• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Kolla med Torrestraps https://www.instagram.com/torrestraps/ där får du möjlighet att själv bestämma färg, material och storlekar. Allt är i mycket hög kvalitet och priserna typ samma eller billigare än Molequin som jag tycker håller lägre kvalitet.

Här är exempel på ett band jag har:
IMG_8136.jpg
IMG_8141.jpg
IMG_8142.jpg

IMG_8308.jpg

Var det ”ta 2, betala för 1” på TT-Pantère?
Den till vänster ser ut att ha fel krona och vidare men ser inte typsnittet lite konstigt ut på den till höger, för fet?
Tror faktiskt det lite fetare typsnittet på index är rätt det med. Reagerade inte på att kvaliteten skulle vara off annars. Men jag är ingen expert och har inte lagt allt för mycket tid på det. Det är ju rätt enkla tavlor och tryck så att måla om eller tillverka nya i hög kvalitet bör inte vara svårt. Om det nu är värt det.

Visst har den ena en lite mer exotiskt briljantkrona, tyckte det passare rätt bra.

"Rätt" svar är att visarna med tillhörande verk är fel på den vänstra. Ett inklämt ETA. Behöver lite kärlek.
Glaset på den vänstra ser väldigt fel ut
Inget jag sett i verkligheten, men när jag nu jämför verkar det glaset ha något större fasning än den andra. Blev dock någon märklig optisk illusion på just den bilden, vet inte riktigt vad som hände. Får dubbelkolla glaset senare, men är nog ok.

Tror faktiskt det lite fetare typsnittet på index är rätt det med. Reagerade inte på att kvaliteten skulle vara off annars. Men jag är ingen expert och har inte lagt allt för mycket tid på det. Det är ju rätt enkla tavlor och tryck så att måla om eller tillverka nya i hög kvalitet bör inte vara svårt. Om det nu är värt det.

Visst har den ena en lite mer exotiskt briljantkrona, tyckte det passare rätt bra.

"Rätt" svar är att visarna med tillhörande verk är fel på den vänstra. Ett inklämt ETA. Behöver lite kärlek.

Inget jag sett i verkligheten, men när jag nu jämför verkar det glaset ha något större fasning än den andra. Blev dock någon märklig optisk illusion på just den bilden, vet inte riktigt vad som hände. Får dubbelkolla glaset senare, men är nog ok.
Ah såg bara att ena kronan var i guld. Släng gärna upp en bild där man ser stenen.

Jag har haft en Galbée ref. 1566 nu i tre år som jag köpte ”lite så länge” i väntan på att en fin Carrée skulle dyka upp. Carrée - ”det enda rätta” som jag kände då. Nu inser jag att jag har bytt läger. Eller ja… jag vill ju fortfarande hitta en fin Carrée, men skulle aldrig byta bort den här rackaren mot en. Någon mer som pendlar omkring som en mentalt instabil jojo… bland alla Santosreferenser?

DD703E53-07B4-43FE-8E30-62528FDA7850.jpeg

04648112-81A5-4CF0-9542-55FD054C32F1.jpeg

402DDA5B-B63C-444C-8963-2A5BC3A6251D.jpeg

Senast ändrad:
Jag har haft en Galbée ref. 1566 nu i tre år som jag köpte ”lite så länge” i väntan på att en fin Carrée skulle dyka upp. Carrée - ”det enda rätta”. Nu inser jag att jag helt har bytt läger. Eller ja… jag vill ju fortfarande hitta en fin Carrée, men skulle aldrig byta bort den här rackaren mot en. Någon mer som pendlar omkring som en mentalt instabil jojo… bland alla Santosreferenser?

Har du ägt/testat en Carree? Annars blir det lite svårt att avgöra vilken som är bäst?

Har du ägt/testat en Carree? Annars blir det lite svårt att avgöra vilken som är bäst?

Min hypotes (eller kanske snarare frågeställning till mig själv) är om det finns något som är bäst. Tror inte det nämligen. Jag har testat otaliga Carrée och tycker den är fantastisk, men aldrig ägt någon så där har du en poäng. Min slutsats är nog att jag måste ha båda😎.

Min hypotes (eller kanske snarare frågeställning till mig själv) är om det finns något som är bäst. Tror inte det nämligen. Jag har testat otaliga Carrée och tycker den är fantastisk, men aldrig ägt någon så där har du en poäng. Min slutsats är nog att jag måste ha båda😎.
Båda är fina. Är hur ljuset reflekteras i de plana borstade länkbitarna som gör Santosen på länk för mig. Blir inte alls samma sak när länkbitana är böjda. Vad är det i Galbeen du tror du föredrar? Själv har jag störst problem med mina vintage Dumont. Vill gilla den tunna men föredrar den tjocka.

