Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
På tiden att Cartier uppdaterat sin design och inte lever kvar i det förgångna, nya Santos är det bästa som hänt Cartier på evigheterPrecis så, tack vare att den kupade formen följer min handled nära nog perfekt så skulle jag säga att nya Santos glider lättare in under skjortmanschetten på mig än vad en Carree automat med "bula" på undersidan gjort de gånger jag testat en sådan.
Intressant fråga. I fallet med den limiterade svarta Schweizmodellen så har den ju onyxstenen i kronan och en gravyr på baklocket, vilket kanske kan ses som det unika i det fallet. Hade de nu istället släppt de röd-blå-gröna i en global ”regular production”-lansering så hade jag någonstans tyckt att det hade varit värre.Cartier släppte ju den svarta tank Musten i en limiterad upplaga om 50 st begränsad till Schweiz och valde sedan att släppa den svarta tank Musten igen i våras (och som nu verkar gå att beställa via hemsidan om någon är intresserad) med några småförändringar. Jag vet att detta diskuterats lite ytligt tidigare i tråden men hur tänker Cartier när man gör så? Enligt mig så sviker man sina kunder lite när man släpper i princip samma klocka som man tidigare sagt har varit limiterad (även om det inte är exakt samma). De färgade mustarna har också följt samma mönster. De sa att det skulle vara en one-shot men sedan har jag förstått att Cartier gjorde en/någon till batch på grund av den stora efterfrågan.
Enligt mig är detta bara ett kortsiktigt vinsttänk där man riskerar att vattnar ur varumärket och förtroendet, raka motsatsen till en viss krona. Risken är att de tappar förtroendet för deras "begränsade" produktioner. Vad säger ni andra?
Var det verkligen en limiterad utgåva enligt Cartier själva? Det var samma prat tidigare när de först sålde slut på färgade mustar och sedan solarbeat modellerna. Men det var aldrig något officiellt från Cartier själva. Klockorna kom i omgångar och när de sålt slut har Cartier svarat att de inte vet när nästa batch levereras och det översattes till limiterade modeller, trots att så inte var fallet.Cartier släppte ju den svarta tank Musten i en limiterad upplaga om 50 st begränsad till Schweiz och valde sedan att släppa den svarta tank Musten igen i våras (och som nu verkar gå att beställa via hemsidan om någon är intresserad) med några småförändringar. Jag vet att detta diskuterats lite ytligt tidigare i tråden men hur tänker Cartier när man gör så? Enligt mig så sviker man sina kunder lite när man släpper i princip samma klocka som man tidigare sagt har varit limiterad (även om det inte är exakt samma). De färgade mustarna har också följt samma mönster. De sa att det skulle vara en one-shot men sedan har jag förstått att Cartier gjorde en/någon till batch på grund av den stora efterfrågan.
Enligt mig är detta bara ett kortsiktigt vinsttänk där man riskerar att vattnar ur varumärket och förtroendet, raka motsatsen till en viss krona. Risken är att de tappar förtroendet för deras "begränsade" produktioner. Vad säger ni andra?
Jo, du kanske har rätt att det gäller instegsmodellerna, om de gör samma sak med de nya santos dumont så skulle jag bli väldigt förvånad. Jag tror alla (de 350Intressant fråga. I fallet med den limiterade svarta Schweizmodellen så har den ju onyxstenen i kronan och en gravyr på baklocket, vilket kanske kan ses som det unika i det fallet. Hade de nu istället släppt de röd-blå-gröna i en global ”regular production”-lansering så hade jag någonstans tyckt att det hade varit värre.
Men att de hur som helst går ut med att det är limiterade modeller och sedan släpper väldigt snarlika varianter, eller fler utifrån intresse, känns som du är inne på lite tråkigt. Jag tror det även hänger ihop med att det är deras ”instegsmodeller”. Jag har svårt att tro att de skulle göra samma sak med exempelvis kommande limiterade Santos-Dumont i en högre prisklass.
De färgade skulle bara produceras en gång och jag tolkade det som att det innebar att när de var slut så var de slut men sen blev det så högt tryck så de producerade fler, så de kommunicerade aldrig att de var limiterade men begränsade i produktion. Och egentligen, som jag tror du är inne på, så var de begränsade, om än mindre begränsade. För mig är det som att de skulle göra fler svarta av den nya santos dumonten när de sagt att det är en one shot produktion.Var det verkligen en limiterad utgåva enligt Cartier själva? Det var samma prat tidigare när de först sålde slut på färgade mustar och sedan solarbeat modellerna. Men det var aldrig något officiellt från Cartier själva. Klockorna kom i omgångar och när de sålt slut har Cartier svarat att de inte vet när nästa batch levereras och det översattes till limiterade modeller, trots att så inte var fallet.
