• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Tack för bra input. Hade tänkt köra på tang buckel men ska kanske tänka om. Har förstått att bandet måste tillverkas efter handleden till viklås?
Helst.
Stort tack! Är det enkelt att byta band med skruvarna, eller lätt att skada spåren?
Både ock, man ska inte byta för många gånger och man måste ha rätt storlek på mejseln.

• Like
Reactions: OWD
Aldrig förstått mig på det där, lite väl analt. Men guldcartier är nog snyggast på mörkblått band ändå. Byta varje gång är ingen bra ide med guldgängor. Bara köpa fler klockor isf.
Du har en bra poäng. Har förstått att nyare tanks kör med med standard pinnar och även går att köra på quick release.

Absolut en god tanke. Är väl inte så ”anal” när det gäller matchning, men gillar att köra svart till mer formella tillfällen typ smoking och brun till vardags.
Jag kan personligen irritera ihjäl mig på att tvingas bära brunt läder på armen med svarta skor. Tänkte till, var ärlig med mig själv och insåg att det dock är så sällan jag kör svarta Oxfords. Kör således endast brunt måttsytt läder på ena klockan, och länk på andra.
IMG_0824.jpeg

Jag kan personligen irritera ihjäl mig på att tvingas bära brunt läder på armen med svarta skor. Tänkte till, var ärlig med mig själv och insåg att det dock är så sällan jag kör svarta Oxfords. Kör således endast brunt måttsytt läder på ena klockan, och länk på andra.
IMG_0824.jpeg
Vart kommer läderbandet ifrån? Ser ut att vara av bra kvalitet.

• Like
Reactions: OWD
Snarare fingrarna kanske? Glider liksom på kronan, får inget grepp.
Detta tycker jag är lustigt. Jag tycker kronan är både lätt och mysig att vrida upp. För visst ser din krona ut som min?

Langes krona däremot är ett helvete. Du har väl en Saxonia, upplever du inte den som värre? Jag hade en One som var väldigt jobbig att vrida om man jämför med LCn. Trots storleken på LCn får åtminstone jag bra grepp om kronan. Mvh Mr Barnfingrar utan ribs 😁
42C6DAF3-2F8D-4637-A499-9240D2DCC46B.jpeg

Detta tycker jag är lustigt. Jag tycker kronan är både lätt och mysig att vrida upp. För visst ser din krona ut som min?

Langes krona däremot är ett helvete. Du har väl en Saxonia, upplever du inte den som värre? Jag hade en One som var väldigt jobbig att vrida om man jämför med LCn. Trots storleken på LCn får åtminstone jag bra grepp om kronan. Mvh Mr Barnfingrar utan ribs 😁
42C6DAF3-2F8D-4637-A499-9240D2DCC46B.jpeg
Haha ja det var verkligen lustigt. Lange tycker jag är en fröjd att vrida upp 😂

Jag antar problemet (för mig) med LC är att den räfflade delen man behöver greppa tag om sitter närmast boetten och då boetten är tjockare (högre?) trycker den bort mina falukorvsfingrar. På Lange räcker det att få grepp längre ut liksom för att kunna vrida. Make sense?

Sen tillkommer ju aspekten att man bara behöver vrida upp Lange hälften så ofta som LC men det är en annan diskussion 😊

Sorry för OT

Senast ändrad:
Haha ja det var verkligen lustigt. Lange tycker jag är en fröjd att vrida upp 😂

Jag antar problemet (för mig) med LC är att den räfflade delen man behöver greppa tag om sitter närmast boetten och då boetten är tjockare (högre?) trycker den bort mina falukorvsfingrar. På Lange räcker det att få grepp längre ut liksom för att kunna vrida. Make sense?

Sen tillkommer ju aspekten att man bara behöver vrida upp Lange hälften så ofta som LC men det är en annan diskussion 😊

Sorry för OT
Jag hänger precis med!
Men LCn knarrar ju charmigt!
Men en sak. Kan det vara att boetten svällt och/eller kronan krympt med din referens? Jag tror de bytte referens för något år sedan. Min är från 2019 och din är väl från i år? För håller jag i kronan kommer jag lätt åt räfflorna och föreställer mig att även ”falukorvar” gör det.

Jag hänger precis med!
Men LCn knarrar ju charmigt!
Men en sak. Kan det vara att boetten svällt och/eller kronan krympt med din referens? Jag tror de bytte referens för något år sedan. Min är från 2019 och din är väl från i år? För håller jag i kronan kommer jag lätt åt räfflorna och föreställer mig att även ”falukorvar” gör det.
Vågar inte uttala mig om när ref uppdaterats osv men min (som inte längre är min då den är såld), är från 2023. Ref WGTA0011

Edit: på den här bilden ser man hur liten kronan är relativt boetten

0ffd5450-c2e8-4e9a-94a6-390747edf1c2-jpeg.2366014

Provade en Louis i large igår, och måste säga att jag tycker den satt mycket trevligt. Någon som har koll på hur mycket mindre den klassiska på 23x30 upplevs? Tackar
A2200A20-4F72-4E71-B1F1-F7B1AC140E28.png
Testade du nya small också? Den är i princip identisk (typ någon halv millimeter mindre) än 23x30 vintage. Vintage har dock större tavla, mindre index dvs även mer vit space i mitten av tavlan, samt smalare brancards. Det gör en avsevärd skillnad i hur vintage upplevs större, och moderna känns alldeles för petit på handleden.

Testade du nya small också? Den är i princip identisk (typ någon halv millimeter mindre) än 23x30 vintage. Vintage har dock större tavla, mindre index dvs även mer vit space i mitten av tavlan, samt smalare brancards. Det gör en avsevärd skillnad i hur vintage upplevs större, och moderna känns alldeles för petit på handleden.
Provade nya small också, och den känns som du säger för liten. Frågan är om jag kommer att uppleva vintage för liten då large kändes rätt optimal.

Tillbaka
Topp