• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Märkligt att ingen har nypt den här. Förefaller orörd.

E5D15E80-2779-4B88-B8AE-C15BBAA3C895.jpeg
76AAF0BE-300C-46E2-A142-14B953D242BB.jpeg


Det är bekräftat👍🏻

Vad kul! Vet du hur det fungerar?

Jag klippte faktiskt den Santos som jag själv tipsade om på förra sidan. Den var för bra. Jag gillar att det är en Galbee och de rundare formerna, med krämvita tavlan och index i vitguld. Sen gillar jag att den har en kombination av den nyare och den äldre länken. Den har det äldre spännet, men kanske aningen uppdaterat? I stället för gömt lås som de har senare. En modern Santos med gammel-DNA. Neo-vintage?

BEA0D1DC-62B4-4E17-8B1E-276F32F86B50.jpeg

E7AB3545-5A23-49F3-96BB-374F42CE5B85.jpeg
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Vad kul! Vet du hur det fungerar?

Jag klippte faktiskt den Santos som jag själv tipsade om på förra sidan. Den var för bra. Jag gillar att det är en Galbee och de rundare formerna, med krämvita tavlan och index i vitguld. Sen gillar jag att den har en kombination av den nyare och den äldre länken. Den har det äldre spännet, men kanske aningen uppdaterat? I stället för gömt lås som de har senare. En modern Santos med gammel-DNA. Neo-vintage?

BEA0D1DC-62B4-4E17-8B1E-276F32F86B50.jpeg

E7AB3545-5A23-49F3-96BB-374F42CE5B85.jpeg
Man lämnar in den för service och nämner kampanjen :)
Iofs överflödas den väl av KS:are nu så de sätter väl stopp :D
 
Avdelning datumplaceringar. Har börjat gilla den lite märkliga placeringen på min Galbée Xl. Men så dök denna upp på C24. Notera skillnaden! Är det någon som vet om den med stående siffror snarare än sneda är mer ovanlig/en tidigare variant? Har inte sett mer än nån enstaka.
IMG_6835.png
 

Bilagor

  • IMG_6834.png
    IMG_6834.png
    330.7 KB · Visningar: 2

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Avdelning datumplaceringar. Har börjat gilla den lite märkliga placeringen på min Galbée Xl. Men så dök denna upp på C24. Notera skillnaden! Är det någon som vet om den med stående siffror snarare än sneda är mer ovanlig/en tidigare variant? Har inte sett mer än nån enstaka.
IMG_6835.png

Den jag ägde hade det. Otroligt att det har gått snart nio år sedan jag ägde den. Galet.

 
Den jag ägde hade det. Otroligt att det har gått snart nio år sedan jag ägde den. Galet.

Huh! Där ser man. Intressant. Kan fortfarande inte bestämma mig för vad som funkar bäst. Datumfönsstret skär ju in i den romerska 4an i båda fallen. Vilket är quirky/småfult som det är. Men tror tanken är att tavlan ska uppnå balans i och med att fönstret har samma lutning och placering som ”v”:et klockan 8.

Sen undrar man ju också om Cartier sitter på den gamla datumringen så man kan testa att byta vid en service längre fram..
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Jag är lite sugen på att testa en sån här (W20099C4 verkar vara referensen).
luxury-men-cartier-used-watches-p928289-002.jpg


Anledningen till att jag vill ha den större modellen (32mm) istället för de vanliga Carrée eller Galbée är att jag har ganska stora handleder (~21cm) så jag tror att 29mm blir lite för litet på mig. Men det innebär också att jag behöver hitta en som har tillräckligt lång länk för mina handleder. Ni som har erfarenhet av modellen (@-JL- @Atlantis @EJLNorman @christian-h och kanske nån mer (?) verkar ha viftat med modellen i tråden) hur många länkbitar är "full set"? Ni får också gärna skriva vad ni har för omkrets på handleden och hur många länkbitar ni har på klockan när ni bär den!
Och ytterligare en fråga till alla Cartierkunniga, är det svårt att få tag i länkbitar i efterhand (via AD eller beggat)?
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Jag är lite sugen på att testa en sån här (W20099C4 verkar vara referensen).
luxury-men-cartier-used-watches-p928289-002.jpg


Anledningen till att jag vill ha den större modellen (32mm) istället för de vanliga Carrée eller Galbée är att jag har ganska stora handleder (~21cm) så jag tror att 29mm blir lite för litet på mig. Men det innebär också att jag behöver hitta en som har tillräckligt lång länk för mina handleder. Ni som har erfarenhet av modellen (@-JL- @Atlantis @EJLNorman @christian-h och kanske nån mer (?) verkar ha viftat med modellen i tråden) hur många länkbitar är "full set"? Ni får också gärna skriva vad ni har för omkrets på handleden och hur många länkbitar ni har på klockan när ni bär den!
Och ytterligare en fråga till alla Cartierkunniga, är det svårt att få tag i länkbitar i efterhand (via AD eller beggat)?
Tror de blir bra på dig. Jag har 18.5cm handleder typ och tror jag har komplett med länkbitar. Den är lite slapp på mig med alla på men sitter OK nu när det är varmt. Du behöver nog 1-2 länkbitar till, ska nog inte vara omöjliga att sourca
 

Thunell

Panerai
2-Faktor
Jag är lite sugen på att testa en sån här (W20099C4 verkar vara referensen).
luxury-men-cartier-used-watches-p928289-002.jpg