Jag har haft en Galbée ref. 1566 nu i tre år som jag köpte ”lite så länge” i väntan på att en fin Carrée skulle dyka upp. Carrée - ”det enda rätta”. Nu inser jag att jag helt har bytt läger. Eller ja… jag vill ju fortfarande hitta en fin Carrée, men skulle aldrig byta bort den här rackaren mot en. Någon mer som pendlar omkring som en mentalt instabil jojo… bland alla Santosreferenser?

Ägt båda (2 carree och 2 galbee xl). Galbeen är underbar (riktigt härliga bilder du tagit!) och sitter riktigt skönt men det är något med hela kantigheten av carree som gör att dess design känns vassare. Men carree är verkligen beroende av att den ff är riktigt skarp, är den lite nedpolerad tappar den mycket av skönheten.

Båda är fina. Är hur ljuset reflekteras i de plana borstade länkbitarna som gör Santosen på länk för mig. Blir inte alls samma sak när länkbitana är böjda. Vad är det i Galbeen du tror du föredrar? Själv har jag störst problem med mina vintage Dumont. Vill gilla den tunna men föredrar den tjocka.

Just med länkarna håller jag med dig och även som @Atlantis säger, den där vassa känslan är ju något speciellt. Men det jag gillar med Galbéen är just att den limmar bättre mot just min handled tror jag. Den bara lirar på något sätt. Om man ska göra en lite märklig jämförelse med Rolex sportstål och äldre Tudor subs, så kan jag tycka att oystercaset ibland kan bygga lite väl i höjden på mig medan exempelvis en Sub från Tudor med platt baklock limmar bättre. Lite samma känsla får jag när jag jämför Carrée och Galbée.. sen är det nog just den ”limmade” och kupade känslan många vill komma ifrån, men jag gillar den. Den får en annan närvaro på något sätt. Men jag skulle vilja testa en Carrée över tid.

Just med länkarna håller jag med dig och även som @Atlantis säger, den där vassa känslan är ju något speciellt. Men det jag gillar med Galbéen är just att den limmar bättre mot just min handled tror jag. Den bara lirar på något sätt. Om man ska göra en lite märklig jämförelse med Rolex sportstål och äldre Tudor subs, så kan jag tycka att oystercaset ibland kan bygga lite väl i höjden på mig medan exempelvis en Sub från Tudor med platt baklock limmar bättre. Lite samma känsla får jag när jag jämför Carrée och Galbée.. sen är det nog just den ”limmade” och kupade känslan många vill komma ifrån, men jag gillar den. Den får en annan närvaro på något sätt. Men jag skulle vilja testa en Carrée över tid.
Gillar du att den kramar handleden kan jag rekommendera Panthere. För mig sitter bulan på Carreens baksida perfekt i gropen vid sidan av knölen på handleden. Har man rundare handled kan jag däremot köpa det du nämner, klockor kan flyga lite väl långt från handleden.

Gillar du att den kramar handleden kan jag rekommendera Panthere. För mig sitter bulan på Carreens baksida perfekt i gropen vid sidan av knölen på handleden. Har man rundare handled kan jag däremot köpa det du nämner, klockor kan flyga lite väl långt från handleden.

Ja exakt. En Panthere i stål har jag haft i kikarn länge. Hojta gärna till om du springer på något trevligt ex någonstans. En rolig bonus är ju att husguden Keith Richards haft/har en. Är själv gitarrist och har ”råkat” samla på mig några gitarristklockor 😅 Bland annat en likadan 7548 som Brian hade samt att jag inte kunde hålla mig ifrån John Mayers nya G-Shock nu som Hodinkee släppte😅 Ska hålla mig borta från referenser Clapton ägt bara… för husefriden och privatekonomins överlevnad.

Angående den röda rese pouchen. Har alla fått en vid nyköp?

Jag fick nämligen ingen vid distansköp från AD 🥲

Rengöringskittet? Frugan fick den som "kompensation" tillsammans med lite parfym när de glömde inkludera manualerna.

Fick dock två extra länkbitar postade till mig helt gratis, så det jämnade väl ut sig på det sättet 🤔

Senast ändrad:

Rengöringskittet? Frugan fick den som "kompensation" tillsammans med lite parfym när de glömde inkludera manualerna.

Fick dock två extra länkbitar postade till mig helt gratis, så det jämnade väl ur sig på det sättet 🤔
Har fått resepouch när klocka kommer tillbaka från service. Rengöringskit har jag ett svagt minne av att jag fick vid ett nyköp

Fick dock två extra länkbitar postade till mig helt gratis, så det jämnade väl ut sig på det sättet 🤔
Pouch ingår inte vid nyköp det är som sagt
nåt som klockan kommer i från service. Rengöringskit brukar skickas med till klockor av ädelmetall med stenar.

Tar gärna emot tips på nån urmakare i närheten av Göteborg eller nån forum medlem som är duktig på santos carree.

Tillbaka
Topp