• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

DC10C815-A2A2-475C-A38D-1ED91B2B28A6.jpeg

Eller så har jag tunna handleder. Skulle snarare säga att den satt som en 36 mm DD sitter på mig.
Är individuellt, men tycker den bär mycket större än en 36 mm rolex. Snarare som en 40 mm.

Rent utseendemässigt älskar jag den! (till skillnad från de andra här märker jag). Är väldigt svag för gamla dumont och gillar att den går mer åt den designen igen då jag inte alls gillar hur dumont sett ut de senaste åren. Kände genast ett väldigt stort ha-begär..
Är den lite äldre supertunna Dumonten som är intressant om man tittar på den mindre.
C0FCBF70-3903-4E87-B33B-617C068B6BD7.jpeg

Senast ändrad:
78BFB9DB-303E-4366-8A3A-ED8B42442898.jpeg

När jag provade denna igår måste jag säga att en del av min skepsis försvann. Den var riktigt bra, kändes modern och stabil.

Jag kände tyvärr precis tvärtom. Hade rätt höga förväntningar men istället för ”modern och stabil” så tyckte jag den kändes lite plastig :(

Edit: Dock var det inte tvåtonarn jag provade, så det kanske man skulle göra också.

Tyvärr spårat lite. Såg annonser tidigare på dryga 40’ för platina. Tyckte dock det var lite väl högt premium mot guld som låg på ca 15’. Köpte sedan min gul/vitguld för 17’.
Det stämmer och det lär inte bli billigare nu när nya modellen lanserats. Läst att vitguld är mer premium än platinum, stämmer det?

Mer premium, du menar ovanligare? Har ingen aning då jag alltid tar bort vitguld från mina sökningar. Känns som Cartier pushat mer för platina än vitguld.
Ovanligare och (därför) dyrare, inte sällan man hittar en vitguldsvariant vid sökningar.
Gillar Cartier diamantsättningar på gulguld på just dumont, ser väldigt fint och enkelt ut

Ovanligare och (därför) dyrare, inte sällan man hittar en vitguldsvariant vid sökningar.
Gillar Cartier diamantsättningar på gulguld på just dumont, ser väldigt fint och enkelt ut
De två faktorerna hänger sällan ihop. Svårt att se något föredra en sämre metall före en ädlare. Isade Dumont? Inte den den med F Piguet?

De två faktorerna hänger sällan ihop. Svårt att se något föredra en sämre metall före en ädlare. Isade Dumont? Inte den den med F Piguet?
Om det (inga belägg) tillverkats färre i vitguld än platinum så är det inte helt orimligt att de betingar ett högre pris? Inte ovanligt att vanligt folk, och samlare för den delen, dras till den mindre vanligt förekommande vita metallen. Inger en känsla av exklusivitet.
Mitt egna resonemang bara

Kul detalj är att enligt uppgifter som finns på internet ska boettillverkningen av platinadumonterna varit komplicerad och dyr så att de fick skrota hälften av boetterna. Detta ska ha inneburit att man förlorade pengar för varje såld klocka

Aldrig dragits till cartier då jag inte riktigt kommit i närheten av dem, förutom vid ett tillfälle på landvetter då en herre framför mig körde en santos tt och jag med min speedy 005 började känna ett ha begär. En dag ska jag hitta mig en trevlig santos men mellanlandar just nu med en vendome på 32mm. Köpt från första ägaren som köpte den i göteborg på 80 talet :)
20190122_223146.jpg

Kul detalj är att enligt uppgifter som finns på internet ska boettillverkningen av platinadumonterna varit komplicerad och dyr så att de fick skrota hälften av boetterna. Detta ska ha inneburit att man förlorade pengar för varje såld klocka
Känns som typiskt säljsnack för att befoga att platinamodellerna är så mycket dyrare än guld, trots att platina relativt guld är billigare än någonsin :)

Känns som typiskt säljsnack för att befoga att platinamodellerna är så mycket dyrare än guld, trots att platina relativt guld är billigare än någonsin :)
Håller med, förstår inte riktigt hur det skulle kunna bli så dyrt. Man slänger ju inte boetterna som inte höll måttet i soptunnan direkt. Men uppgifter kommer från head of development på Cartier så nog har de haft lite problem iaf.

Jag skall köpa ett läderband till fruns Cartier tank solo large. Hirsch Duke 21mm passar rätt bra in på hennes önskan om hur bandet skall se ut men jag har ett sådant och upplever det rätt massivt till en mindre klocka. Något tips? Antar att det är 21mm man skall gå på (20,5 mellan luggarna enligt spec) men utbudet är inte jättestort. Orginal är ett alternativ men betydligt dyrarare än vad jag tänkt.

Tillbaka
Topp