• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Thunell

Panerai
2-Faktor
Den fina borstningen är ju borta. Bisarrt att de hävdar att de inte polerat den. Är lögn eller synskada.

Har börjat inse det också ju mer jag kollar.
Kokar inombords. Fick bekräftat när jag lämnade in den att den inte skulle poleras. Fick bekräftat när jag hämtade den att den inte hade poleras.

Blir att ringa ett argt samtal imorgon. Men antar man inte får något ut av det.
 

ajfa

Cartier
2-Faktor
Har börjat inse det också ju mer jag kollar.
Kokar inombords. Fick bekräftat när jag lämnade in den att den inte skulle poleras. Fick bekräftat när jag hämtade den att den inte hade poleras.

Blir att ringa ett argt samtal imorgon. Men antar man inte får något ut av det.
Hade försökt ligga på så mycket som möjligt. Stört beteende det där, helt uppenbart att klockan är polerad. Har du dessutom fått bekräftat vid 2 tillfällen att den 1. inte ska poleras och 2. inte har polerats så är det ju bara ännu stördare...
 

Thunell

Panerai
2-Faktor
Hade försökt ligga på så mycket som möjligt. Stört beteende det där, helt uppenbart att klockan är polerad. Har du dessutom fått bekräftat vid 2 tillfällen att den 1. inte ska poleras och 2. inte har polerats så är det ju bara ännu stördare...

Jo visst. Men vad kan dom göra åt det? Litar ju inte direkt på att dom ska/kan polera om klockan "rätt" igen?
 

ajfa

Cartier
2-Faktor
Jo visst. Men vad kan dom göra åt det? Litar ju inte direkt på att dom ska/kan polera om klockan "rätt" igen?
Ingen aning vad de kan göra åt det och av den anledningen hade jag legat på extra. Nej att återställa uret tror jag helt är kört men någon med mer kunskap om referensen kan säkert svara på den frågan bättre.
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Har börjat inse det också ju mer jag kollar.
Kokar inombords. Fick bekräftat när jag lämnade in den att den inte skulle poleras. Fick bekräftat när jag hämtade den att den inte hade poleras.

Blir att ringa ett argt samtal imorgon. Men antar man inte får något ut av det.
Jag fick tjata konstant i nästan ett halvår på att de skulle leverera den lösning som de erbjudit när baklocken till mina klockor förstördes så var förberedd på motstånd. Fick till slut kontakt med butiksdirektören som i alla fall var tillmötesgående.

Som jag har förstått saken har Cartier det svårt att återställa borstningen men det finns säkert någon annan mer kunnig på forumet som vet mer kring hur förutsättningarna att få till borstningen ser ut. @Aurum
 
Senast ändrad:

Thunell

Panerai
2-Faktor
Jag fick tjata konstant i nästan ett halvår på att de skulle leverera den lösning som de erbjudit när baklocken till mina klockor förstördes så var förberedd på motstånd. Fick till slut kontakt med butiksdirektören som i alla fall var tillmötesgående.

Som jag har förstått saken har Cartier det svårt att återställa borstningen det finns säkert någon annan mer kunnig på forumet som vet kring hur förutsättningarna att få till borstningen ser ut. @Aurum

Tack för input. Låter som en brant backe att bestiga. Just nu vill jag sälja allt börja samla på frimärket.
Blir galen.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ingen aning vad de kan göra åt det och av den anledningen hade jag legat på extra. Nej att återställa uret tror jag helt är kört men någon med mer kunskap om referensen kan säkert svara på den frågan bättre.
Går tyvärr inte att återställa en länk. Kan inte se på dina bilder hur det står till med den. Glasringar går ju att polera om. Förutsätter ju då att man inte polerar som Cartier gör…
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Trött man blir. Hämtade ut min Santos från services. Var väldigt tydlig med att den inte skulle poleras och det antecknades från butikens håll.

Klockan har inte en repa kvar och ser ut som ny. Är inte kunnig på detta men någonting har dom gjort med putsduk eller liknande.

Tycker det är svårt att bedöma skick på Cartier. Kan någon som är kunnig i tråden ge input om butiken har förstört formerna eller skruvskallar? @Aurum, du har ju ett hököga!

