• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Jag har en Tank Must black large, dvs 19 mm bandbredd.
Jag har ”råkat” köpa ett band utan quick-release och utan bandstift.
Vilka stift ska jag köpa som passar? Brukar inte handla stift så för mig är det en djungel.
Tack
IMG_4742.jpeg

Kul med mycket känslor!

Enligt kvittot står det lasersvetsning, utfört av Nordic Watchmakers group. Att de skulle ljuga är väl märkligt och jag tror också att klockan skulle se betydligt tunnare ut om de hade polerat bort cirka 1 mm djupa gropar.

Har försökt ta sida vid sida-bild med en helt opolerad. Tyvärr kass fotograf. Den reparerade har länken på, vilket kanske inte är optimalt, men ändå. Tänk också på att den opolerade har borstad glasring vilket ändrar upplevelsen av boetten lite. Den reparerade har också en lite mindre (äldre) krona.

Men om den skulle vara enbart polerat tänker jag att det skulle vara betydligt större skillnad på hur kronskydden ser ut? Bor tillfälligt i lånad lägenhet och har inga verktyg så jag kan mäta avstånd mellan olika linjer, men jag vet inte om det är ärligt att som några här säga att massor material har försvunnit. Tycker ni verkligen att skillnaden är så stor?
Kronskydded är ju lite tunnare och mer sluttande så där syns det väl lite skillnad vid en side by side jämförelse som på bilderna du la upp, men resten av boetten tycker jag inte märks ngt på.

Tycker som några andra att du ska vara nöjde under dessa förutsättningar/omständigheter.

Kronskydded är ju lite tunnare och mer sluttande så där syns det väl lite skillnad vid en side by side jämförelse som på bilderna du la upp, men resten av boetten tycker jag inte märks ngt på.

Tycker som några andra att du ska vara nöjde under dessa förutsättningar/omständigheter.

Jag tycker vi ska hålla isär två frågor här: att man ska vara nöjd under omständigheterna och att det var en bra reparation. Det var inte en bra polering. Med lasersvets hade man kunnat återställa boettsidan helt. Den visar spår av skadorna fortfarande och är rundare.

Om dom inte skaffat en väldigt nyligen så har inte NW Group någon lasersvets mig veterligen, och väldigt grundläggande polerutrustning. Om klockan som kvittot säger fått en lasersvetsning så har det antagligen gjorts av någon tredje part.

Hade man? Av vem? Genuint nyfiken.

Det finns en guldsmed i Stockholm, heter Anders, minns inte efternamnet. Han lasersvetsar. Han har även en spektrometer för att avgöra innehål av olika metaller i legeringar så att han kan blanda rätt nyans av gult eller rosa guld till exempel.

Edit: hittade hans webbsida.

Senast ändrad:
Det finns en guldsmed i Stockholm, heter Anders, minns inte efternamnet. Han lasersvetsar. Han har även en spektrometer för att avgöra innehål av olika metaller i legeringar så att han kan blanda rätt nyans av gult eller rosa guld till exempel.

Edit: hittade hans webbsida.

Och du tror han hade gjort ett bättre jobb? Har du erfarenhet av att skicka nån klocka till honom för lasersvetsning?

Tillbaka
Topp