• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Gary Coleman

Panerai
2-Faktor
Jag gissar bara, men många verkar varit borstade från fabrik. Kan däremot tänka mig att om man valde att byta i efterhand så förblev ringen polerad. Så hade de en lagerklocka är det inte orimligt att de bytte tavla lokalt innan kund hämtade ut. Vet inte om man kommer bli så mycket klokare här.
Ja, ingen dålig gissning men precis som du säger, dessvärre fortfarande endast en gissning. Del av charmen, men såklart även frustrerande ibland med äldre Cartier (och givetvis även andra tillverkare), väldigt sparsamt med källor till information.
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Okej! Låter nästan som att man behöver testa en. Älskar modellen och är mest orolig att den känns väldigt liten.
Galbee finns i 32mm också (xl). Jag har haft 2 Carree och 2 Galbee XL. 18.5cm handled, har inga problem med små klockor men landade i Galbée XL då jag efter mycket velande bestämde mig för att urtavlan blev för liten på Carree jämte mina dasslock. Carree snyggare form och funkar på mig men smaksak. Tycker XL sitter som en DJ36.
IMG_8268.jpeg

IMG_8052.jpeg

IMG_3374.jpeg
 

Woland

Omega
Fick tillbaka min Solo idag efter ett första batteribyte sen köp hos Nymans. Jag är imponerad av att första batteriet höll i 5 år men det skulle jag inte förvänta mig nu enligt dem, max 2-3 år. Är bara första batteriet som räcker 5 år tydligen. Lät lite konstigt i mina öron. Fick ingen direkt förklaring varför det är så, någon som vet? Kanske beror på användningen (killgissning)?☺️

IMG_3929.jpeg
Bättre orginalbatteri. Ersättningsbatterier är billigare/sämre.
 
Senast ändrad:

MrP.

Omega
Galbee finns i 32mm också (xl). Jag har haft 2 Carree och 2 Galbee XL. 18.5cm handled, har inga problem med små klockor men landade i Galbée XL då jag efter mycket velande bestämde mig för att urtavlan blev för liten på Carree jämte mina dasslock. Carree snyggare form och funkar på mig men smaksak. Tycker XL sitter som en DJ36.
IMG_8268.jpeg

IMG_8052.jpeg

IMG_3374.jpeg
Tack för input! Då kanske man ska satsa på en xl eller testa först för att se hur den känns.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack för input! Då kanske man ska satsa på en xl eller testa först för att se hur den känns.
Den är rätt mycket kraftigare med mycket högre boettsidor än Carree. Den är även väldigt lång bandhornspets till bandhornspets. Tycker man Submariner på 40 mm sitter bra skulle jag säga att XL är bra. Det är en fin klocka och har samma grundgeometri som 29 mm Santos och inte lika kvadratisk boett som de nyare som säljs idag.
 

Gary Coleman

Panerai
2-Faktor
Oj, det var bra betalt. Vill inte veta vad min röda kan gå för. Risk man säljer då...
Jo. Kruxet är väl att kunna ersätta den med något billigare isåfall. Chopard ST Moritz är på tok för mycket damur i min mening. Tycker just Carrée och Royal Oak är överlägsna andra tillverkare när vi snackar rå design med integrerad länk. IWC Ingenieur är mysig, men inte alls lika hård.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Min bild är att dessa med numrerade länkbitarna ligger högre i pris vilket känns rimligt IMO. Tycker den är överlägsen den senare ”urgröpta” varianten, och framförallt den tråkiga moderna ersättningslänken. Givetvis pratar vi utan stretch/spel.
Kan inte säga att jag håller den ena högre än den andra om vi jämför de två senaste generationerna. Nr två har ju en rätt trevlig fasning på framsidans ytterkant som kompenserar för den något tråkigare länksidan. Mycket möjligt du har rätt om att den tidigare innebär ett premium däremot.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jo. Kruxet är väl att kunna ersätta den med något billigare isåfall. Chopard ST Moritz är på tok för mycket damur i min mening. Tycker just Carrée och Royal Oak är överlägsna andra tillverkare när vi snackar rå design med integrerad länk. IWC Ingenieur är mysig, men inte alls lika hård.
Andra generationens St Moritz är iofs rätt tuff på bild. Sedan tycker jag att Bulgari Diagono är en het kandidat. Har dock svårt att motivera mig själv på nivån 50', ännu mindre 80' för en annorlunda tavla som egentligen inte är bättre.
 

Gary Coleman

Panerai
2-Faktor
Andra generationens St Moritz är iofs rätt tuff på bild. Sedan tycker jag att Bulgari Diagono är en het kandidat. Har dock svårt att motivera mig själv på nivån 50', ännu mindre 80' för en annorlunda tavla som egentligen inte är bättre.
Dåligt av mig att glömma Diagono med tanke på att jag burit min på armen sedan jag fick hem den. Enig där, tycker dock nästan den känns ännu sportigare än Carrée, säkert pga storleksskillnaden.

Går inte riktigt ihop med ST Moritz, känner att länken är lite för enkel/tråkig och att glasringen är för feminin. Försöker intala mig att ge modellen en chans och slå till på helguld med is gör att kunna komma överens med den…
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Dåligt av mig att glömma Diagono med tanke på att jag burit min på armen sedan jag fick hem den. Enig där, tycker dock nästan den känns ännu sportigare än Carrée, säkert pga storleksskillnaden.

Går inte riktigt ihop med ST Moritz, känner att länken är lite för enkel/tråkig och att glasringen är för feminin. Försöker intala mig att ge modellen en chans och slå till på helguld med is gör att kunna komma överens med den…
Håller med om att Diagonon, framförallt länkinfästningen som gör den klart mindre elegant.

Denna St Moritz jag tänker på (OT):
27950401-5nt7gnjpgfacr7j1tcvzfkpb-ExtraLarge.jpg
 

Thunell

Panerai
2-Faktor
Min bild är att dessa med numrerade länkbitarna ligger högre i pris vilket känns rimligt IMO. Tycker den är överlägsen den senare ”urgröpta” varianten, och framförallt den tråkiga moderna ersättningslänken. Givetvis pratar vi utan stretch/spel.

Kan inte säga att jag håller den ena högre än den andra om vi jämför de två senaste generationerna. Nr två har ju en rätt trevlig fasning på framsidans ytterkant som kompenserar för den något tråkigare länksidan. Mycket möjligt du har rätt om att den tidigare innebär ett premium däremot.

Hänger inte riktigt med på skillnaderna mellan de två olika länkarna. Har ni någon bra bild så man kan jämföra? 😊
 
Topp