Det gör jag säkert för har dålig koll på demNu blandar du nog ihop Tank LC och Panthere. Tank LC är det mest feminina Cartier gjort. En damversion av tank.
Edit:
Bara kronskyddet som skiljer en panthere mot en sån här gammal goding (typ)
![]()
![Smiling face with smiling eyes :blush: 😊](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f60a.png)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det gör jag säkert för har dålig koll på demNu blandar du nog ihop Tank LC och Panthere. Tank LC är det mest feminina Cartier gjort. En damversion av tank.
Edit:
![]()
Nej, nej. Tank LC är unisex. De flesta är mer feminina än den. Francaise, Panthere, Crash, Pebble, Cintree, Tortue, Bagnoire, Divan osv.Nu blandar du nog ihop Tank LC och Panthere. Tank LC är det mest feminina Cartier gjort. En damversion av tank.
Edit:
![]()
Riktigt trevlig. Vad är det för referens på den?En liten fotosession igår med nyförvärvet..![]()
Vad är de för band ? Mycket fint!Skogshuggarskjorta och tank.
![]()
![]()
Skulle jag välja en (av mina Cartier) skulle det vara tanken. Trivs med den till mycket, den är både tant-elegant och hipster ball på samma gång. Skulle vilja vara en sån som har den hela tiden, komma till ny hamn med båten med guldtank på handleden.
Cartier-band som dessvärre är lite slitet. Nytt på väg in!Vad är de för band ? Mycket fint!
ska vara lugnt. Du kan nog söka på uret här på KS så får du en känsla för andras upplevelser och erfarenheterHej på er! Detta är mitt första inlägg här och hoppas jag hamnat i rätt tråd. Jag ska köpa min första klocka och har hittat en Cartier Santos Dumont jag är sugen på. Det som gör mig skeptisk är att den är köpt på uret.se. Klockan är fullset med box, certifikat och kvitto. Hur pass säker kan man vara att det är äkta och händer det att certifikat förfalskas eller kan man vara någorlunda lugn?
Tack på förhand från en förstagångsköpare.
Köp av en handlare eller AD om du är osäker på en klocka. Köp inget du är osäker på, onödig risk.Hej på er! Detta är mitt första inlägg här och hoppas jag hamnat i rätt tråd. Jag ska köpa min första klocka och har hittat en Cartier Santos Dumont jag är sugen på. Det som gör mig skeptisk är att den är köpt på uret.se. Klockan är fullset med box, certifikat och kvitto. Hur pass säker kan man vara att det är äkta och händer det att certifikat förfalskas eller kan man vara någorlunda lugn?
Tack på förhand från en förstagångsköpare.
Trollade lite smått när det sas att panthere var dam.Nej, nej. Tank LC är unisex. De flesta är mer feminina än den. Francaise, Panthere, Crash, Pebble, Cintree, Tortue, Bagnoire, Divan osv.
Håller inte med, tycker LC är mer smäcker än feminin. Avlånga som Cintree känns mer dam pga den väldigt långa boetten. Obus känns med dam då den är så kort... Kanske mer personlig smak på den senare iofs. Inte så feminin eg. Obus borde inte vara en tank heller iofs. Normale tycker jag blir mer damur då tavlan blir så liten. Francaise är både kort och har liten tavla. Allt detta är egentligen rätt oviktigt och tror jag inte tycker LC är så tantig pga att den är så fulländad. Tidlös och ren design som är vacker.Trollade lite smått när det sas att panthere var dam.
Men LC är definitivt mest feminin av alla tanks. Både Francaise och Cintree har hårdare/skarpare former än LC (i mina ögon). Jag säger inte att det är något negativt.
Tror att det är runt mot rakt/fasat som jag tänker feminint. LC vs Normale, panthere vs dumont, RO vs Nautilus etc. Makes sense? Nej, men gör klockor det?
I mina ögon är gubbur dom stora, blaffiga tingestarna man ser på dagens gubbar.Gränsen mellan tant- och gubb-ur behöver iofs inte vara så stor. Men tror helt klart vackrare klockor är mer uppskattade idag än för några år sedan.