Anledningen till att jag vill ha den större modellen (32mm) istället för de vanliga Carrée eller Galbée är att jag har ganska stora handleder (~21cm) så jag tror att 29mm blir lite för litet på mig. Men det innebär också att jag behöver hitta en som har tillräckligt lång länk för mina handleder. Ni som har erfarenhet av modellen (@-JL- @Atlantis @EJLNorman @christian-h och kanske nån mer (?) verkar ha viftat med modellen i tråden) hur många länkbitar är "full set"? Ni får också gärna skriva vad ni har för omkrets på handleden och hur många länkbitar ni har på klockan när ni bär den!
Och ytterligare en fråga till alla Cartierkunniga, är det svårt att få tag i länkbitar i efterhand (via AD eller beggat)?

Går att köpa länkbitar till carree från Cartier i Stockholm vet jag. Säkert dyraste alternativet, men det går. Antar dom kan lösa det till klockan ovan.
Annars har Kaplans eller likande länkbitar till försäljning ibland.
 
Lämnade in min på gratis-service så kan inte räkna bitarna, men den infon jag fått innan är att du kan köpa extralänkar från Cartier. Deras urmakare berättade att Cartier lagerhåller delar till gamla modeller för att de vill ta hand om sin samlarcommunity.

Skulle ringa till butiken och be dem ställa frågan till urmakaren.
Jag är lite sugen på att testa en sån här (W20099C4 verkar vara referensen).
luxury-men-cartier-used-watches-p928289-002.jpg


Anledningen till att jag vill ha den större modellen (32mm) istället för de vanliga Carrée eller Galbée är att jag har ganska stora handleder (~21cm) så jag tror att 29mm blir lite för litet på mig. Men det innebär också att jag behöver hitta en som har tillräckligt lång länk för mina handleder. Ni som har erfarenhet av modellen (@-JL- @Atlantis @EJLNorman @christian-h och kanske nån mer (?) verkar ha viftat med modellen i tråden) hur många länkbitar är "full set"? Ni får också gärna skriva vad ni har för omkrets på handleden och hur många länkbitar ni har på klockan när ni bär den!
Och ytterligare en fråga till alla Cartierkunniga, är det svårt att få tag i länkbitar i efterhand (via AD eller beggat)?
 
Har också sett några hela armband på Ebay – kan ju vara en variant att plocka bort två och sen sälja ett kortare armband till nån med smalare handleder
 
Lämnade in min på gratis-service så kan inte räkna bitarna, men den infon jag fått innan är att du kan köpa extralänkar från Cartier. Deras urmakare berättade att Cartier lagerhåller delar till gamla modeller för att de vill ta hand om sin samlarcommunity.

Skulle ringa till butiken och be dem ställa frågan till urmakaren.
Vill du mejla urmakaren direkt och fråga om pris har hon [email protected]
 

W78

Breitling
Det stämmer det @Herr Potatis skrev, det är en Tank Must large WSTA0041. Jag har 16-16,5cm handled om det skulle hjälpa dig att uppskatta storleken. Läderbandet är Delugs Brown Waxy Slim Strap. Det svarta läderbandet som kom med klockan blev lite för formellt för min smak. En fantastisk trevlig klocka som passar till allt, utom att bada med. :)
Köpt i butik eller online?
 

JohnB

Breitling
Guld gör sig bra på sommaren!

IMG_9801.jpeg
När jag började intressera mig för klockor, typ 2018, så kunde man få en tank Louis för typ 35k. Synd att man inte hade utvecklat smak för dem på den tiden (och att jag var fattig student). Finns nog ingen bättre och mer flexibel klocka i min värld. Sitter på en DJ16014 idag, och hade det inte varit för att den ska gå i arv till knatten hade jag UTAN TVEKAN bytt den mot en gulguld tank.
Grattis till din fantastiska klocka! :D
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Vad är skillnaden på Tank Must och en vanlig Tank?
Tank Must i nuvarande sortiment är "vanlig tank". Dvs klassisk modell i stål. Den finns som vanlig kvarts eller solarbeat som laddar upp sig med solljus. De ser precis likadana ut förutom om ljuset slår alldeles rätt och man håller den i vinkel då man kan urskilja att tavlan har sk sandwich konstruktion, dvs att den är gjort i lager och index är liite nedsänkta.

I exakt samma storlek finns Tank Louis i rödguld (guilloche urtavla och manuellt urverk), gulguld (kvarts och samma tavla som must) samt platina (blå tavla och manuellt urverk).
 
  • Like
Reactions: W78

W78

Breitling
Tank Must i nuvarande sortiment är "vanlig tank". Dvs klassisk modell i stål. Den finns som vanlig kvarts eller solarbeat som laddar upp sig med solljus. De ser precis likadana ut förutom om ljuset slår alldeles rätt och man håller den i vinkel då man kan urskilja att tavlan har sk sandwich konstruktion, dvs att den är gjort i lager och index är liite nedsänkta.

I exakt samma storlek finns Tank Louis i rödguld (guilloche urtavla och manuellt urverk), gulguld (kvarts och samma tavla som must) samt platina (blå tavla och manuellt urverk).
Okej så Must är stål samt kvarts/solar? Och i övriga linjer finns andra material och urverk
 
Topp