DSC08794.jpg

DSC08792.jpg

DSC08788.jpg

DSC08782.jpg
Riktigt tråkigt att se ett krispigt opolerat ex gå till något annat. Jag väntar själv på att få tillbaka min, och har mailat cartier för att fråga om kompensation ifall det visar sig att de både förstört min länk och polerat sönder klockan.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
För att ge en nyanserad bild av Cartier butiken i Stockholm oxå;
Jag lämnade in min Santos där i mitten på juni på den gratis genom gång och gratis service som jag fick erbjudande om via Cartier Care. Jag bad oxå om att den inte skulle poleras (och det noterades av butiken på inlämningskvittot). Nu hämtade jag den i förra veckan och allt var precis som det skulle; klockan är opolerad, service kvittot säger att de gjort "Complete Service".

Hela upplevelsen var precis så bra som man kan förvänta sig; trevligt bemötande när jag lämnade in klockan (espresso o vatten till hela familjen och vi passade på att prova lite andra klockor och smycken), trevligt och service-minded bemötande när jag hämtade klockan och både en liten Cartier rese-kudde/påse och ett rengöringskit (spray, borste, duk) i freebie. Och som sagt klockan full-servad och inte polerad.

Allt som allt, helnöjd kund, önskar att fler premium märken skulle vara så schysta och erbjuda gratis service, riktigt nice!
 

Thunell

Panerai
2-Faktor
Grejjen är att jag var fått suverän service av butiken under några år och ville gå på min egen uppfattning och litade på dom.

Jag blev uppringd av butiken idag och vi får se hur dom löser detta.
 
Senast ändrad:
Tråkigt att höra om dåliga upplevelser ovan.. hoppas det löser sig!

Mitt eget velande fortsätter dock. Har nu kört ett par månader med min Galbée XL och det är nåt som inte klickar hundra procent. För de som hängt med har jag ju även en Galbée large (29 mm) 2319, som nu är på service. Köpte ju XL för att jag aldrig lirade riktigt med den nätta storleken på 29mm. I efterhand har jag insett att det inte är boettens storlek som är problemet, den funkar egentligen bättre med mina smala handleder, det är den lilla tavlan som gör att klockan upplevs liten. Storleken på tavlan är i mitt tycke bättre på XL, men då blir istället boetten snäppet för stor och klumpig jämfört med 29mm-arn.

Efter allt svamlande ovan kommer nu frågan.
Jag har börjat fundera på Carrée.

Är det någon som jämfört Galbée och Carrée (29 mm) när det gäller närvaro på handleden? Eftersom Carréen är kantigare och dessutom har upphöjt baklock undrar jag om den bärs ännu större än sin Galbée-motsvarighet. Att sen hitta ett krispigt ex på den stekheta Cartier-marknaden är ju en annan femma, men undrar fortfarande om nån sitter på erfarenheten. @Aurum eller @aleks kanske?
 

ottie

Omega
2-Faktor
Go’kväll,

Vad hade ni ”värderat” en full set must de cartier tank med blå/lapis tavla(vintage)? Kvinnlig modell, mekaniskt urverk, 20x28 mm med orignal band, plätering i ”bra” skick.

Vet att det finns en tråd och kan isf posta där om det föreslås :)
 

blazer

Breitling
2-Faktor
Godkväll KS!
Någon som vet hur man lossar länkbitarna på en 2961 för att justera länken?
Provat skruva loss de mikroskopiskt små skruvarna på länkbitarna närmast låset men ”pinsen” sitter kvar mellan länkarna. Hur få ut dem?
På Galbée är skruvarna lika långa som länkbiten och allt lossnar när man drar ut den långa skruven. Carrée skruvarna är cirka 1 millimeter långa och verkar fylla någon annan funktion?
Alla idéer välkomnas, tack på förhand!
 

Startpistolen

Cartier
2-Faktor
Godkväll KS!
Någon som vet hur man lossar länkbitarna på en 2961 för att justera länken?
Provat skruva loss de mikroskopiskt små skruvarna på länkbitarna närmast låset men ”pinsen” sitter kvar mellan länkarna. Hur få ut dem?
På Galbée är skruvarna lika långa som länkbiten och allt lossnar när man drar ut den långa skruven. Carrée skruvarna är cirka 1 millimeter långa och verkar fylla någon annan funktion?
Alla idéer välkomnas, tack på förhand!
Du trycker bara ut själva pinnen genom hålet där du lossade skruven. Tror Omega har samma lösning på sina länkar.
 
Topp