• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Vad säger ni experter om denna tank?

1661244102482.png

1661244135714.png
Är en ganska "standard" must, silverboett med tunn guldplätering osv. Känns designen rätt och den är i gott skick så är det väl ett bra sätt att få in en tank i samlingen.

Personligen gillar jag inte de mörka tavlorna (eller de flesta musttavlor), men det är ju också högst subjektivt.

Jamen precis. Tänkte faktiskt på dig, för visst har du borstat en Panthere? Kändes mer passande för en Santos.
Är ju lite dubbelt det där. Stålpanthere är ju borstad, iaf jumbon. Tycker även den boetten med länk passar som borstad. Iaf med kontrasten mot glasringen. Borstade runda, dubbelbuktade, ytor får ett intressant utseende. Stämmer att jag borstade en väns guldpanthere på skinnband.

Är ju lite dubbelt det där. Stålpanthere är ju borstad, iaf jumbon. Tycker även den boetten med länk passar som borstad. Iaf med kontrasten mot glasringen. Borstade runda, dubbelbuktade, ytor får ett intressant utseende. Stämmer att jag borstade en väns guldpanthere på skinnband.
De nya stålpantrarna är polerade. Kanske kom de borstade förr.

Intressant, hur blev borstningen? Har du någon bild?

Hur upplevs passformen med välvda caset och quartz-verket kontra 2960 i 18k? Tänker just när de ändå väger en del i helguld, att denna håller sig på plats mer på handleden.

Riktigt trevligt skick för övrigt!
Ingen skillnad på så sätt. Länken är ju så styv att den inte vickar runt pga boettbaksidans form. Förmodar Carree är något lättare, men har inte vägt dem.

Hur upplevs passformen med välvda caset och quartz-verket kontra 2960 i 18k? Tänker just när de ändå väger en del i helguld, att denna håller sig på plats mer på handleden.

Riktigt trevligt skick för övrigt!

Ingen skillnad på så sätt. Länken är ju så styv att den inte vickar runt pga boettbaksidans form. Förmodar Carree är något lättare, men har inte vägt dem.
Skulle säga ändå att Galbée sitter närmare handleden, jämförde precis med min Carrée i tvåton. På Carrée är det lite luft under bandhornen på min handled jämfört med Galbée som ligger platt mot handleden hela vägen

Skulle säga ändå att Galbée sitter närmare handleden, jämförde precis med min Carrée i tvåton. På Carrée är det lite luft under bandhornen på min handled jämfört med Galbée som ligger platt mot handleden hela vägen
Jo, det är skillnad. Jag läste nog frågan som en fråga om komfort, men rent visuellt/fysiskt sitter den såklart närmare handleden. Hur stor den skillnaden är beror på hur man bär dem och hur handleden ser ut.

@aleks @Aurum
Jag skulle nog varit lite mer tydlig i hur jag formulerade frågan.

Min upplevelse var att Galbée satt betydligt närmre på min runda handled än Carrée. Däremot innebar det ej att komforten var sämre med 2960/2961, trots utbuktningen där den således låg lite högre upp från handleden.

Funderingen var huruvida faktumet att de i solitt 18k är så pass tunga (vi pratar väl säkerligen uppemot dubbla vikten kontra en i stål, typ 150gr) gjorde att det faktiskt blev en uppenbar upplevd skillnad i komforten för er.

@aleks @Aurum
Jag skulle nog varit lite mer tydlig i hur jag formulerade frågan.

Min upplevelse var att Galbée satt betydligt närmre på min runda handled än Carrée. Däremot innebar det ej att komforten var sämre med 2960/2961, trots utbuktningen där den således låg lite högre upp från handleden.

Funderingen var huruvida faktumet att de i solitt 18k är så pass tunga (vi pratar väl säkerligen uppemot dubbla vikten kontra en i stål, typ 150gr) gjorde att det faktiskt blev en uppenbar upplevd skillnad i komforten för er.
Har min rätt tight och när jag testat min brors har den varit lösare. Tycker min är för tung och har man min löst får man en vass briljant i handen...

Har du vikt på Carree vs Galbee @aleks ?

Är det någon här som har koll på de nya Santos Dumont med lack på tavla och bezel som släpptes på W&W 2022 (ping @aleks som klämt och känt på dem)?

Det jag undrar är om man vet materialet på tavlorna?

Guillochen - är det någon som vet om den är handgjord eller maskin"stamped"?

Sen undrar jag också om någon vet prisbilden på dem? Priserna som släpptes är det ink eller ex moms?

Jag bifogar även bilder för att det är kul =)
Platinum.jpg
Rose.jpg
Svart.jpg

Är det någon här som har koll på de nya Santos Dumont med lack på tavla och bezel som släpptes på W&W 2022 (ping @aleks som klämt och känt på dem)?

Det jag undrar är om man vet materialet på tavlorna?

Guillochen - är det någon som vet om den är handgjord eller maskin"stamped"?

Sen undrar jag också om någon vet prisbilden på dem? Priserna som släpptes är det ink eller ex moms?

Jag bifogar även bilder för att det är kul =)
Platinum.jpg
Rose.jpg
Svart.jpg
Skulle tro maskingjord. Men inte säker.
Har för mig stål var runt 70’, roseguld runt 140’ och platina någonstans mellan 150-200’

Ska förbi butiken idag så kan kolla aktuella prisuppgifter

Vänder mig till experterna.. Detta originalband till min Santos medium ska ha varit oanvänt och jag har endast testat det hemma. Idag noterade jag denna ”fläck” på bandet och undrar om det ser normalt ut (dvs. om det kan ha kommit så direkt från Cartier) eller om jag bör försöka reklamera? Mest nyfiken, det är inte så att det stör mycket.

6F8DF5D8-5B43-4EDE-A8FC-7AA09419ABE5.jpeg
Kanske något sen på bollen, upptäckte även jag att det inträffat för mig, hade fått vattenfläckar som ej försvann. Googlade lite och hittade galltvål skulle vara bra att ta bort fläckar från läder. Skickar med före och efter bild.

Bilagor

• 693467B5-F40F-45A8-BFF5-03AFBCE70EDD.jpeg
    693467B5-F40F-45A8-BFF5-03AFBCE70EDD.jpeg
    242.2 KB · Visningar: 15
  • 5ED7B0F1-9FB2-46C8-A705-53B3A03A0AAC.jpeg
    5ED7B0F1-9FB2-46C8-A705-53B3A03A0AAC.jpeg
    312.8 KB · Visningar: 19
Tillbaka
Topp