• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Som Aurum säger så kan det se knasigt ut om spännet inte sitter längst in. Glappade på min först innan jag flyttade in den.
Före:
IMG_3385.PNG

Efter:
IMG_3384.JPG
Tycker @bernoulli bilder visar ganska tydligt de plana ytorna och fasningarna på länken. Här verkar det vara väldigt vanligt att de polerade exen ser lite runda ut. Dock svårt att se på de flesta bilderna på t ex C24.

Här är ett ex på C24 där säljaren tydligt skriver att den är polerad. Även om det inte är superhögupplösta bilder tycker jag man ser att kanterna snarare är rundade än har skarpa fasningar. Syftar på länken.
Cartier.PNG

VILKET URVERK?
Ska byta urverk i frugans Cartier Panthere (130 000 C) men får inte upp bakstycket, så jag kan inte kolla. Har för mig att det är ett ETA-verk? Klockan mäter cirka 29x29 mm, om det har någon betydelse. Alternativet är om någon här kan serva klockan till rimligt pris. Pratade med Nymans men det var liksom ingen idé att gå vidare där...

cartier.jpg

VILKET URVERK?
Ska byta urverk i frugans Cartier Panthere (130 000 C) men får inte upp bakstycket, så jag kan inte kolla. Har för mig att det är ett ETA-verk? Klockan mäter cirka 29x29 mm, om det har någon betydelse. Alternativet är om någon här kan serva klockan till rimligt pris. Pratade med Nymans men det var liksom ingen idé att gå vidare där...

cartier.jpg
De är väl inte riktigt 29 mm? Tror tyvärr de har Ebelverk, men borde inte ta många minuter att googla sig fram till?

God kväll!
Ursäkta om det avhandlats i tråden redan, men tyckte mig inte hitta något om det;
Någon som vet om cartiercodex har flyttats eller är påväg upp igen? Saknar den sidan

Hälsningar,
JRM

Tycker att Santos är en bra jeans klocka. Passar nästan bättre till jeans och casual än till kostym. Eller vad tycker ni?
75E30281-33EA-4764-972D-77BA3568B705.jpeg
F49663A7-7A91-444B-A811-87EDD77EAC83.jpeg
Har ingen ännu men när jag skaffar en så kommer jag inte ha den till mörk kostym, vit skjorta, sidenslips och ett par svarta oxford, men däremot gärna till udda kavaj och byxor i lite grövre material typ flanell, en mer informell slips av ull och ett par cordovan brouges från Alden. Samtidigt ser jag framför mig att den funkar lika bra till en uppkavlad jeansskjorta, ett par ljusa chinos och espandrillos påväg ner till stranden. Med undantag för de mest formella samanhangen så känns den väldigt mångsidig.

Finns halva länkbitar till galbee-länken? Har svårt att få till bra passform. Nu glider den helt slappt mellan knölen och längst ner och drar i så många hårstrån den mäktar med på vägen.

Tar jag bort en länkbit blir det blodstopp och jag får ett Santos-format avtryck i huden i en timme efter den åkt av.

Den var uppe på tapeten ett par sidor längre upp. Personligen tycker jag baserat på bilderna att de verkar väldigt lyckade. Fyller gapet mellan de lite enklare Solo och "vanliga" Santos. Gillar design och finish och även att det går att köra med generiska band. Själv hade jag dock gärna sett att man hade haft ett mekaniskt urverk i den större modellen (som Solo Tank XL), men inser att många Cartier-fans verkar gilla quartz. Kanske kunde man trängt in ngt enklare och mindre manuellt verk?

Tillbaka
Topp