Inte så svårt att ta av länken men man behöver verktyg.Tackar (sry för otydlighet men exakt dom modellerna). Tänkte om det var enkelt att ta av länkar för rengöring men är med. Tackar för att du delar din kunskap (lär mig mer och mer om dessa).
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Inte så svårt att ta av länken men man behöver verktyg.Tackar (sry för otydlighet men exakt dom modellerna). Tänkte om det var enkelt att ta av länkar för rengöring men är med. Tackar för att du delar din kunskap (lär mig mer och mer om dessa).
Tackar....Inte så svårt att ta av länken men man behöver verktyg.
Hittade den här i vitguld med Paris nedanför kl 6. Även den en del av CPCP serien?Nu har Cartier återupplivat Collection Privée. Tonneau blev den första modellen. Undrar hur ofta nya CPCP modeller kommer att lanseras.
Kännetecken för den första CPCP epoken (1998-2008) var ordet "Paris" direkt under CARTIER på urtavlan. Detta har de skrotat i den befintliga utgåvan vilket jag är glad för.
Här är en bild på min Tank Louis CPCP (bara för att jag tycker lite bilder gör tråden roligare)
Hittade den här i vitguld med Paris nedanför kl 6. Även den en del av CPCP serien?
Det är väl samma länk på båda bilderna? Du menar den med dolt spänne?Saknar min batteri Santos som jag sålde i somras och är lite sugen på att köpa en Santos till mig själv i födelsedagspresent, denna gång en TT.
Något som jag reflekterat över så här i efterhand är att länklåset tenderade att glappa lite. Dock inte något som jag störde mig på särskilt mycket då jag ägde den. Den första bilden föreställer min länk.
Har sett vissa Santos med en annan länk. Bifogar även en bild av den länken.
Är det någon som vet om Cartier bytt länk till Santos vid något tillfälle? När skedde det i så fall?
Såg att jag bifogade fel bild. Hade en annan bild i åtanke där skillnaden mellan låsen framgår mer tydligt. Det är inte samma typ av lås även om länkarna är lika. Ska hitta den avsedda bilden, återkommer. Till vilken modell/årgång kom länken med dolt lås btw?Det är väl samma länk på båda bilderna? Du menar den med dolt spänne?
Saknar min batteri Santos som jag sålde i somras och är lite sugen på att köpa en Santos till mig själv i födelsedagspresent, denna gång en TT.
Något som jag reflekterat över så här i efterhand är att länklåset tenderade att glappa lite. Dock inte något som jag störde mig på särskilt mycket då jag ägde den. Den första bilden föreställer min länk.
Är det någon som vet om Cartier bytt länk till Santos vid något tillfälle? När skedde det i så fall?
Det är väl samma länk på båda bilderna? Du menar den med dolt spänne?
Olika generationers viklås. Den du länkar in är ju även en Carreé. Var tycker du spännet glappade?Saknar min batteri Santos som jag sålde i somras och är lite sugen på att köpa en Santos till mig själv i födelsedagspresent, denna gång en TT.
Slits olika. Upplever den äldre som styvare i sidled när de är i gott skick. När de är slitna kan de däremot gå sönder.Jag undrar också lite över detta, någon som provat båda och kanske kan ge det positiva/negativa på de båda länkarna?
menar du i spännet eller själva sprinten till länkbitarna?Slits olika. Upplever den äldre som styvare i sidled när de är i gott skick. När de är slitna kan de däremot gå sönder.
Hittar tyvärr ingen bra bild men upplevde att spännet liksom tappat styvhet så att låset sluttade nedåt en aning, vilket gjorde att ett glapp uppstod till vänster om spännet, vid öppningen. Svårt att beskriva på ett rättvisande sätt utan en bra bild.Olika generationers viklås. Den du länkar in är ju även en Carreé. Var tycker du spännet glappade?
Själva länken.menar du i spännet eller själva sprinten till länkbitarna?
Nej, förstår nog inte riktigt. Sedan vet jag inte exakt vilket spänne du hade. på de äldre kan justera en del genom att böja bladen. Tycker dock de ser bäst ut när de är injusterade max i längden, dvs innerst hålet i spännet.Hittar tyvärr ingen bra bild men upplevde att spännet liksom tappat styvhet så att låset sluttade nedåt en aning, vilket gjorde att ett glapp uppstod till vänster om spännet, vid öppningen. Svårt att beskriva på ett rättvisande sätt utan en bra bild.
Förstår det. Ska se ifall jag har någon bättre bild i min gamla telefon imorgon. Tack för din input angående justeringen. Tycker länken med dolt spänne ser fin ut. Provat att bära den typen av länk?Själva länken.