Jag kikar lite på zigzag leather. Vet inte hur kvallen är men tycker de ser rätt najs ut till bra prisNågon som har förslag på ställe (med hyffsat utbud) där man kan köpa bra läderband till en Tank Francaise med det underbara standardmåttet 18,5mm?
För mig är det lite mindre runda ur på skinnband, eller integrerade länkar typ Patek Ellipse. Gubbigaste är de integrerade länkarna i mina ögon. Idag är det såklart uppblåsa dykarur eller typ DW. Oftast alldeles för vattentäta.I mina ögon är gubbur dom stora, blaffiga tingestarna man ser på dagens gubbar.
Mjo, hänger väl på vilken era av gubbe som avgör.För mig är det lite mindre runda ur på skinnband, eller integrerade länkar typ Patek Ellipse. Gubbigaste är de integrerade länkarna i mina ögon. Idag är det såklart uppblåsa dykarur eller typ DW. Oftast alldeles för vattentäta.
Spännande ställe med stort utbud och möjlighet till specialbeställda mått. Tack för tipset!Jag kikar lite på zigzag leather. Vet inte hur kvallen är men tycker de ser rätt najs ut till bra pris
Vintagegubbe-bra, nutidgubbe-dåligt.Mjo, hänger väl på vilken era av gubbe som avgör.
Eller så kanske man kan dela upp dom mellan bra och dåliga gubbur.![]()
Exakt!Vintagegubbe-bra, nutidgubbe-dåligt.
Det finns Galbee i automat utförande oxå.Börjat kika lite på vintage-Santos, men känner att det är en riktig djungel!Som jag har förstått det så är Carrée automat och Galbée quartz? Finns Carée i helstål? Verkar som att de Carée-annonser jag hittar här på forumet rör tvåtonare. Hur mycket kan en Carée (om den nu finns i helstål) eller Galbée gå för om man vill ha en i toppskick (typ NOS, i alla fall något som ej är polerat)?
![]()
Ja den finns i helstål.Börjat kika lite på vintage-Santos, men känner att det är en riktig djungel!Som jag har förstått det så är Carrée automat och Galbée quartz? Finns Carée i helstål? Verkar som att de Carée-annonser jag hittar här på forumet rör tvåtonare. Hur mycket kan en Carée (om den nu finns i helstål) eller Galbée gå för om man vill ha en i toppskick (typ NOS, i alla fall något som ej är polerat)?
![]()
NOS lär bli dyrt. Fråga vad Werner ska ha:Börjat kika lite på vintage-Santos, men känner att det är en riktig djungel!Som jag har förstått det så är Carrée automat och Galbée quartz? Finns Carée i helstål? Verkar som att de Carée-annonser jag hittar här på forumet rör tvåtonare. Hur mycket kan en Carée (om den nu finns i helstål) eller Galbée gå för om man vill ha en i toppskick (typ NOS, i alla fall något som ej är polerat)?
![]()
Dom där är väl inte NOS! För i helveteNOS lär bli dyrt. Fråga vad Werner ska ha:
Det skrev han väl inte heller? Tror du missförstodDom där är väl inte NOS! För i helvete![]()
Börjat kika lite på vintage-Santos, men känner att det är en riktig djungel!Som jag har förstått det så är Carrée automat och Galbée quartz? Finns Carée i helstål? Verkar som att de Carée-annonser jag hittar här på forumet rör tvåtonare. Hur mycket kan en Carée (om den nu finns i helstål) eller Galbée gå för om man vill ha en i toppskick (typ NOS, i alla fall något som ej är polerat)?
![]()
Skulle nog lägga på åtminstone 5’ på dessa priser. Har inte sprungit på en fin ”billig” på länge. Halvdana ex går runt 40’ på auktion utomlands. Men klart, ibland kan man ju ha lite flax.Ja den finns i helstål.
Riktigt fin Carree runt 40
Riktigt fin Galbee runt 30
Fin Carree på bilden ca 20 kr.
TT, fin Carree och stål.
![]()