• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

virrooo

Audemars
2-Faktor
Har blivit erbjuden en ny länk till min Carree, men är lite orolig för att det blir en Galbee-länk och att butiken inte gör skillnad på de båda modellerna. Är det någon som har koll på om det finns nya Carree-länkar att tillgå?
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Har blivit erbjuden en ny länk till min Carree, men är lite orolig för att det blir en Galbee-länk och att butiken inte gör skillnad på de båda modellerna. Är det någon som har koll på om det finns nya Carree-länkar att tillgå?
Vill minnas att ersättningslänken från Cartier till carree-modellen liknar carre-länken utåt fast att ersättningslänken har hidden clasp istället för utanpåliggande clasp och att konstruktionen ser annorlunda ut mellan länkbitarna (mer likt de senare galbee-modellerna). Hittar ingen bild, men det är inte helt likt orginalbandet har jag för mig.

Edit:
Tror detta är ersättningslänken Cartier ger dig: https://www.gaillardwatches.com/product/cartier-santos-carree-2961/

hidden clasp:
Group-19-jpg.webp


Anslutning mellan länkbitar:
Back-1-jpg.webp
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
T
Vill minnas att ersättningslänken från Cartier till carree-modellen liknar carre-länken utåt fast att ersättningslänken har hidden clasp istället för utanpåliggande clasp och att konstruktionen ser annorlunda ut mellan länkbitarna (mer likt de senare galbee-modellerna). Hittar ingen bild, men det är inte helt likt orginalbandet har jag för mig.

Edit:
Tror detta är ersättningslänken Cartier ger dig: https://www.gaillardwatches.com/product/cartier-santos-carree-2961/

hidden clasp:
Group-19-jpg.webp


Anslutning mellan länkbitar:
Back-1-jpg.webp
Tack för både snabbt och utförligt svar! Jag verkar inte ha något val då de råkat ta sönder min länk under service. Men den där ser ändå okej ut då den verkar ha de skarpa länkbitarna precis som min tidigare länk.

Edit:
Eller kanske inte lika skarpa, jag hoppas innerligt att länken på bilden fått sig en rejäl polering (ser så ut), för är det originalskick på den nya länken kommer det inte se särskilt kul ut.
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
T

Tack för både snabbt och utförligt svar! Jag verkar inte ha något val då de råkat ta sönder min länk under service. Men den där ser ändå okej ut då den verkar ha de skarpa länkbitarna precis som min tidigare länk.

Edit:
Eller kanske inte lika skarpa, jag hoppas innerligt att länken på bilden fått sig en rejäl polering (ser så ut), för är det originalskick på den nya länken kommer det inte se särskilt kul ut.
Utifrån tidigare erfarenhet är jag tyvärr inte förvånad men måste ändå fråga, på vilket sätt har de lyckats ha sönder länken?
 
Senast ändrad:

virrooo

Audemars
2-Faktor
Utifrån tidigare erfarenhet är jag tyvärr inte förvånad men måste ändå fråga, på vilket sätt har de lyckats ha sönder länken?
Det är lite oklart, ateljén hade mailat butiken och sagt att länken var trasig men att det fanns en ny ersättningslänk att tillgå utan extra kostnad. Inte optimalt men samtidigt går saker fel ibland. Även om jag vet att just Cartier inte alltid hanterat problem särskilt proffesionellt tidigare så känns det här som en okej lösning. Helst hade jag haft korrekt länk kvar såklart.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är lite oklart, ateljén hade mailat butiken och sagt att länken var trasig men att det fanns en ny ersättningslänk att tillgå utan extra kostnad. Inte optimalt men samtidigt går saker fel ibland. Även om jag vet att just Cartier inte alltid hanterat problem särskilt proffesionellt tidigare så känns det här som en okej lösning. Helst hade jag haft korrekt länk kvar såklart.
Den nya smalnar inte av som den gamla.

