• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Jag skall köpa ett läderband till fruns Cartier tank solo large. Hirsch Duke 21mm passar rätt bra in på hennes önskan om hur bandet skall se ut men jag har ett sådant och upplever det rätt massivt till en mindre klocka. Något tips? Antar att det är 21mm man skall gå på (20,5 mellan luggarna enligt spec) men utbudet är inte jättestort. Orginal är ett alternativ men betydligt dyrarare än vad jag tänkt.
Personligen tycker jag det låter som ett av de sämre valen, vad är hennes önskan? Och hur brett är spännet?

Personligen tycker jag det låter som ett av de sämre valen, vad är hennes önskan? Och hur brett är spännet?
Jo, precis. Det är tjockt men mönstret föll i smaken, mer än Hirsch rainbow som jag föreslog. Hon har länk idag så hon har inget spänne utan jag tänkte köpa band med spänne i så fall.

Ibland går det fort i hockey!
IMG_3416.JPG
Mycket mycket bra!

Helt riktigt, men det handlar nog mer om andra saker. Santos Galabee är den den enda tt:n jag faktiskt har kommit på mig själv med att tycka är helt ok.
Min Dumont ovan är också tvåton, men Santosen är grym i tvåton. Själv har jag inget emot att blanda metaller men det är ju bara vad du tycker som är relevant.

Min Dumont ovan är också tvåton, men Santosen är grym i tvåton. Själv har jag inget emot att blanda metaller men det är ju bara vad du tycker som är relevant.
Såg inte det, väldigt diskret vilket många tt inte är. Kanske det jag har svårt för, att många two tones tar i för mycket.
Din Dumont är en riktigt snygg klocka hur som helst.

Ibland går det fort i hockey!
IMG_3416.JPG

Grattis till en evig klassiker!
Grattis. Hann se den där blixtra förbi på K&S.
Det är något speciellt med Tanks i gulguld. Är tyvärr själv för metallfacsistisk för att få ihop gulguldsklockor med min vigselring i vitt guld. Känner att jag behöver komma över det när jag ser sådana bilder.

Tank Louis finns också i platina... Vitguld/platina går nog ok ihop va?
Den vitguldaren som du hade postat tidigare i tråden kommer jag förhoppningsvis kunna skryta om här i tråden om en vecka eller så.

Jasså det var du som knep den. :)
Nåväl har precis köpt en 1564 som jag får trösta mig med.

Kunde inte motstå frestelsen. Har kikat på platina modeller länge men de är för dyra. Hittar ingen info om Tank LC i vitguld med ett mekaniskt verk, men äldre Cartier i VG är rätt så ovanliga då platina har varit Cartiers visitkort sedan gammalt.

Kunde inte motstå frestelsen. Har kikat på platina modeller länge men de är för dyra. Hittar ingen info om Tank LC i vitguld med ett mekaniskt verk, men äldre Cartier i VG är rätt så ovanliga då platina har varit Cartiers visitkort sedan gammalt.
Också noterat att vitguld inte är så vanligt förutom när det gäller Tank Americaine.

Hej!
Börjar bli lite sugen på en Cartier Tank, undrar om det är nån som vill berätta lite, ska jag satsa på Quartz eller Automatiskt? Guld? Silver? Läder? Allt som kan tyckas vara viktigt tas gladeligen emot.

Hej!
Börjar bli lite sugen på en Cartier Tank, undrar om det är nån som vill berätta lite, ska jag satsa på Quartz eller Automatiskt? Guld? Silver? Läder? Allt som kan tyckas vara viktigt tas gladeligen emot.
Kan bara bidra med personliga åsikter. Jag har absolut inget emot kvarts eftersom det främst är formgivningen jag är ute efter när det gäller Cartier. Kvarts ger också möjlighet till mer slimmad boett vilket jag tycker Cartiers klockor vinner på. Manuella verk ger också ökad möjlighet att göra tunna ur.

Hej,
Är det ngn som har sett Santos med denna tavla förut och vet ngt om den? Kom den nu på senaste SIHH? Limiterad kanske? Hoppas att den kommer i den mindre versionen också i så fall. Jag hittade den på Cartier UK:s hemsida.

Skärmavbild 2019-01-24 kl. 22.00.22.png

Jag har känt hur Santos i klassiska storleken 29x29 har växt på mig under flera år och i mitt huvud gått från tokful till snygg och cool. Har fortfarande trots idogt läsande i tråden lite svårt att greppa modeller och de fallgropar som finns gällande skick dock.

Har hittat en som jag är sugen på men vore glad för feedback från de erfarna. Är alltså ute efter en 29x29 Santos Galbée kvarts med hygglig polering. Tycker detta ex har blanka skruvar och bevels på boetten. Hur bedömer ni skicket? Är det en damklocka som det står eller är det en herr/unisexmodell? W20018D6 verkar vara samma som ref 1564 och det är väl en herrmodell?

Tacksam för kommentarer, inte minst från @Aurum

https://www.chrono24.se/cartier/santos-galbee--id10160877.htm

Senast ändrad:
Jag har känt hur Santos i klassiska storleken 29x29 har växt på mig under flera år och i mitt huvud gått från tokful till snygg och cool. Har fortfarande trots idogt läsande i tråden lite svårt att greppa modeller och de fallgropar som finns gällande skick dock.

Har hittat en som jag är sugen på men vore glad för feedback från de erfarna. Är alltså ute efter en 29x29 Santos Galbée kvarts med hygglig polering. Tycker detta ex har blanka skruvar och bevels på boetten. Hur bedömer ni skicket? Är det en damklocka som det står eller är det en herr/unisexmodell? W20018D6 verkar vara samma som ref 1564 och det är väl en herrmodell?

Tacksam för kommentarer, inte minst från @Aurum

https://www.chrono24.se/cartier/santos-galbee--id10160877.htm
Det är en 1564, framgår av fotot på baksidan.

Tillbaka
Topp