• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Det är så stört att de inte kunde låta sömmarna gå närmare boetten som alla andra band. Tycker det ser bedrövligt ut.

Angående färg är ju den färgen de inte har ett säkert kort, riktigt mörkblå som nästan är svart.
Helt enig. Förstår inte alls den designen. Ser ut som att symaskinen stannat för tidigt av misstag snarare än ett medvetet val…

Ni som har en äldre Cartier Tank Louis 18k, vad har ni för mått på den? :)

Är lite sugen på en sån här, även fast det räknas som damur. 22x29,5 mm - men det kanske blir lite väl litet? Har ca 17 cm handled.

09eea849-8fe9-4164-bd64-07025686e59f.jpg

Är lite sugen på en sån här, även fast det räknas som damur. 22x29,5 mm - men det kanske blir lite väl litet? Har ca 17 cm handled.

Den blir nog något för liten på 17cm imo. Det är samma mått som på Tank Must Small om du skulle vilja testa storleken i butik.

Är det någon som vet ifrån vilket år som Cartier tank har eta urverk?

Gjorde de inte sina egna urverk från början?

Tycker personliga äldre Cartier klockor har mycket mer karaktär!

Finns ingenting som herr- eller damur.
Finns bara ur man tycker om.

Han verkade inte bry sig i alla fall:
Han har ett herrur. Klart det finns herr och damur, dumt att påstå annat. Att det sedan är helt ok att välja vilka klockor som helst är väl självklart. Tror vi även skulle svara olika om vi skulle kategorisera uren i herr och dam.

Måtten i sig är inga konstigheter, fungerade lika väl för 100 år sedan som idag på normalstora handleder. Däremot är ju tavlan i sig mindre pga brancards som löper längre ut. Även taveldesignen, mer specifikt storleken på index och själva avsaknaden av större del tom yta i mitten av tavlan gör även mycket för hur klockan upplevs som mindre på armen. Just denna variant, trots de klassiska måtten som jag normalt uppskattar, får väl ändå räknas som mer av ett damur känner jag.

Han har ett herrur. Klart det finns herr och damur, dumt att påstå annat. Att det sedan är helt ok att välja vilka klockor som helst är väl självklart. Tror vi även skulle svara olika om vi skulle kategorisera uren i herr och dam.
Kan du vara snäll och förklara till mig som är dum då vad som gör denna klocka till en damur?

Problemet är att jag bor väldigt jättelångt ifrån närmaste butik 😁 Men jag kanske får försöka testa en nästa gång jag reser någonstans och se hur det känns.
Förstår, då är det inte lätt. Men sök runt på nätet efter handledsbilder och videos så tror jag du märker att den upplevs något för liten av anledningar som precis beskrivits.

Mitt fel!
Glömde att diamanter är bara för kvinnor.
Som rosa är för tjejer och blå för pojkar.

Antingen är du dum eller så trollar du. Har aldrig påstått att diamanter endast är för damer. Klockor är oftast designade för en kundgrupp. Ofta är denna minst dam eller herr. Om tillverkaren tillverkar en damklocka så tycker jag nog man kan kalla den en damklocka. Borde det stoppa någon man från att köpa? Nej.

Däremot intresserar det mig från ett formgivningsperspektiv hur olika tillverkare gått tillväga när de gör en klassisk herrmodell i en damvariant. Har många klockor som folk kallar tantklockor. Bryr jag mig? Knappast.

Senast ändrad:
Antingen är du dum eller så trollar du. Har aldrig påstått att diamanter endast är för damer. Klockor är oftast designade för en kundgrupp. Ofta är denna minst dam eller herr. Om tillverkaren tillverkar en damklocka så tycker jag nog man kan kalla den en damklocka. Borde det stoppa någon man från att köpa? Nej.

Däremot intresserar det mig från ett formgivningsperspektiv hur olika tillverkare gåt till väga när de gör en klassisk herrmodell i en damvariant. Har många klockor som folk kallar tantklockor. Bryr jag mig? Knappast.
Ja jag är den dummaste människan i världen.
Tack för ett trevligt samtal. 👍

Tack för svaren alla :)

Tur för mig att jag gillar både rosa och diamanter 😉

Ska försöka ta mig till en butik och testa nån gång jag åker iväg. Förhoppningsvis dröjer det inte alltför länge.
Tänk på att styva, stoppade och tjocka band gör att klockan känns mindre. Så på ett tunnare och mer följsamt band kommer de sitta bättre, och se finare ut i min värld.

Helt enig. Förstår inte alls den designen. Ser ut som att symaskinen stannat för tidigt av misstag snarare än ett medvetet val…
Alla är vi olika, har inget emot det och tycker dessutom designen är ett klart lyft jämfört med äldre modeller. Nya känns mer genomarbetade och tekniskt betydligt bättre på samtliga punkter jämfört med äldre

Alla är vi olika, har inget emot det och tycker dessutom designen är ett klart lyft jämfört med äldre modeller. Nya känns mer genomarbetade och tekniskt betydligt bättre på samtliga punkter jämfört med äldre
Har ingen erfarenhet alls av kvalitén eller känslan, där har du nog rätt. Tänkte enbart på avståndet mellan boett och sömmarna. Hade jag fått välja hade jag valt sömmarna närmre boett, alla dagar.

Tjena!
Jag skulle behöva eran expertis då jag ska hjälpa en vän att sälja denna klocka.
Min väns far fick denna som gåva runt 85 + - från grundaren utav Biltema, Sten-Åke Lindholm.
Vi har inte mycket mer info än så men denna är i fullset, orginal låda, orginal läderband, tagg och till o med pappret runt klockan är kvar.
Har ni nån info om denna, tanke om värde eller är intresserade så skriv gärna.
Fler bilder kan självklart skickas.
Tack för eran hjälp.

20231118_182536.jpg
20231118_182831.jpg
20231118_182907.jpg
20231118_182955.jpg
20231118_182616.jpg

Senast ändrad:
Tjena!
Jag skulle behöva eran expertis då jag ska hjälpa en vän att sälja denna klocka.
Min väns far fick denna som gåva runt 85 + - från grundaren utav Biltema, Sten-Åke Lindholm.
Vi har inte mycket mer info än så men denna är i fullset, orginal låda, orginal läderband, tagg och till o med pappret runt klockan är kvar.
Har ni nån info om denna, tanke om värde eller är intresserade så skriv gärna.
Fler bilder kan självklart skickas.
Tack för eran hjälp.

20231118_182536.jpg
20231118_182831.jpg
20231118_182907.jpg
20231118_182955.jpg
20231118_182616.jpg
Ser mycket fin ut. Dessa har stuckit iväg en del i pris. Lite osäker på och Quartz inbringar lika mycket som de manuella verken. En grov gissning från min sida är runt 15k. Professionella handlare verkar ta runt 20k eller till och med högre för fina ex.

Vet att det är omöjligt att bryta arm ang pris på en Rolex klocka hos AD, men hur är det hos en Cartier AD? Brukar dom kunna lämna lite rabatt?

Inte förhandlingsbart hos Cartier iaf. Har hört om liten discount hos andra återförsäljare. På Cartier har jag lyckats få diverse tillbehör vid köptillfället efter en trevlig pratstund med en säljare (typ resepouch, enklare klocklåda etc).

Tillbaka
Topp