Har du bild på din gamla? Tänker om den var lite sliten.
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Det är lite oklart, ateljén hade mailat butiken och sagt att länken var trasig men att det fanns en ny ersättningslänk att tillgå utan extra kostnad. Inte optimalt men samtidigt går saker fel ibland. Även om jag vet att just Cartier inte alltid hanterat problem särskilt proffesionellt tidigare så känns det här som en okej lösning. Helst hade jag haft korrekt länk kvar såklart.
Om det vore min länk hade jag ändå velat veta på vilket sätt länken blivit förstörd, för att kunna ta ställning till ifall den går att laga på annat håll.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Den nya smalnar inte av som den gamla.

Har du bild på din gamla? Tänker om den var lite sliten.
Nej det känns som en av de negativa bitarna. Länken på min gamla var sliten men hade nyligen genomgått en renovering för typ 8k där alla bitar gicks igenom med en lite tryckluftshammare. Samt att en bit fick et nytt stift ditsatt. Den kan såklart ha varit i dåligt skick trots det, jag är ingen expert. Men de var inga lösa eller slitna länkbitar efter renoveringen.
 

konkret

Cartier
2-Faktor
Någon som har input på huruvida säker nedan hade varit? Är lite ängslig av mig och hade därför velat ha OEM men att pynta upp > 15' för en clasp känns lite väl saftigt. Eller vet någon om Cartier själva erbjuder någon guldpläterad version? Ställt frågan men ej fått besked ännu.

 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Någon som har input på huruvida säker nedan hade varit? Är lite ängslig av mig och hade därför velat ha OEM men att pynta upp > 15' för en clasp känns lite väl saftigt. Eller vet någon om Cartier själva erbjuder någon guldpläterad version? Ställt frågan men ej fått besked ännu.

Till vilken klocka?
 

Klocknovis

Panerai
2-Faktor
Någon som har input på huruvida säker nedan hade varit? Är lite ängslig av mig och hade därför velat ha OEM men att pynta upp > 15' för en clasp känns lite väl saftigt. Eller vet någon om Cartier själva erbjuder någon guldpläterad version? Ställt frågan men ej fått besked ännu.

15, jag tror snarare det är närmare 30 om jag kommer ihåg rätt :/.

Jag har själv varit sugen på en i vitguld till en Louis
 

konkret

Cartier
2-Faktor
Hade kört solitt guld. Antingen klassiskt bygelspänne eller äldre variant av viklåset där man inte kan justera längden. Är en lyxigare och tunnare variant. Tunnare/elegantare än någon annan lösning. Tror de äldre börjar på 10’?
Lutar mot att återanvända det bygelspänne jag har i solitt guld. Vill nog inte riskera olika nyanser på boett och aftermarket clasp.

Menar du typ F i nedan bild?

1720274411586.png
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Eftersom de satte fel gravyr på baklocken och jag önskar få nya baklock med samma serienummer så kan klockorna bli borta 1-1,5 år enligt Cartier. Det lär sannolikt gå snabbare men vem vet. Lär inte ha behov av något ytterligare lås på ett tag hur som.
Det låter ju helt befängt.. ett och ett halvt år för att rätta till ett fel som man själv begått, och på ett jäkla armbandsur?! Hade det rört sig om en byggentreprenad hade jag gått med på att det funnits en rimlighet i det men för att byta ett jävla baklock? Det är ju bara trams.

Vet inte varför jag känner mig så provocerad av det här när det inte är jag som är drabbad - men icke desto mindre
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Det låter ju helt befängt.. ett och ett halvt år för att rätta till ett fel som man själv begått, och på ett jäkla armbandsur?! Hade det rört sig om en byggentreprenad hade jag gått med på att det funnits en rimlighet i det men för att byta ett jävla baklock? Det är ju bara trams.

Vet inte varför jag känner mig så provocerad av det här när det inte är jag som är drabbad - men icke desto mindre
Lägg därtill att det tog nästan 6 månader av tjat från mitt håll för att få dem att ens vilja lägga beställningen. Hade det varit två stycken Cartier crash i platinum så hade bemötandet såklart varit ett annat. Men det är vad det är.
 
Senast ändrad:
Topp