Nej, förstår nog inte riktigt. Sedan vet jag inte exakt vilket spänne du hade. på de äldre kan justera en del genom att böja bladen. Tycker dock de ser bäst ut när de är injusterade max i längden, dvs innerst hålet i spännet.
I tider när klockor själs (well, åtminstone Rolex) så är det bra att låset är ganska stöldsäkert. Svårt att hitta spännet.Jag har en Cartier Santos Galbée ref.1564 med nya låset.
Kan säga att det är ett av de bättre låsen jag haft på en klocka. Klickar så tydligt när jag öppnsr och stänger att jag varje gång tror jag precis köpt klockan
Saknar min batteri Santos som jag sålde i somras och är lite sugen på att köpa en Santos till mig själv i födelsedagspresent, denna gång en TT.
Som Aurum säger så kan det se knasigt ut om spännet inte sitter längst in. Glappade på min först innan jag flyttade in den.Hittar tyvärr ingen bra bild men upplevde att spännet liksom tappat styvhet så att låset sluttade nedåt en aning, vilket gjorde att ett glapp uppstod till vänster om spännet, vid öppningen. Svårt att beskriva på ett rättvisande sätt utan en bra bild.
Dom blir reserverade per automatik när man ställer en förfrågan typHar lite lågintensiv span på en fin Santos Galabee, kvarts 29 mm med dolt spänne (ref 1564) . Dök upp en NOS fullsett på C24 som handlaren skulle ha 3300 euro för. Kändes spontant lite dyrt så jag avvaktade men den blev väldigt fort reserverad. Bra pris eller?
Ok, de hade pris på förfrågan så det kanske inte är så konstigt. Jag skickade min prisförfrågan via meddelande så då undviker man väl det.Dom blir reserverade per automatik när man ställer en förfrågan typ
Har lite lågintensiv span på en fin Santos Galabee, kvarts 29 mm med dolt spänne (ref 1564) . Dök upp en NOS fullsett på C24 som handlaren skulle ha 3300 euro för. Kändes spontant lite dyrt så jag avvaktade men den blev väldigt fort reserverad. Bra pris eller?
Tycker man kan hitta fina för runt 20 men då är de som regel inte fullset och polerade. Mitt lekmannaöga tycker dock de ser ok ut. Modellen kanske är hyggligt lätt att polera rätt och det därför inte är värt att gå upp i pris för en NOS, eller vad säger @Aurum?Tycker det låter väl högt, köpte min (iofs här på ks) för 17,5k. Superskick och fullset, dock med gamla låset. När jag spanade som mest på C24 tyckte jag fullset i fint skick gick för runt 20k i snitt, så mitt tips är att hoppa den om det inte går att pruta rejält.
Imo känns ju NOS rätt onödigt om du ändå tänkt att bära den. Tycker ej att det är värt att köpa NOS om den inte ska förbli NOS. Typ. Hellre en som är lite inkörd.Tycker man kan hitta fina för runt 20 men då är de som regel inte fullset och polerade. Mitt lekmannaöga tycker dock de ser ok ut. Modellen kanske är hyggligt lätt att polera rätt och det därför inte är värt att gå upp i pris för en NOS, eller vad säger @Aurum?
Snarare ovanligt svår att polera även om Carreé är svårare, typ omöjlig.Tycker man kan hitta fina för runt 20 men då är de som regel inte fullset och polerade. Mitt lekmannaöga tycker dock de ser ok ut. Modellen kanske är hyggligt lätt att polera rätt och det därför inte är värt att gå upp i pris för en NOS, eller vad säger @Aurum?
Har man cashen och klockan inte är superovanlig så kan det ju vara kul att äga något som är nytt dock. T.ex så gick det att köpa typ 114270 NOS ganska länge till ett betydligt lägre pris än vad 214270 kostar. Då blir det ju kul.Imo känns ju NOS rätt onödigt om du ändå tänkt att bära den. Tycker ej att det är värt att köpa NOS om den inte ska förbli NOS. Typ. Hellre en som är lite inkörd.
Förvisso, beror ju på objekt som du är inne på.Har man cashen och klockan inte är superovanlig så kan det ju vara kul att äga något som är nytt dock. T.ex så gick det att köpa typ 114270 NOS ganska länge till ett betydligt lägre pris än vad 214270 kostar. Då blir det ju kul.
Snarare ovanligt svår att polera även om Carreé är svårare, typ omöjlig.
Plana ytor = svårtHur kommer det sig att Carreén är svårare? Borde vara lättare när den är kantigare och har fler plana ytor, tänker jag.