanns i cartierbutiken men ingen large varesig där eller på nymans.
Ha en fortsatt trevlig dag!

Hej! Jag har en fråga om Cartiers kvarts-ur, och hur de står sig emot tidens tand. Jag ställde frågan i kvarts-tråden, men blev hänvisad hit för att jag är specifikt intresserad av Cartier.

Nu är väl den senaste Santos-referens(erna) automatiska ur, men hur ligger det till med kvarts-uren på de lite äldre klockorna? Vad händer efter 40-50 etc år, går det att skicka på service och ersätta gamla delar på samma sätt som i mekaniska urverk, eller är det bara att kasta i papperskorgen sen när nånting brinner?

Jag är väldigt förtjust i de äldre modellerna, som är lite boxigare, men lite osäker hur länge de förväntas leva (förutom de nödvändiga batteribytena naturligtvis).

Tack!

Hej! Jag har en fråga om Cartiers kvarts-ur, och hur de står sig emot tidens tand. Jag ställde frågan i kvarts-tråden, men blev hänvisad hit för att jag är specifikt intresserad av Cartier.

Nu är väl den senaste Santos-referens(erna) automatiska ur, men hur ligger det till med kvarts-uren på de lite äldre klockorna? Vad händer efter 40-50 etc år, går det att skicka på service och ersätta gamla delar på samma sätt som i mekaniska urverk, eller är det bara att kasta i papperskorgen sen när nånting brinner?

Jag är väldigt förtjust i de äldre modellerna, som är lite boxigare, men lite osäker hur länge de förväntas leva (förutom de nödvändiga batteribytena naturligtvis).

Tack!
Jag tror att Cartier byter ut quartzurverken om de slutar fungerar. Kostar mindre än service på ett mekaniskt ur tror jag.

^^
Ja det är säkert det absolut enklaste att ringa och fråga :)
Men eftersom den nu varit lanserad ett tag och ändå lyst med frånvaro på hyllorna enligt tidigare inlägg i denna tråd så tänkte jag att läget kanske förändrats och att det eventuellt vore av intresse för fler än mig.

Otroligt att både du och @Psykel känner för att svara mig utan att besvara huvudfrågan, menmen.
Har förövrigt ringt och hört om någon annan skulle undra, storlek small fanns i cartierbutiken men ingen large varesig där eller på nymans.
Ha en fortsatt trevlig dag!

Skönt, då kan nästa person fråga dig istället för att ringa själv då. :)

Skönt, då kan nästa person fråga dig istället för att ringa själv då. :)
Wow.

Av ren nyfikenhet, var det något fel med att fråga i en diskussionstråd på ett klockforum om någon möjligtvis kände till om en relativt nyproducerad modell nu hunnit landa i lite butiker?

Om man inte vet eller orkar bemöda sig att svara kan man väll bara strunta i det, eller var det så provocerande att jag skrev här istället för att ringa, att man bara måste svara lite drygt? 🤷‍♂️

Tillbaka
Topp