• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Precis. Ja de har höjt retail på allt senaste tiden. Tank Solo large på stål låg ju strax över 30 för bara 2-3 år sen, nya Must i samma size ligger på 48 idag. Känns spontant som ett safe bet om man bara tänker på sannolikheten att få tillbaka pengarna.
Ja, fy tusan! Har inte haft koll på priserna på ett tag. Solo Large på läder för 43. Låg väl på 28 när den lanserades?

Lilla Tank Solarbeat kostade 34 600 kr. i februari... kostar 36 700 kr. nu.

(Omega de Ville jag köpte i december 2022, blev 12% dyrare efter årsskiftet!)

Vänta nu, har Cartier höjt än en gång? Sist jag kollade kostade Tank Must (kvarts/solar) ca 38k. Nu går den för 43,3k.

Sen jag köpte min Solar för två år sen har de höjt priset med över 50%!
Dyrt att vara svenk.
IMG_7163.jpeg

Tänkte beställa nytt band till min röda tank. Hittade detta hos ABP.

Vad tror ni om det? Kostar en slant och är lite osäker på hur just den färgen skulle se ut på klockan?

Vilken tjocklek tror ni man ska gå på? Fanns 2 eller 3 mm platt eller 3 mm vadderat med mera.

Har ni några andra bra alternativ, både tillverkare, färg och material så tar jag gärna inputs :).

Klockan sitter just nu på ett band från Molequin. Tror det heter grained calf anthracite.

Bilagor

• Screenshot_20231104_205640_Chrome.jpg
    Screenshot_20231104_205640_Chrome.jpg
    18.5 KB · Visningar: 12
  • Screenshot_20220523-155525_Chrome.jpg
    Screenshot_20220523-155525_Chrome.jpg
    483 KB · Visningar: 11
Tänkte beställa nytt band till min röda tank. Hittade detta hos ABP.

Vad tror ni om det? Kostar en slant och är lite osäker på hur just den färgen skulle se ut på klockan?

Vilken tjocklek tror ni man ska gå på? Fanns 2 eller 3 mm platt eller 3 mm vadderat med mera.

Har ni några andra bra alternativ, både tillverkare, färg och material så tar jag gärna inputs :).

Klockan sitter just nu på ett band från Molequin. Tror det heter grained calf anthracite.
Lite färgblind så kan inte svara på kombon men tips är att gå icke-vadderat

Vänta nu, har Cartier höjt än en gång? Sist jag kollade kostade Tank Must (kvarts/solar) ca 38k. Nu går den för 43,3k.

Sen jag köpte min Solar för två år sen har de höjt priset med över 50%!
55-60k för en vintage LC i solitt 18k med quartz-verk känns ju isåfall mer värt om man inte specifikt vill ha den lite större storleken/undvika vintage.

Som plåster på såret blev det samma prishöjning i Euro-länder!
Det säger en hel del om strategin för bolaget. På sätt och vis ingen jätteöverraskning. När senaste kollektionen släpptes kändes nästan alla klockor prisvärda, för att vara från Cartier. Många dussinmärken har höjt priserna successivt på nymodeller till helt orimliga nivåer imo.

55-60k för en vintage LC i solitt 18k med quartz-verk känns ju isåfall mer värt om man inte specifikt vill ha den lite större storleken/undvika vintage.
Håller helt med. Criss har en fin LC ute här på sälj t ex. Men känns som suget efter nya modeller ökade ju mer the bigger brands/AD fick längre kötider. Det är lite retro-marketing, you want what you cant have. Först var kötiden ett problem, sen att överhuvudtaget ställa sig i kö och trots alla komplikationer blir det bara fler och fler som vill ha. Ganska intressant fenomen trots allt. Samma på Cartier. Modeller kommer inte in och vissa referenser blir discontinued ”tillsvidare” och ingen vet något om vad som finns imorgon. Så sakteligen biter det väll tillbaka och jag tror att +40k för nya stål Must börjar bli i värsta laget för många som kanske gör sitt första nyköp hos Cartier.

Så illa är det väl inte (än)? Sist jag kollade i butik hade dom allt inne förutom dumont medium i stål samt Solarbeat. Solarbeat kunde han inte säga väntetid men på dumonten sa han "inom en månad".

Så illa är det väl inte (än)? Sist jag kollade i butik hade dom allt inne förutom dumont medium i stål samt Solarbeat. Solarbeat kunde han inte säga väntetid men på dumonten sa han "inom en månad".
Beror på när man kollat. Minns ifjol när först Solar var ”slut” (alla modeller), sen tog röd/blå/grön Must slut och sen var de discontinued för att sen komma in i smått antal för att sen vara discontinued igen.

Såg att priserna på Cartier höjts, igen 😓 någon i denna tråd som sitter inne på lite kunskap gällande detta?

- Hur ofta sker höjningar (historiskt sätt)? Alltså, om höjningen skedde nyligen. När kan nästa höjning estimeras till i tid?

- Rabatt på Cartier, i mitt fall Tank Must, är det någon idé att fråga? Mao är det någon i denna grupp som fått de?

Tillbaka
Topp