• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Thunell

Panerai
2-Faktor
Någon med bättre bilder får visa. Min i guld har första generationens länk men ser lite annorlunda ut i guld. Stål har däremot andra generationens.
IMG_6096.jpeg
IMG_6133.jpeg


Tror inte riktigt jag ser skillnaderna.
Har jag andra generationens länk?

1000021113.jpg
 
116234 och Carre ivf. Careen mindre så klart, men aldrig upplevt den som "för" liten.
IMG_0991.jpeg


/B
Stort tack, jätteintressant! Två reflektioner:

1. Bruttostorleken är ungefär den samma, men om vi ser det nettomässigt är det en stor skillnad. Ta exempelvis avståndet räls till lugg. Inte för att det på något sätt är dåligt :)

2. På när håll kommer ingen klocka vara för liten. Inte ens en normale!

(Jag har själv en 116234 och har aldrig tyckt att den är för liten)
 

Odde

Breitling
Hej, behöver er hjälp. Om man vill köpa en klassisk Tank men med ett automatiskt (eller manuellt) urverk och inte vill ha XL storleken utan en "large". Jag är lite osäker på vad jag menar då jag skriver large då det verkar finnas väldigt många storlekar (i mm) som kallas large på C24. Med klassisk menar jag typ Solo/Vermeil looken. Vilka referenser är det man skall sikta in sig på? När slutade Cartier göra large med automatiskt (eller manuellt) urverk? Vilka årgångar kan man sikta in sig på? Jag skulle gärna vilja ha en guldfärgad med klassisk urtavla (romerska siffror etc).
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Hej, behöver er hjälp. Om man vill köpa en klassisk Tank men med ett automatiskt (eller manuellt) urverk och inte vill ha XL storleken utan en "large". Jag är lite osäker på vad jag menar då jag skriver large då det verkar finnas väldigt många storlekar (i mm) som kallas large på C24. Med klassisk menar jag typ Solo/Vermeil looken. Vilka referenser är det man skall sikta in sig på? När slutade Cartier göra large med automatiskt (eller manuellt) urverk? Vilka årgångar kan man sikta in sig på? Jag skulle gärna vilja ha en guldfärgad med klassisk urtavla (romerska siffror etc).
Ska de vara vintage o automatiskt i större storlek är det väl typ Louis Jumbo?
 

LANGEN

Panerai
Pledge Member
Hej, behöver er hjälp. Om man vill köpa en klassisk Tank men med ett automatiskt (eller manuellt) urverk och inte vill ha XL storleken utan en "large". Jag är lite osäker på vad jag menar då jag skriver large då det verkar finnas väldigt många storlekar (i mm) som kallas large på C24. Med klassisk menar jag typ Solo/Vermeil looken. Vilka referenser är det man skall sikta in sig på? När slutade Cartier göra large med automatiskt (eller manuellt) urverk? Vilka årgångar kan man sikta in sig på? Jag skulle gärna vilja ha en guldfärgad med klassisk urtavla (romerska siffror etc).
Cartier har lite egna spelregler när det kommer till quartz, tycker verkligen inte du ska utesluta en klocka med batteri när det kommer till Tank.
Har haft gamla must vermeils med både manuellt och quartz och kvalitetskänslan på quartzarna har alltid varit väldigt mycket högre. Det är ändå inga spännande fina verk i dessa och att kunna slänga på sig den på morgonen med rätt tid är ganska najs än att behöva sitta och pilla med tiden om man använder den i rotation med andra klockor.

Men jakten på den perfekta är roligast, lycka till 😀
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Cartier har lite egna spelregler när det kommer till quartz, tycker verkligen inte du ska utesluta en klocka med batteri när det kommer till Tank.
Har haft gamla must vermeils med både manuellt och quartz och kvalitetskänslan på quartzarna har alltid varit väldigt mycket högre. Det är ändå inga spännande fina verk i dessa och att kunna slänga på sig den på morgonen med rätt tid är ganska najs än att behöva sitta och pilla med tiden om man använder den i rotation med andra klockor.

Men jakten på den perfekta är roligast, lycka till 😀
1+ på ovan

Kan även tillägga att om man absolut vill ha mekaniskt i sin moderna, guldfärgade, vittavlade, tank i storlek large så får man nog vända blicken mot LC. Och även om jag är stor förespråkare av manuellt och det mysiga med att virda upp så är den en absolut pina att vrida upp med något annat än barnfingrar.

Men fin är den
 
Senast ändrad:

WatchManiac

Omega
2-Faktor
1+ på ovan

Kan även tillägga att om man absolut vill ha mekaniskt i sin moderna, guldfärgade, vittavlade, tank i storlek large så får man nog vända blicken mot LC. Och även om jag är stor förespråkare av manuellt och det mysiga med att virda upp så är den en absolut pina att vrida upp med något annat än barnfingrar.

Men fin är den
@carlmartin Men så snygg…så kanske värt det!? 😃
 

OWD

Omega
Cartier har lite egna spelregler när det kommer till quartz, tycker verkligen inte du ska utesluta en klocka med batteri när det kommer till Tank.
Har haft gamla must vermeils med både manuellt och quartz och kvalitetskänslan på quartzarna har alltid varit väldigt mycket högre. Det är ändå inga spännande fina verk i dessa och att kunna slänga på sig den på morgonen med rätt tid är ganska najs än att behöva sitta och pilla med tiden om man använder den i rotation med andra klockor.

Men jakten på den perfekta är roligast, lycka till 😀
Är på jakt efter en Tank Louis i den klassiska storleken 23x30 och kan tänka mig Quartz. Någon som har koll på vilka referenser jag bör titta på? Tack för hjälpen 🙏
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
1+ på ovan

Kan även tillägga att om man absolut vill ha mekaniskt i sin moderna, guldfärgade, vittavlade, tank i storlek large så får man nog vända blicken mot LC. Och även om jag är stor förespråkare av manuellt och det mysiga med att virda upp så är den en absolut pina att vrida upp med något annat än barnfingrar.

Men fin är den
Har inte haft den nya fulare kronan, men alla jag har haft har varit lätta att hantera. Får fint grepp på det sfäriska mönstret. Vad är ditt problem? Boetten för tjock?
 
Topp