Vet inte vad du fått din information från men de var ju aldrig ett maxtak på antal. Så om de kördes i två batcher eller 200 är ju inte så viktigt och inget vi vet.Jo, du kanske har rätt att det gäller instegsmodellerna, om de gör samma sak med de nya santos dumont så skulle jag bli väldigt förvånad. Jag tror alla (de 350) som köpt en platinum eller rosé skulle bli lite besvikna.
De färgade skulle bara produceras en gång och jag tolkade det som att det innebar att när de var slut så var de slut men sen blev det så högt tryck så de producerade fler, så de kommunicerade aldrig att de var limiterade men begränsade i produktion. Och egentligen, som jag tror du är inne på, så var de begränsade, om än mindre begränsade. För mig är det som att de skulle göra fler svarta av den nya santos dumonten när de sagt att det är en one shot produktion.
Jag hade kontakt med Cartier Sthlm och info från UK under hösten -21 som inte hade någon officiell info om att det var limiterade utgåvor. Däremot olika omfattning i de tidiga leveranserna som sålde slut snabbt. När det sedan inte fanns någon info om när nästa batch skulle levereras gick rykten om limiterade modeller, men det var fel. Så svar på frågan verkar Cartier vara måna om att kunderna ska kunna köpa en klocka om man vill ha en, till skillnad från ”kronan” som i dagsläget är en löjligt komplicerad historia om du frågar mig. Det för mig är en styrka. Inte bra om någon uttalat sig om att det är limiterade utgåvor om så inte är fallet men som sagt, betvivlar att något officiellt utlåtande kommit från Cartier själva.Jo, du kanske har rätt att det gäller instegsmodellerna, om de gör samma sak med de nya santos dumont så skulle jag bli väldigt förvånad. Jag tror alla (de 350) som köpt en platinum eller rosé skulle bli lite besvikna.
De färgade skulle bara produceras en gång och jag tolkade det som att det innebar att när de var slut så var de slut men sen blev det så högt tryck så de producerade fler, så de kommunicerade aldrig att de var limiterade men begränsade i produktion. Och egentligen, som jag tror du är inne på, så var de begränsade, om än mindre begränsade. För mig är det som att de skulle göra fler svarta av den nya santos dumonten när de sagt att det är en one shot produktion.
Det håller jag med om.Vet inte vad du fått din information från men de var ju aldrig ett maxtak på antal. Så om de kördes i två batcher eller 200 är ju inte så viktigt och inget vi vet.
Ah okej då hade jag fått det om bakfoten i så fall och jag håller helt med dig både i det komplexa med kronan, och om historien om begränsad tillverkning endast bara var just en historia är det snarare kundfokus att kunna leverera efter behov =) skönt att höra!Jag hade kontakt med Cartier Sthlm och info från UK under hösten -21 som inte hade någon officiell info om att det var limiterade utgåvor. Däremot olika omfattning i de tidiga leveranserna som sålde slut snabbt. När det sedan inte fanns någon info om när nästa batch skulle levereras gick rykten om limiterade modeller, men det var fel. Så svar på frågan verkar Cartier vara måna om att kunderna ska kunna köpa en klocka om man vill ha en, till skillnad från ”kronan” som i dagsläget är en löjligt komplicerad historia om du frågar mig. Det för mig är en styrka. Inte bra om någon uttalat sig om att det är limiterade utgåvor om så inte är fallet men som sagt, betvivlar att något officiellt utlåtande kommit från Cartier själva.
Sa dem inte exakt samma sak med förra årets färgglada Musts? Sen valde de att fortsätta producera ändå?Ställde frågan till Cartierbutiken innan sommaren och de sa kanske redan i augusti, men det verkar ju inte stämma. Såg också november någonstans.
Vid släppet skrev någon på instagram att 800 st ska tillverkas men att de inte ska vara numrerade. Har dock inte sett denna siffra någon annanstans så det får tas med en nypa salt.
Lyckades få tag på en Svart Must i Large.
![]()
19mm va?Snyggt! Vad är det för bredd mellan bandhornen?
Snyggt! Vad är det för bredd mellan bandhornen?
Testade den på NKFanns en svart Must Small på NK Sthlm igår om nån söker en![]()
Kan vara favorit ref.en! Tavlan gifter sig så fint med boetten.Monopussoir skulle då med svenska ögon handla om något helt annat, men inte alls dumt
Här är min CPCP Monopoussoir 2356
![]()
![]()
Den där är nästan i klass med din Roger Dubuis.Monopussoir skulle då med svenska ögon handla om något helt annat, men inte alls dumt
Här är min CPCP Monopoussoir 2356
![]()
![]()