• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Jag har en Tank Must black large, dvs 19 mm bandbredd.
Jag har ”råkat” köpa ett band utan quick-release och utan bandstift.
Vilka stift ska jag köpa som passar? Brukar inte handla stift så för mig är det en djungel.
Tack
IMG_4742.jpeg
 
Kul med mycket känslor!

Enligt kvittot står det lasersvetsning, utfört av Nordic Watchmakers group. Att de skulle ljuga är väl märkligt och jag tror också att klockan skulle se betydligt tunnare ut om de hade polerat bort cirka 1 mm djupa gropar.

Har försökt ta sida vid sida-bild med en helt opolerad. Tyvärr kass fotograf. Den reparerade har länken på, vilket kanske inte är optimalt, men ändå. Tänk också på att den opolerade har borstad glasring vilket ändrar upplevelsen av boetten lite. Den reparerade har också en lite mindre (äldre) krona.

Men om den skulle vara enbart polerat tänker jag att det skulle vara betydligt större skillnad på hur kronskydden ser ut? Bor tillfälligt i lånad lägenhet och har inga verktyg så jag kan mäta avstånd mellan olika linjer, men jag vet inte om det är ärligt att som några här säga att massor material har försvunnit. Tycker ni verkligen att skillnaden är så stor?
Kronskydded är ju lite tunnare och mer sluttande så där syns det väl lite skillnad vid en side by side jämförelse som på bilderna du la upp, men resten av boetten tycker jag inte märks ngt på.

Tycker som några andra att du ska vara nöjde under dessa förutsättningar/omständigheter.
 
Kronskydded är ju lite tunnare och mer sluttande så där syns det väl lite skillnad vid en side by side jämförelse som på bilderna du la upp, men resten av boetten tycker jag inte märks ngt på.

Tycker som några andra att du ska vara nöjde under dessa förutsättningar/omständigheter.

Jag tycker vi ska hålla isär två frågor här: att man ska vara nöjd under omständigheterna och att det var en bra reparation. Det var inte en bra polering. Med lasersvets hade man kunnat återställa boettsidan helt. Den visar spår av skadorna fortfarande och är rundare.
 
Om dom inte skaffat en väldigt nyligen så har inte NW Group någon lasersvets mig veterligen, och väldigt grundläggande polerutrustning. Om klockan som kvittot säger fått en lasersvetsning så har det antagligen gjorts av någon tredje part.
 
Hade man? Av vem? Genuint nyfiken.

Det finns en guldsmed i Stockholm, heter Anders, minns inte efternamnet. Han lasersvetsar. Han har även en spektrometer för att avgöra innehål av olika metaller i legeringar så att han kan blanda rätt nyans av gult eller rosa guld till exempel.

Edit: hittade hans webbsida.
 
Senast ändrad:
Det finns en guldsmed i Stockholm, heter Anders, minns inte efternamnet. Han lasersvetsar. Han har även en spektrometer för att avgöra innehål av olika metaller i legeringar så att han kan blanda rätt nyans av gult eller rosa guld till exempel.

Edit: hittade hans webbsida.

Och du tror han hade gjort ett bättre jobb? Har du erfarenhet av att skicka nån klocka till honom för lasersvetsning?
 
Alltså så här. Jag har också lite svårt att få ihop det. @Aurum, du menar att två klåpare varit på denna. Att hantverket är dåligt. Samtidigt som du menar att det är en ökänt svår modell att polera, vilket syns på andrahandsmarknaden (där mitt ex då inte skulle sticka ut). Inte ens Cartier klarar att göra ett vettigt jobb. Det finns folk som är vassare med lasersvets men eftersom boetter görs i fabrik med maskiner och särskilda verktyg för finish så kan ju nån aldrig få en klocka att se fabriksny ut, hur skillad man än är?

Så på vilket sätt hade en bättre lasersvetsare kunnat ”återställa” boetten (som @evki påstod)? Eller är detta en teoretisk diskussion om att det ÄR möjligt, men att ingen än lyckats?

För det skulle väl kräva nåt NOS-exemplar som scannas av nån dator som sen 3d-printer-style-lasersvetsar och sen polerar med 0,00001-millimeterprecision?
 
Alltså så här. Jag har också lite svårt att få ihop det. @Aurum, du menar att två klåpare varit på denna. Att hantverket är dåligt. Samtidigt som du menar att det är en ökänt svår modell att polera, vilket syns på andrahandsmarknaden (där mitt ex då inte skulle sticka ut). Inte ens Cartier klarar att göra ett vettigt jobb. Det finns folk som är vassare med lasersvets men eftersom boetter görs i fabrik med maskiner och särskilda verktyg för finish så kan ju nån aldrig få en klocka att se fabriksny ut, hur skillad man än är?

Så på vilket sätt hade en bättre lasersvetsare kunnat ”återställa” boetten (som @evki påstod)? Eller är detta en teoretisk diskussion om att det ÄR möjligt, men att ingen än lyckats?

För det skulle väl kräva nåt NOS-exemplar som scannas av nån dator som sen 3d-printer-style-lasersvetsar och sen polerar med 0,00001-millimeterprecision?
Googla lapping machine och klockor så tror jag du förstår.

Jag hade också kunnat göra den mycket bättre än amatörerna som var på din. Utan laser. Har gjort det för många år sedan. Gäller bara att ha respekt för vinklar. Plana ytor ska förbli plana. Carree-boetten är inte jättesvår att polera. Länken är däremot.
 
Googla lapping machine och klockor så tror jag du förstår.

Jag hade också kunnat göra den mycket bättre än amatörerna som var på din. Utan laser. Har gjort det för många år sedan. Gäller bara att ha respekt för vinklar. Plana ytor ska förbli plana. Carree-boetten är inte jättesvår att polera. Länken är däremot.

Jag förstår det som att lappning-verktygen på olika sätt minimerar den mänskliga faktorn med att hålla klockan fritt i handen? Dvs du kan ställa in en vinkel mot poleringsmaskinen som gör att du konsekvent får rätt linjer.

Typ som den här killen:


Sen kommer man ju alltid bli av med material, eftersom man inte kan lasersvetsa dit precis exakt så mycket som kan kommer polera bort. Men antar att hela din poäng är att man kan komma närmare fabriksutförandet än vad min kom.

Spännande, man lär sig!
 
Jag förstår det som att lappning-verktygen på olika sätt minimerar den mänskliga faktorn med att hålla klockan fritt i handen? Dvs du kan ställa in en vinkel mot poleringsmaskinen som gör att du konsekvent får rätt linjer.

Typ som den här killen:


Sen kommer man ju alltid bli av med material, eftersom man inte kan lasersvetsa dit precis exakt så mycket som kan kommer polera bort. Men antar att hela din poäng är att man kan komma närmare fabriksutförandet än vad min kom.

Spännande, man lär sig!
Precis, man håller ursprungsformen eller vad man ska kalla det. Inte till absoluta mått men man försöker hålla alla vinklarna som de var nya. För att lyckas med detta får man använda hårda slip-don/skivor. Man kan även glanspolera med skivor.
 
Tillbaka
Topp