• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Köpt en Cartier must small (16x14mm) till min fru i julklapp och tänkte även addera ett lite mer casual strap till henne.
Tänker mig ett tunt ljusbrunt som drar åt mocka alternativt nubuck.
Vad ska jag satsa på och från vilken tillverkare?
Här har du facit!
Medan Molequin knåpar ihop en ny sadelgjord damp det ner ett annat band i postlådan😃

IMG_2397.jpeg

1,5mm i tjocklek är bra
IMG_2400.jpeg

Har beställt mina senaste band med ngt längre kl 12-bit (och kortare kl 6-bit) för att spännet tillsammans med flärpen ska vara centrerat, slipper se flärp sticka upp.
IMG_2401.jpeg

Gillar hur guldet poppar mot färgen!
IMG_2398.jpeg

Gjort av Danko🥇

Köpt en Cartier must small (16x14mm) till min fru i julklapp och tänkte även addera ett lite mer casual strap till henne.
Tänker mig ett tunt ljusbrunt som drar åt mocka alternativt nubuck.
Vad ska jag satsa på och från vilken tillverkare?
Satte precis ett mocka från Molequin på denna, om det kan hjälpa. Färgen "caramel". Ser dock att dom bara lagerför 17 mm som minst, så det blir väl MTO i så fall. Schysst band hur som helst.
1000000765.jpg

Har 96069, lilla äldre med F Piguet 21 på 27 mm, på länk. Inte så relevant i sammanhanget men bärs rätt litet pga boettformen och tunna bandet.
När det gäller 2496 är jag snarare orolig för att den ska vara stor. Dess 43x34mm låter stort tex jämfört med modern LC (som jag har erfarenhet av) med sina 33.7x25.5, även om det smalare bandet och bredden vid bandhornen säkert gör sitt för känslan.

När det gäller 2496 är jag snarare orolig för att den ska vara stor. Dess 43x34mm låter stort tex jämfört med modern LC (som jag har erfarenhet av) med sina 33.7x25.5, även om det smalare bandet och bredden vid bandhornen säkert gör sitt för känslan.
Håller med, tror dock inte den bärs så mycket större än ett runt ur. Hur brett är bandet?

Kanske @evki han någon input?

Senast ändrad:
Håller med, tror dock inte den bärs så mycket större än ett runt ur. Hur brett är bandet?

Kanske @evki han någon input?
Sant. Tror bandet är 18mm men har inte lyckats få fram 100% källa på det.

Edit: bra tanke att jämföra med rund snarare än tank. Den här är 37x43 med 19mm band och mycket tavla och bärs inte för stort imo. Tortue borde åtminstone inte känns större

IMG_2821.jpeg

Senast ändrad:
Min Tortue Chronographe Monopoussoir 2356 har samma storlek, 34 bred och 43 lång. Tycker inte den är för stor men hade gärna haft den i ursprunglig storlek.
Dock borde min vara tjockare än det okomplicerade syskonet.

_4264349.JPG
_8221872.JPG
_3202437.JPG
_3202441.JPG
Den där är verkligen otrolig. Och ja, förmdodligen tjockare men å andra sidan brukar "renare" tavlor kännas större så det kan också påverka. Jag måste nog få till att testa helt enkelt.

Har du någon LC kvar så du skulle kunna knäppa en bild sida vid sida?

Ljusa Barenia är ju iofs typ så bra det kan bli om man vill klä ner den lite men inte vill gå på vintagespåret.

Ja, det är åt det hållet jag skulle vilja vandra.
Samtidigt är den så extremt nätt att den kanske är svår att ”klä ner” då storleken nästan gränsar mer mot smycke.

Inspo här:

Har snokat även där.
Detta är vad som ligger närmst mina egna tankar (no pun intended) är detta:
IMG_0019.jpeg

Har precis "hittat" Cartier Roadster. Ser ju ut att vara en riktigt trevlig lite halvudda skapelse.
Blir lite nyfiken på hur Cartier placerar Roadster som modell i utbudet? Tänker framförallt i förhållande till Santos. Är Santos deras "sportstål" och Roadster bara en udda fågel?

Om nån vill fylla på med en bild på Roadster så går det såklert bra. :)

Har precis "hittat" Cartier Roadster. Ser ju ut att vara en riktigt trevlig lite halvudda skapelse.
Blir lite nyfiken på hur Cartier placerar Roadster som modell i utbudet? Tänker framförallt i förhållande till Santos. Är Santos deras "sportstål" och Roadster bara en udda fågel?

Om nån vill fylla på med en bild på Roadster så går det såklert bra. :)

Verkligen udda fågel men jag älskar den. Har varit nära flera gånger, men alltid oroat mig för att den ska bli för stor på min handled. Så skulle hemskt gärna vilja testa, om du nu slår till! Tycker den svarta med romerska siffror är bäst, förstår hela bil-/instrumentbrädalooken, men har svårt för de tavlorna som blir lite för lite Cartier för min smak.

Lite speciell tavla på denna. Har aldrig sett den tidigare. Tavlan känns lite off/obalanserad med indexen på det där sättet…

Lite speciell tavla på denna. Har aldrig sett den tidigare. Tavlan känns lite off/obalanserad med indexen på det där sättet…

Tror den tavlan bara finns i damvarianten.

Tillbaka
Topp