• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Endusima

Panerai
2-Faktor
Lät klockan stå under kökslampsn på jobbet. Märkte att den var urladdad på bussen, folk måste ha trott att jag var dum i huvudet när jag satt och lös på klockan med mobilblixten.
IMG_20230308_084019.jpg
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Tack allihopa! :) Blev tyvärr inte enklare. 😅 Vilken/vilka modeller rekommenderar ni att man kollar främst på? Är inte riktigt sugen på något kring 60k-strecket. Ingen tvåton, utan helstål. Gärna automat, men ej om det innebär att man närmare sig några jättesummor för en sådan klocka.
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Tack allihopa! :) Blev tyvärr inte enklare. 😅 Vilken/vilka modeller rekommenderar ni att man kollar främst på? Är inte riktigt sugen på något kring 60k-strecket. Ingen tvåton, utan helstål. Gärna automat, men ej om det innebär att man närmare sig några jättesummor för en sådan klocka.
Skit i automat. En Galbée helstål om du inte vill lägga för mycket. Carrée är bäst men den är så beroende av skick för att se vass ut. Jag har testat runt lite och landade i en (ja egentligen 2) Galbée XL TT då Carrée efter flera försök kändes för liten.
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Skit i automat. En Galbée helstål om du inte vill lägga för mycket. Carrée är bäst men den är så beroende av skick för att se vass ut. Jag har testat runt lite och landade i en (ja egentligen 2) Galbée XL TT då Carrée efter flera försök kändes för liten.
Nu har jag väldigt små handleder, så en Carrée kanske skulle fungera storleksmässigt för min del. Tänkte mig något kring 40-strecket som max. Bör väl kunna få något fint kring det, antar jag? Bör jag hålla koll på någon specifik referens, eller hålla utkik efter Galbée rent allmänt? :)
 

Gary Coleman

Panerai
2-Faktor
Ja den finns i helstål.
Riktigt fin Carree runt 40
Riktigt fin Galbee runt 30
Fin Carree på bilden ca 20 kr.
Skulle nog lägga på åtminstone 5’ på dessa priser. Har inte sprungit på en fin ”billig” på länge. Halvdana ex går runt 40’ på auktion utomlands. Men klart, ibland kan man ju ha lite flax.
Pratar vi vasst skick på riktigt är nog denna prisbild (57k) mer representativ för marknaden. https://klocksnack.se/threads/cartier-santos-carrée-prisbump.171578/

Dock, när 37mm Overseas och 33mm AP Royal Oak kostar runt 100k eller mer för ett ex i bruksskick… Är ju ändå lite samma typ av klocka.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Skulle nog lägga på åtminstone 5’ på dessa priser. Har inte sprungit på en fin ”billig” på länge. Halvdana ex går runt 40’ på auktion utomlands. Men klart, ibland kan man ju ha lite flax.
Pratar vi vasst skick på riktigt är nog denna prisbild (57k) mer representativ för marknaden. https://klocksnack.se/threads/cartier-santos-carrée-prisbump.171578/

Dock, när 37mm Overseas och 33mm AP Royal Oak kostar runt 100k eller mer för ett ex i bruksskick… Är ju ändå lite samma typ av klocka.
Mmm, det har rört sig snabbt på Cartier marknaden. Santos Carree är ju en fantastisk klocka så känns helt naturligt, helt normaaalt att de går upp i pris.
 

Gary Coleman

Panerai
2-Faktor
Mmm, det har rört sig snabbt på Cartier marknaden. Santos Carree är ju en fantastisk klocka så känns helt naturligt, helt normaaalt att de går upp i pris.
Jo. Cartier har väl haft några riktigt bra år nu vilket naturligt medför ökat intresse för de gamla modellerna. Lägg där till prishöjningarna på de nyproducerade Santos de Cartier.

Jag känner personligen att det fortfarande är mycket klocka för pengarna, trots prisutvecklingen. En helt orörd Carrée är verkligen en upplevelse första gången man har den i handen.
 

martaSM30

Audemars
Jo. Cartier har väl haft några riktigt bra år nu vilket naturligt medför ökat intresse för de gamla modellerna. Lägg där till prishöjningarna på de nyproducerade Santos de Cartier.

Jag känner personligen att det fortfarande är mycket klocka för pengarna, trots prisutvecklingen. En helt orörd Carrée är verkligen en upplevelse första gången man har den i handen.
En ny Santos (automat) går på 122’…..
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Fantastiskt, jag har en aningen större handled än dig. Tror den skulle sitta riktigt fint. Proportionerna verkar se bättre ut i bilder från verkligheten än renderingar.
Hoppas du provar någon dag så att du inte går miste om något riktigt bra :)
Jag var skeptisk först när jag provade den på länk pga den ej har någon microjustering men på läderband hittade jag hem på ett bättre sätt.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Tack allihopa! :) Blev tyvärr inte enklare. 😅 Vilken/vilka modeller rekommenderar ni att man kollar främst på? Är inte riktigt sugen på något kring 60k-strecket. Ingen tvåton, utan helstål. Gärna automat, men ej om det innebär att man närmare sig några jättesummor för en sådan klocka.
Skit i galbee, ta panthere. Runt 20k
 

Manny

Omega
Sugen på en Cartier Panthére 1300 men tycker det är svårt att avgöra vad som är riktigt bra skick då det inte finns några skarpa kanter att bedöma.
Finns det någon på C24 för tillfället som ni bedömer är i riktigt bra skick?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Sugen på en Cartier Panthére 1300 men tycker det är svårt att avgöra vad som är riktigt bra skick då det inte finns några skarpa kanter att bedöma.
Finns det någon på C24 för tillfället som ni bedömer är i riktigt bra skick?
Så länge det är helstål finns det inte mycket som kan gå fel. Det är det fina när man lämnar de platta Carreelänkarna. Jag hade iofs lite korrosion under glasringen så vill du ha en tät är väl det stora frågan då, om den klarat trycktest. TT slits rätt mycket i länkarna, spel i sidled. Den jag länkade till precis såg väl bra ut? Märkligt nog är 1300 fortfarande typ billigast av Pantheres. Män har väl inte hittat till modellen än helt enkelt. Annars lite speciell med en Jumbomodell som inte tillverkas längre.
 
Topp